Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 02:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
4-6 joints ugen kan muligvis betegnes som en moderat mængde cannabis, afhængigt af hvor meget tjaldz du altså vælger at putte i dine joints.

Jeg er en anelse uenig med de andre angående nedtrapningen. En kold tyrker, selv på cannabis, kan gøre folk der er temmelig modtagelige overfor stress, temmelig rundt på gulvet. Vi snakker en irritabel rastløs energi, samt et mindre dyk i humøret. De ting du gemte under tågen, begynder langsomt at komme til overfladen igen. Derfor har jeg selv haft gavn af en mindre udtrapning. Men som de andre påpeger, skal det ikke blive en undskyldning for at ryge mere. Lad den evt. foregå over en uges tid maksimum, hvor du ryger efter behov, i mindre og mindre mængder.

Du nævner stress. Jeg ville personligt undersøge alternative metoder til afstress, f.eks. meditation, yoga, løbeture, gåture, læsning mv. Når du så er kommet ned på et tilpas niveau med hensyn til den værste stress, så kan man gøre sig nogle tanker om, hvad det egentlig er der ligger til årsag for stressen. Når man er bevidst om årsagen, kan man begynde at arbejde aktivt med den. Og nu hvor du højst sandsynligt får væsentlig mere energi efter dit rygestop, så brug den endelig konstruktivt.

Man kan opsøge nogle venner og gøre sit, for at få distraheret sig selv fra trangen, hvis den skulle melde sig igen. Ensomhed er typisk et tegn på man mangler lidt betydningsfuldt socialt samvær.

Held og lykke.

Medlem

Geografisk sted: Østrig
Tl;Dr: I dit tilfælde vil jeg nok ikke anbefale nedtrapning, hvis det er for at undgå abstinenser. Du kan vælge en anden model og bare ryge meget mindre, hvis det passer dig bedre.

Resten af indlægget kan godt lyde lidt som om abstinenserne er værre, end de er - de er irriterende, men bestemt til at leve med. Særligt hvis du har noget at foretage dig.
Som en, der har været afhængig af hash og har været nød til at lære mig selv striks selvkontrol, har jeg også stoppet med at ryge mange gange. For mig gælder følgende:
Ryger jeg hver dag (et par gange mindst), så er der en sandsynlighed for at jeg ender med at få abstinenser, hvis jeg går kold tyrker. Om jeg får abstinenser afhænger af, hvor meget tolerance jeg har opbygget (ren gæt udfra personlige erfaringer, ingen sandhedsgaranti).
Symptomerne jeg får er følgende:
- Rastløshed - kan være alt fra mild til temmelig rundt på gulvet, som stående bifald også nævner. Det føles som om, at man er nød til at foretage sig et eller andet, og i mit tilfælde ender jeg noglegange med at tage adskillige varme bade af ren kedsomhed. Computerspil og socialt samvær er 2 ting, der kan gøre dette meget bedre, og rastløsheden er det symptom, som går hurtigst over hos mig.
- Appetitmangel - Jeg får en mindre appetit, og selv når jeg får opbygget en ekstrem hunger, så kan jeg stadig kun spise en lille smule. Har varet op til en uge hos mig før, og det var efter kold tyrker ovenpå alt for voldsomt forbrug (2+ gram skunk per dag). Hvis man ikke ryger ret meget - op til én gang om dagen - så er det slet ikke sikkert, man bliver ramt af det. Hvis man er overvægtig, som jeg engang var, så kan man bruge denne tid til at kickstarte en diæt - det gjorde jeg og endte med at tabe 11 kilo på 4 måneder.
- Søvnløshed - samme ting gør sig gældende ved appetitmanglen, nemlig størrelsen på misbruget styrer varigheden og intensiteten af symptomet. Det tager længere tid at falde i søvn, og man kan ikke sove ligeså længe. Har hos mig varet mellem en dag og en uge før, men har hørt om længere varighed ved ekstremt misbrug.
- Nedsat humør - det kan være en hel del, og det kan også være meget lidt. Det kan tilmed ske, at humøret stiger en smule, fordi man begynder at sætte pris på at være rigtigt sober - en følelse, som kan været ret rar.

En måde jeg har kunne mindske symptomerne drastisk ved kold tyrker har været ved at spise en lille bitte smule hasholie (ikke bagt på nogen måde, bare rent) en gang om formiddagen i op til en uges tid, hvorefter man kvitter olien. På den måde kan man trappe ned mens man ikke rigtigt bliver skæv, som man plejer.

Medlem

Det handler ikke om bare at finde på noget andet i stedet - det der imo gør forskellen er, at det skal være noget man ikke kan/orker at foretage sig når man ryger! Computerspil fx af forskellig, motion etc..
Må indrømme at det er sparsomt med tid jeg føler det er værd at bruge på dette indlæg, sagt på den måde, hvor tydeligt det er at du går ind til et rygestop med en mentalitet som kune kan ende i failure.

Den eneste grund til du vil stoppe med at ryge er, at du ikke vil betale for det. Og overvej lige hvor meget din kammerat egentlig er en kammerat, hvorfor tror du han har givet dig det gratis? Fordi du så kommer til ham, når du ikke får noget mere. ;) Du sidder i saksen nu! Eller.. han kan da sagtens være en fin kammerat, men han har en seriøst bagtanke med at give dig det gratis!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Eller også er han blot en god ven, der tænkte, at hans homie nok ville sætte pris på lidt hyggeryger?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det bedste 'ordsprog' jeg har fået, var min kære ven der sagde: "Det [hash] skal ikke udfylde et tomrum".

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Junior medlem

"Problemet med cannabis er hverken at du støtter terrorisme eller det vil slå dig ihjel. Problemet ligger i at du i påvirket tilstand af cannabis er tilfreds med at lave ingenting. Og det er nétop når du keder dig/laver ingenting du udvikler nye færdigheder. En konstant trang til at ryge dig skæv, vil frarøve dig livets muligheder. Én dag vågner du op velvidende at du aldrig fandt det som netop du var god til og gav dig mening i livet." - løst citat: Randy Marsh - South Park <3

Hans gyldne ord inspirerede mig til at stoppe. Det var en kamp at stoppe, men en kamp som var mit livs vigtigste. I dag er jeg dybt taknemlig og en smule skuffet over jeg ikke tog kampen op noget før.

Som folk forslår så byt dit hash ud med træning, hobbys eller en kæreste. Der er massere af ting i livet som du bare skal ud og have fat i. Hvis abstinenserne er for hårde de første par dage kan jeg foreslå Mulungu, Godnat-te (sleepy time extra) eller baldrian(findes forskellige slags - look it up). Det er skam langt bedre end ingen ting. Alkohol vil jeg ikke anbefale dig. Min erfaring siger det skam bare udsætter forløbet. Processen skal fuldføres og du kan ikke snyde dig igennem. Go vind.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Jeg sad og genså South Park fornylig og bed også mærke i det citat. Det er et rigtig fedt citat, og det passer også i rigtig mange tilfælde. Dog er en skævert rimelig anderledes alt efter, hvordan du er som person, så Trey Parker kan ikke skære alle hashrygere over én kam, da der bestemt også er mange, der foretager sig produktive ting, når de er skæve.

Junior medlem

Krimse > Det har du fuldstændig ret i. Min opfattelse og overbevisning er møntet på et decideret misbrug og folk som sidder fast i sådan ét. Jeg ryger skam stadigvæk engang i måneden eller hver anden og jeg elsker cannabis. Nogle er mere velfungerende i et "misbrug" end andre men på langtsigt vil jeg vove og påstå de negative konsekvenser opvejer de positive. Fortsat god mandag - og go ryger :-)

Medlem
Brugeravatar

Hvordan kan du tillade dig at kalde det et misbrug, bare fordi man ryger en pibe flere gange dagligt? Hvis ens liv er ønskværdigt og velfungerende, og hashen ikke modarbejder det, er det vel netop et forbrug og ikke et misbrug? Der er da også masser succesfulde mennesker der altid har røget bønne fra morgen til aften, de fleste musikere, malere osv er da også pothoveder, derfor ser jeg lidt mere på det der er ment i citatet som en undtagelse end en regel..
Syntes også tit også at folk der stopper med at ryge, ender med at sidde derhjemme og kede sig, og bare stene og lave ingenting, foreksempel gense gamle south park afsnit :wink: Så kan man diskutere om det virkelig er hashen der får dig til at sidde og 'lave ingenting' eller om dit liv bare er kedeligt?

Men hvad ved jeg, bare ikke træk den ned over os alle sammen, bare fordi du ikke kan finde ud af at styre et hashforbrug..

Junior medlem

(?) Du er nu ude i en diskussion omkring definitionen af et misbrug. Hvilket jeg på intet tidspunkt har udtalt mig om.

Medlem
Brugeravatar

Jo du kalder alle der har et hæftigt cannabis forbrug for misbrugere, og at cannabis er en negativ ting for alle i længden, det er det plus citatet fra south park jeg kommentere på..

Nogle er mere velfungerende i et "misbrug" end andre men på langtsigt vil jeg vove og påstå de negative konsekvenser opvejer de positive.

Altså velfungerende og misbrug kan vel aldrig være i samme sætning?

Junior medlem

Stop med at ryge og du vil finde ud af at der findes et 100 gange lykkeligere liv uden det lort.

Junior medlem

Citat:
Jeg har blandt andet angst efter nogle ubehagelige episoder da jeg var mindre og jeg har også dødsangst hvilket gør at ligemeget hvad jeg gør føler jeg at jeg spilder mit liv. Ligemeget hvad jeg render rundt og laver føler jeg at jeg kunne have brugt den tid til noget bedre.

i420:

Jeg skal sige dig, hashen er ikke en god og produktiv, dvs. frugtbar, måde at bruge din tid på. Jeg ved - det ved vi jo alle herinde - at hashen er utroligt behagelig og derfor utroligt lokkende: men får du i længden noget ud af al den tid, du investerer i den? Det må du jo så spørge dig selv om. Jeg tror, du vil finde, at den ikke er det. (Dermed ikke sagt, at det overhovedet ikke kan lade sig gøre at ryge en gang imellem. Det synes jeg godt det kan. Men tag i hvert fald en længere pause, før du overhovedet begynder at overveje dette. Hav selvdisciplin!)

Jeg er glad for at se, at der er så mange herinde, der kommer med gode forslag til, hvad du i stedet kunne bruge din tid på og faktisk få noget ud af. Du er sikkert ung, derfor: lær noget! skab noget! gør noget! Skriv noget musik, få nogle store muskler, tjen nogle penge (og ikke på at sælge tjald), ja for den sags skyld: lær et nyt sprog.

Hav det godt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]