Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 23:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: Pot-te
Junior medlem

Tak for info ! Det skal jeg da vist liiige prøve i påsken..

Men jeg kom til at tænke på noget andet: jeg har før prøvet at lave cookies med hash i, men man kan velsagtens også gøre det med pot.. men er det ikke ubehageligt at have plantedele i en kage :O?

Eller har jeg taget helt fejl? :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det afhænger af opskriften om det er ubehageligt med plantedelene. Jeg synes ofte det ikke passer godt i smagen i brød, men i mange kager gør det sig godt. I f.eks. kødboller er det også ret godt.
Jeg har lige lavet de her sprøde ostekiks med pot der har været vaped, og derefter vasket, og delvist tørret igen. De kan tage en portion pot så stor som resten af ingredienserne uden problemer, og den ristede pot smag klæder virkelig smagen fra den sprøde bagte ost.
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php ... e-ostekiks

Junior medlem

Hvorfor vaped og vasket? Smager det bedre?

Men jeg har besluttet mig for at prøve opskriften :D det er også alt for lang tid siden jeg har spist ostekiks! :o

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vaped fordi det giver en unik ristet smag til urten, og som passer godt til osten, og det er en dejlig måde at bruge sit urt 2 gange.
Og vasket fordi det fjerner de bitre smagsstoffer fra pot.
Du kan dog sagtens lave opskriften med urt der ikke er vaped, eller med trim, hvis du har noget af det. Det skal dog stadig vaskes.
Men selv om du vasker din urt, vil smagen af dit endelige resultat afhænge af hvor godt dit urt smager i første omgang. Så hvis du bruger nogle harske mørkegrønne blade, kommer det naturligvis til at smage værre, end hvis du bruger en smooth tasting lysegrøn skunk. Du bør nok lade dit vaskede urt tørre helt eller næsten helt inden du blander det i dejen, for ikke at stå med en plaskvåd dej, som ikke bager sprød. Det tager ca. 24 timer hvis det ligger spredt ud ved stue temp.

Jeg har iøvrigt prøve at lave opskriften uden urt i OG DET VIL JEG GODT ADVARE I MOD. Det smager bare af fed fed ost, men med urten i er det en vinder.
Brug dobbelt mængde salt, og dobbelt paprika, og 10 % mere smør, og en bunke urt på størrelse med resten af ingredienserne. Bland alle ingredienser, undtagen urten, løseligt, så smøret er smuldret rimeligt jævnt ud, og derefter tilsæt urten og bland løst, og hæld ud på bordet og tryk massen sammen til en stang du kan skære kager af. Pointen med at skrive det, er at de bager bedre, når det hele bliver blandet løst. Og skær kiksene så tynde som muligt, så de bager sprøde. De skal muligvis vendes under bagningen, for at bages brune og sprøde og ens på begge sider.

http://img839.imageshack.us/f/cookiesyy.jpg/
God fornøjelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tjek Tuxens guide ud! Så får du også griner, mens du lærer

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
i skal SELVFØLELIG si planterester fra fedtstoffet.
Det giver vel lidt sig selv.

Junior medlem

Får det nok ikke vaped, men vasker det da lige..
Men god vejledning, tak!

Tuxens guide? Kan du smide et link her?

Jep det giver sig selv.

Junior medlem

I denne video: http://www.youtube.com/watch?v=tn8IY1DOCTw bruger en gut jeres vaskemetode til at lave pot-te med. Forskellen er bare at han smider urten ud, og drikker vandet. :) Han siger dog at det virker, så er I sikre på at man ikke mister noget, når man vasker sit pot med jeres metode?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det han gør er mere en sautering end kogning, når vandet er næsten kogt ind. Jeg vil tro at temperaturen kommer noget over de 100 grader, og derfor ryger noget af thc'en med ud i vandet. Jeg har svært ved at se fordelen ved fremgangsmåden, og tvivler på at det er velsmagende. Den eneste fordel kunne være at man helt undgår fedt. Men selv om han nok blev høj ved den metode, kan den heller ikke være en måde at opnå effektiv udnyttelse af sin urt.

Med min metode havde han kogt urten op i rent vand 3-4 gange, bare lige til det koger,smidt vandet ud, og derefter kogt urten i mælk, eller mælk/fløde blanding, si'et urten* fra, og brugt chai posen til at krydre, og lidt sødemiddel, og han havde været blevet mere skæv, og samtidig havde han nydt smagen mere. Og intet går til spilde.

*Urten har stadig 10-30% af styrken i sig, og kan hakkes/blendes, og bruges i anden mad. Den er yderst velsmagende, og neutral i smagen, når den har været igennem kogning i vand og derefter mælk eller fedtstof, så smid den endelig ikke ud.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]