Det er generelt umuligt at opnå nogen definitiv identifikation af en mikroorganisme uden en sekvensering af dens genom. Man kan dog deducere meget ud fra hvor den findes samt dens morfologi. Når det kommer til svampe infektioner i frugter og blomsterstande kan man fx inddele det i hhv. hvid, grå og sort mug.
(Jeg er sikker på, at din underviser ved langt mere end mig - jeg påpeger blot, at der er forskel på ikke at kunne identificere noget mikroskopisk og at deducere hvilke mulige organismer det kunne være ud fra makroskopiske observationer.)
Hvid mug, Sclerotinia sclerotiorum, er vist ikke kendt for at inficere cannabis, det danner nogle meget karakteristiske "vat kugler" og den er så vidt vides ugiftig.
Grå mug, Botrytis cinerea, er den kendte, grå omsluttende belægning som jeg synes at se på billeder af svampe inficeret cannabis. Den angriber hovedsageligt frugter og blomsterstande (
Billede)
Sort mug, fx. Fusarium eller Aspergillus, kan inficere mere eller mindre alt organisk, af planter er hovedsageligt kornsorter mest udsat. De er stort set alle giftige, deres spore er dog, som navnet antyder, sorte. (
Billede)
Jeg vil derfor stadig fastholde, at hvis svampen i din hamp er grå, vil jeg ikke være bekymret for at indtage produktet, efter synligt inficeret væv er fjernet. Som sagt før, skal man selvfølgelig holde sig fra det, hvis man er bekymret omkring det, og muligheden for at komme til at blive eksponeret for evt. toxiner eksisterer også.
Jeg mener dog, at selv hvis der fx skulle vokse lidt fusarium gemt i botrytis, eller lignende scenarie, vil eksponeringen af toxiner ikke være mere, end hvad man får gennem fx rosiner, nødder og kornprodukter, som alle generelt har et sporbart indhold af svampe toxiner.
Det er selvfølgelig bare min holdning til det, jeg kan ikke give nogen garantier, kun fortælle hvordan jeg ville agere.
Edit: Og netop sort mug var årsagen til, at jeg tidligere var inde på, at mug i allerede høstet materiale var at betragte som langt mere problematisk, da dét giver anledning til netop dette. Min erfaring er dog, at sort mug er væsentligt langsommere til at etablere sig end fx. grå mug og ikke nær så god til at påbegynde et angreb der ikke er rettet mod frø (fx. korn og majs), så længe planten lever. De fleste der dyrker svampe, vil nok også kunne genkende at det oftest er fx Dactylium Mildew eller Tricoderma viride / harzianum. Sort mug opstår typisk en lille uge senere, i områder som de andre fungi har inficeret.
Hvilket igen peger på, at klipper man alt synligt inficeret mug væk, klipper man også al evt. sort mug væk - dets hyfer vil aldrig været nået nær så langt som "fortropperne".