BisMann skrev:
Syns ikke der bør være nogen grænse, det problimatisere imo. grund ideen bag legaliseringen, så er det nærmere en afkriminalisering end en egentlig legalisering, det vil ikke fratage det statusen som "noget sejt at gøre", og nogle folk vil forsat ryge hash i trods end af egen vilje.
Normalt hader jeg at gå til ekstremer, men nu gør jeg det lige alligevel

:
Lad os sige at hash lige var blevet legaliseret. Du har en søn på ti år som har hørt om det dersens hash der, i den eller så keeeedelige TV-avis. Sønne får lyst til at prøve hash og går ned til den lokale forhandler og køber en 2 grams klump og æder det hele, fordi røg er sgu noget ubehageligt noget...
Behøver nok ikke uddybe mere derfra. Min pointe er bare at der bliver nødt til at være en substans mere som overvåger folks, hovedsagligt unges, forbrug; for mor og far er ikke altid nok tror jeg.
Et eksempel herpå kunne være at du som 14-årig var gået ned for at købe en 6-pack, trods dine forældres forbud, og ved kassen var blevet spurgt om ID, det hører hele køen bag dig, og frygten for ydmygelsen tror jeg vil holde de helt unge fra det...
Det kan selvfølgelig godt være at du ikke har noget imod at sønne indtager 2 gr af det fede og får en dårlig oplevelse, men i tilfælde af en legalisering ville en alderbegrænsning være det mest realistiske, i hvert fald til at begynde med. IMO

Med hensyn til det med "noget sejt at gøre" statusen kan det godt være at du har ret. Men sådan er det lidt med alle rusmidler i dag, nikotin alkohol osv. vi gjorde det allesammen lidt for tidligt, bare for at være seje, den kan blive meget svær at undgå med hash.