Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Det høje
Jeg vil gerne gå med til at cannabis' effekt på hukommelsen kan have en finger med i spillet på hvorvidt man selv synes man drømmer eller ej.
Jeg tror personligt stadig at man drømmer i et lige så stort omfang med THC i kroppen som uden, men at man muligvis har en tendens til at glemme det hurtigere.
Vi kender alle nok til det at vågne en morgen og tænke "Hold kæft en mærkelig drøm" og måske ligefrem være i stand til at kunne nævne alle detaljer, indtil midt på dagen hvor det hele lige pludselig er mere eller mindre sløret.

Efter egne personlige oplevelser er MIN teori dén, at jeg med THC i kroppen sover meget dybere, og af den grund er meget længere væk fra mine oplevelser i søvne lige så snart jeg åbner øjnene. Af den grund kan det være meget sværere at huske mine drømme allerede i det første vågne minut.
Derudover falder jeg meget pludseligt og hurtigt i søvn, efter indtagelse af cannabis, og når knap nok at blive søvnig. Og når jeg så vågner næste morgen, har jeg meget mere energi og gåpåmod end efter en nats søvn uden tidligere indtagelse af cannabis.

Jeg hører tit det modsatte fra mange venner, men jeg kunne forestille mig (og læse mig til her) at det er ekstremt forskelligt fra person til person.

Man kan komme med så mange videnskabelige facts som man vil, men hvis nogle efter indtagelse af cannabis drømmer mere livagtigt, oftere ELLER sjældnere så kan man jo ikke komme med en videnskabelig undersøgelse der beviser det modsatte og sige at det er løgn.

Måske er det bare et af de der personlige mysterier mennesker nu engang har :)

Dedikeret medlem

GripCripplin skrev:
[...] når jeg så vågner næste morgen, har jeg meget mere energi og gåpåmod end efter en nats søvn uden tidligere indtagelse af cannabis.

Den oplevelse kan jeg kun nikke genkendende til, jeg synes også oftere at man er langt mere udhvilet og frisk, hvis man falder i søvn påvirket af cannabis.

Lunokhod skrev:
Citat:
Smoked marijuana and oral Delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) reduce REM sleep. Moreover, acute administration of cannabis appears to facilitate falling asleep and to increase Stage 4 sleep. Difficulty sleeping and strange dreams are among the most consistently reported symptoms of acute and subacute cannabis withdrawal. Longer sleep onset latency, reduced slow wave sleep and a REM rebound can be observed.

Som du kan se, omtaler de kun THC/cannabis effekt på drømme mht til folk der stopper med indtag, ikke effekten af rusen på drømme. Altså nærmere effekten af manglende THC, end effekten af tilstedeværende THC.
Lunokhod skrev:
men jeg går ud fra at det du vil have er en eksakt beskrivelse af hvordan cannabis undertrykker REM-søvn

Nej, men en dokumenteret sammenhænge mellem cannabis' undertrykken af REM-søvnen og manglende drømme må være nødvendigt, før det er andet end spekulativt. Mest interessant ville det være at få belyst hvorfor den manglende erindring af drømme kun opstår for nogle, og ikke for andre.
Lunokhod skrev:
eller du mener måske ikke sammenhængen mellem REM-søvn og drømme er godt nok belyst? sorry dude, men det er altså så langt vi er nået i dag. men at sige at der ikke er lavet studier ang. THC og drømme er sgu liiidt vel nitty-picky.

Jeg siger jo heller ikke at der ikke er lavet studier, jeg sagde at jeg ikke kunne finde nogle. Og at dem du har bragt til debatten ikke direkte beskæftiger sig med den problemstilling der diskuteres.

Det gør skam ikke studierne ugyldige, eller ubrugbare, i mine øjne, men det betyder dog at det man konkluderer udfra dem skal tages med et gran salt. Jeg tror da absolut at der er en sammenhænge mellem THC/cannabis' effekt på REM søvnen og fænomenet med drømmene - men det er nok langt fra hele sandheden.
Men som du selv skriver, så må vi på den konto vente til mere forskning er udført. :) (hvilket var essensen af min første post, manglende studier mhb den specifikke problemstilling.)

Junior medlem

Prøv at søge på 'Lucid dreaming'
Det forklarer lidt om det med at kunne huske sine drømme.

I kan læse lidt om det her:
http://www.world-of-lucid-dreaming.com/ ... reams.html

Junior medlem

Står og skal op til teoriprøvve og køreprøve. Min lægeattest er blevet vidersendt til politiet, pga tidligere hashmisbrug. Mit spørgsmål er: Tager politiet blod eller urin prøver? Hvis de overhovedet har ret til at gøre dette. Og hvis ja, er det så før eller efter man har fået kortet? Håber på nogle svar :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
^

Jeg har lige været udsat for det samme dog er mit til motorcykel efter et opiat misbrug. Din læge erklæring bliver sendt til en embedslæge som godt kan tage et stykke tid for at bliver godkendt og jeg mener faktisk det kan tage op til 3 måneder! men .. mit tog en 3 ugers tid, også fik jeg et brev fra politiet, jeg skal (i morgen) kontakte politiet telefonisk for at få godkendelse til teoriprøve. Gør jeg ikke det og bare venter, vil der gå yderlig 3-4 uger inden jeg kan bestille en teoriprøve, mener jeg min kørelære sagde.

Håber det kunne hjælpe dig, ellers er du velkommen til at skrive en PM til mig
- Forresten, velkommen til!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]