Nu vi er igang med at snakke forskellige materialer til jointrør, så vil jeg da lige anbefale et lidt dyrere materiale;
mammuttand. Ja nu sidder de fleste sikkert flade af grin, ved tanken om hvor stor en tåbe jeg er at tro på at det rent faktisk er mammuttand. Der var engang hvor jeg kun havde latter tilovers for såkaldt "mammut".
"Det er jo et uddødt dyr - det bruger man sgu ikke til jointrør!" tænkte jeg. Jeg gik endda så vidt at beskylde en kendt, dansk forhandler af rygeudstyr (deriblandt mammut-rør) for at lyve om materialet - på deres eget forum!
Det var satme dumt!Efter 2 gigantiske svinere af admins og moderatorer (vi snakker virkelig svinere, en halv a4-sides skældud til Mecka - men fortjent desværre) tænkte jeg at der måske var noget om snakken. Jeg skrev "mammoth" i wikipedia, og sad kort tid efter med et bevis på min egen idioti:
Wikipedia.org skrev:
In addition to frozen corpses, large amounts of mammoth ivory have been found in Siberia. Mammoth tusks have been articles of trade for at least 2,000 years. They have been and are still a highly prized commodity. Güyük, the 13th century Khan of the Mongols, is reputed to have sat on a throne made from mammoth ivory, and even today it is in great demand as a replacement for the now-banned export of elephant ivory.
Fuck fuck fuck - det viste sig at mammuttand er et omend dyrt, meget anvendt materiale til smykker og andet. Hvorfor helvede researchede jeg dog ikke før jeg whinede?!? Det var så pinligt at jeg slettede hele tråden på den kendte rygegrejs-forhandlers forum for aldrig at vende tilbage. Jeg fik også en karma-rating på minus 4 efter den hændelse. Shit det var dumt.
Tilbage til emnet; mammuttand er faktisk et rigtig godt materiale til jointrør. Det bliver naturligvis farvet med tiden, men det får en smuk gyldenbrun farve hvis man passer ordentligt på det og renser det hver gang man har suget på det. Rensning er let, og kan udføres med et stykke toiletpapir. Hvis man er heldig får man et rør hvor man tydeligt kan se de smukke årer der er i mammut-elfenben, og nogle rør jeg har set er virkelig kunst - både at se på og ryge af.
Kan klart anbefales hvis man ønsker et fint og fancy alternativ. Men indrømmet, så skrev jeg hovedsageligt denne post for at fortælle om min egen dumhed, og få lettet samvittigheden lidt...