GripCripplin skrev:
[...] når jeg så vågner næste morgen, har jeg meget mere energi og gåpåmod end efter en nats søvn uden tidligere indtagelse af cannabis.
Den oplevelse kan jeg kun nikke genkendende til, jeg synes også oftere at man er langt mere udhvilet og frisk, hvis man falder i søvn påvirket af cannabis.
Lunokhod skrev:
Citat:
Smoked marijuana and oral Delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) reduce REM sleep. Moreover, acute administration of cannabis appears to facilitate falling asleep and to increase Stage 4 sleep. Difficulty sleeping and strange dreams are among the most consistently reported symptoms of acute and subacute cannabis withdrawal. Longer sleep onset latency, reduced slow wave sleep and a REM rebound can be observed.
Som du kan se, omtaler de kun THC/cannabis effekt på drømme mht til folk der stopper med indtag, ikke effekten af rusen på drømme. Altså nærmere effekten af manglende THC, end effekten af tilstedeværende THC.
Lunokhod skrev:
men jeg går ud fra at det du vil have er en eksakt beskrivelse af hvordan cannabis undertrykker REM-søvn
Nej, men en dokumenteret sammenhænge mellem cannabis' undertrykken af REM-søvnen og manglende drømme må være nødvendigt, før det er andet end spekulativt. Mest interessant ville det være at få belyst hvorfor den manglende erindring af drømme kun opstår for nogle, og ikke for andre.
Lunokhod skrev:
eller du mener måske ikke sammenhængen mellem REM-søvn og drømme er godt nok belyst? sorry dude, men det er altså så langt vi er nået i dag. men at sige at der ikke er lavet studier ang. THC og drømme er sgu liiidt vel nitty-picky.
Jeg siger jo heller ikke at der ikke er lavet studier, jeg sagde at jeg ikke kunne finde nogle. Og at dem du har bragt til debatten ikke direkte beskæftiger sig med den problemstilling der diskuteres.
Det gør skam ikke studierne ugyldige, eller ubrugbare, i mine øjne, men det betyder dog at det man konkluderer udfra dem skal tages med et gran salt. Jeg tror da absolut at der er en sammenhænge mellem THC/cannabis' effekt på REM søvnen og fænomenet med drømmene - men det er nok langt fra hele sandheden.
Men som du selv skriver, så må vi på den konto vente til mere forskning er udført.

(hvilket var essensen af min første post, manglende studier mhb den specifikke problemstilling.)