Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Hey Psy people.

Er ved at stoppe mit (mis)brug af hasish
Har nu holdt en måneds pause, men da jeg var hos min kammerat den ene dag blev jeg meget fristet, og tog et enkelt sug af jointen.

Så vil gerne vide hvor meget THC der skal ryges før det påvirker hjernen og sætter sig i fedt vævene?

Målet er at få det helt ud af kroppen så jeg kan mærke hvordan det er ikke hele tiden at være påvirket/have THC i kroppen. Men kan et enkelt sug gøre det? Håber jeg ikke skal jeg starte helt forfra på min koldetyrker..

Kunne også godt tænke mig at høre hvordan man får det efter man er stoppet? Har hørt man skulle ændre blive mere frisk men også at det er en hård kamp.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hvor lang tid varede dit hash (mis-)brug og hvilke mængder snakker vi om?

Altså normalt burde de fleste eftervirkninger været forsvundet efter en måneds tid, men i nogle tilfælde kan der gå op til et halvt år eller mere, før psyken har "stabiliseret" sig selv.

Et enkelt væs af en joint betyder ikke at du skal starte helt forfra, men kan måske bevirke, at eftervirkningerne tager længere tid at slippe af med.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har nok røget 5 års tid. Men holdt det mest til weekenderne, sammen med vennerne. Vi kunne vel komme op på et par stærke joints på en aften.

Kunne være rart at vide om de små mængder egentligt var grunden til min manglende motivation eller om det er noget helt andet? For vil sku gerne kunne puffe en joint i ny og næ..

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Et par joints om måneden burde ikke pille så meget ved din motivation, men jeg oplevede selv da jeg stoppede med hashen, at tingene ikke kom af sig selv. I dag, ca. 2 år efter at jeg stoppede med at ryge hver dag, har jeg stadig motivationsproblemer, angst/nervøsitet, koncentrationsbesvær og humørsvingninger, så for mig virker det som om at hvis man ikke selv gør noget ved de problemer som evt. kan skyldes hashen, så løser de sig ikke af sig selv.

I mit tilfælde har jeg nok haft problemerne liggende i forvejen og hashen har så udløst det. Men under alle omstændigheder tror jeg ikke på at det hele går i orden bare ved at stoppe, man skal ligesom selv gøre noget for det, hvis du kan følge mig?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

kan sagtens følge dig og de problemer du beskriver. Det er som om det er dem der kan få en til at ryge igen da man derved vil glemme dem i en tåge. altså være fri og bare slappe a.

Men som tingene er lige nu, så er det mest af sociale årsager jeg har svært ved at lægge den helt på hylden.

Ville så gerne bare kunne ryge og have go samvittighed. og hvis jeg så stopper ville det løse mine motivations problemer? bare spørgsmål der går gennem mit hovede. Der kan nemlig også være andre ting der kan have udløst det eks at jeg i en periode tog en del MDMA og svampe..

Men må er rimeligt sikker på at det er hashen. Tror også det kræver mere end bare at stoppe, men har hørt at det skulle være det værd i sidste ende.. :)

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Lige her lige nu
Jeg har også været (mis)bruger af hash i snart 6-7 år de seneste 5 år dagligt. Men har været 'tvunget' clean i perioder(pga arbejde i udlandet i op til 3 mdr af gangen ca 1 gang om året).
Sidste gang jeg var 'tvunget' clean besluttede jeg at holde det da jeg så kom hjem, pga. ca de samme årsager du gør.

Min erfaring i mine clean perioder er at der går 2-3 uger før lysten ikke er dominerende længere(især ud på aftenen)

Jeg ryger stadig når jeg er sammen med kammerater som ryger, men forsøger at begrænse det til 2-3 gange om måneden, og når jeg holder det på det niveau er det ikke noget problem at holde sig fra det de øvrige dage.

Desuden skal der ikke ret meget til før jeg bliver monster baske!......det er ret fedt at en enkelt lille pind kan 'ryste min verden' så meget som den kan for tiden!

Er der andre der også lagt mærke til ALLE de fucked up ting man drømmer når man ikke ryger dagligt??

Held og lykke med dit ryge stop!

MVH
Nold-i-spolen

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Er der andre der også lagt mærke til ALLE de fucked up ting man drømmer når man ikke ryger dagligt??

Ja den effekt oplever næsten alle der ryger dagligt for så at stoppe.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Lige her lige nu
OK

Har været clean i nu ca 4 mdr.........og mine drømme overrasker mig stadig meget!........men har jo også været uden i mange år snart!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Har været clean i nu ca 4 mdr

Det flot klaret! tillykke med det :D

Titel:
Medlem

http://medicin.dk/(4adgwh55jlf34y45jcnid434)/Show.aspx?docid=terapeutiskgruppe_info&GruppeNr=293550

nye opdagelser fra 2006

Titel:
Junior medlem

Hvor meget har jeres hash misbrug rørt ved jeres psyke/generalt mentale tilstand?
Og hvor afhængeligheds skabende er cannabis egentligt?

Grunden til jeg spørger, er ret simpel. De sidste 6 måneders tid har jeg røget ganske meget(Mere eller mindre dagligt, altid mere end en joint af gangen, op til 5 blunts+et par phillies+en pipe eller to+en chillum eller to+en joint eller to på den aften, delt mellem 3-5 personer. Røg oftest i en gruppe bestående af 4 personer), syntes jeg ihvertifald selv, men her på det seneste har jeg ligesom trukket mig lidt udaf det. Begyndte vel at skære lidt ned i Januar, da jeg startede i skole igen. Nu ryger jeg knap og nap en aften om ugen, maks. Og jeg føler ikke nogen speciel lyst til at ryge.
Samtidigt syntes jeg ikke at hash har påvirket min motivation, eller generalle livs indstilling - Min motivation var helt i top da jeg startede i skole igen, selvom jeg røg næsten hver dag. Og min motivation er stadig deroppe af.
Var jeg heldig, og røg ikke ind i nogen afhængelighed, og påvirkede hashen mig ikke særligt meget på længere sigt, eller har jeg simpelthen glemt hvordan jeg var "den gang"? Var de 6 måneder ikke nok til at påvirke mig i sådan en kraftig grad?
Grunden til jeg spørger, er nok fordi jeg gerne vil vide lidt om misbrug generalt, og hvad er bedre end sine egne erfaringer? Men hvis jeg ikke kan tolke tegnene, hjælper det ikke så meget.
På forhånd tak :)

Titel:
Junior medlem

Mht. de fysiske skader, er der jo visse metabolitter, som sætter sig i hjernen (fordi de som bekendt binder sig til fedtvæv), hvis effekt man ikke har dokumenteret. Jeg tror vist det bl.a. er nedbrudte cannabinoider som ihvertfald binder sig til fedtvæv. Langvarigt misbrug betyder kæmpe ophobninger af disse, som bliver i systemet i meget lang tid. Dette påvirker på mange måder kraftigt de psykiske aspekter af at stoppe sit misbrug, eller bare de psykiske eftervirkninger, fordi nogle nedbrudte cannabinoider er psykoaktive, nogle er endda stærkere end de fleste du får gennem planten (delta-8-tetrahydrocannabinol f.eks.). Andre er bare ikke researchede og derfor har man ikke dokumenteret virkningen.

Hvis man ikke har noget imod cannabis, altså ikke anser sig selv for misbruger, betyder det nok ikke nær så meget, men hvis man er misbruger og stoppet, kan man jo frygte for virkningen - f.eks. kan det betyde, at der kan være en slags hangover forbundet med det, som du ikke kan mærke ret meget af, fordi du er vant til den kroniske misbrugs-tilstand.

Det betyder b.la. at dine kognitive funktioner kan være påvirkede i meget lang tid før metabolitterne er ude af systemet, mange af de samme virkninger som en ummidelbar cannabis-hangover, som består af hæmmet indlæring og andres ikke-ønskede virkninger (jo længere tid man ryger hver dag, jo længere tid taler vi om).

Det kan f.eks. 6 måneder til flere år, afhængende af forbrugslængde og hastigheden af din egen metabolisering. Langsomt går det væk, og du vil nok ikke mærke det ret meget, netop fordi det vil være der i så lang tid, og at du i forvejen er tilvant, men måske dine omgivelser kan mærke det (eller måske de også er vant til den efterhånden kroniske eftervirkning). Dette lyder muligvis plat, men det er faktisk tit derfor, man ikke selv mærker noget (siger det ud fra egen erfaring, og ikke sundheds-propaganda). Det betyder, at skadesvirkningerne godt kan være der, men at du nok ikke selv kan mærke det særlig intensivt.

Dette er selvfølgelig ikke godt, men nogle er mere immune end andre overfor det. Jeg har f.eks. røget hver dag i mange år, men scorer stadig top-karakter, og har lige fået en IQ-test, hvor jeg testede meget højt.

Beviser det dog noget? Nej - måske ville mit potentiale være endnu højere hvis jeg ikke røg så meget, men det scenarie vælger jeg at ignore, fordi jeg synes det er risikoen værd, at være skæv.

Jeg har ikke selv haft noget jeg selv ville kalde et usundt misbrug (det ville mange læger og politikere sikkert), men har haft venner der har. De psykiske eftervirkninger varierer fra person til person, men hvis du selv føler, at du klarer dig godt eller bedre uden at være skæv, tror jeg ikke du skal bekymre dig. Andre vil måske blive chokerede over, hvor kedelig eller anderledes hverdagen uden deres galar er. Men vent og se, alt kan ske ;)

Mvh. Jim

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I vuggestuen
Hmm

Jeg har selv røget hash hver dag i snart et lille års tid.

Personligt kan jeg mærke det på korttidshukommelsen, man skal liiige tænke 2 gange ekstra en gang imellem. Ikke ofte, men nok til at jeg ved det ikke er fordi jeg bare er glemsom..

Men den livskvalitet som hashen giver mig opvejer langt det her.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Når man snakker om hash-skadesvirkninger, skal man være opmærksom på at nogle mennesker der er stoppet med hashen, ligesom bruger den til syndebuk til alle deres problemer.
De er måske utilfredse med tilværelsen før de begyndte at ryge, og var det imens de røg, og stadig er det efter de er stoppet. Så er der mange der giver hash skylden til alle deres problemer, såsom humørsvingninger, indadvendthed osv. Nogle kommer også i en hypokondisk tilstand, hvor de overbeviser dem selv til at tro de fejler alt muligt, ofte i forbindelse med rygestop.
Når det er sagt, går det selvfølgelig også over til den modsatte grøft, hvor visse personer bare ikke kan se i øjnene, at deres forbrug af hash har skadet dem. Men ligemeget hvad, er det meget forskelligt hvordan det påvirker folk. Kender personer der er friske og kan fyre den af i byen, scorer topkarakterer på deres uddannelse, og egentlig kun mærker minimalt til følgerne af et dagligt forbrug. Men jeg kender også personer der kan have en tendens til at "sidde fast", og ikke have lyst til at være sammen med mange mennesker ad gangen, og derfor undgår at tage til fester, osv.
Men hvor hash har nogle negative virkninger på nogle mennesker, har det også nogle positive virkninger på andre mennesker. På nogle virker det positivt på deres temperament, på deres generelle velbefindene, osv. Og på andre mennesker virker det stik modsat. Kort sagt; det er svært præcist at sætte ord på hvad hash gør, da det påvirker folk så forskelligt. Dog kan man konkludere, at det svækker alles korttidshukommelse mere eller mindre, og jeg tror at folk i en ung alder, oftere får negative virkninger af hash, hvorimod folk der er færdigudviklet i en alder af en 20 år og opefter, bedre kan "tåle" at ryge. Dette er selvfølgelig generelt set, og der vil altid være nogle enkeltstående eksempler der ikke følger normen.

Mvh

Titel:
Dedikeret medlem

Citat:
Hvor meget har jeres hash misbrug rørt ved jeres psyke/generalt mentale tilstand?

Når jeg ryger bliver jeg meget indelukket, stille, rolig, gemmer mig nærmest væk i min egen verden. Så har jeg røget hver dag mandag til fredag, så kan jeg stadig godt gå og gemme mig lidt væk om lørdagen, hvis i forstår.

Og når jeg så ikke ryger særlig meget, så bliver jeg meget nemt hidsig. Men der ligger så også en meget mild form for skizofreni til grunde for det.
Men alle rygere kender jo når man er KOMPLET tørlagt.. Hvilket er en af de største plager man kan opleve haha :lol:

Titel:
Medlem

Min lære sagde engang, at hvis man røg hash, så ville man sætte sin fysiske udviklinmg i stå, nogen som ved om dette er rigtigt? I såfald ryger jeg kun i weekednerne, men har dog røget rimmelig fast, kan det skade min fysiske udvikling?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Winky skrev:
Min lære sagde engang, at hvis man røg hash, så ville man sætte sin fysiske udviklinmg i stå, nogen som ved om dette er rigtigt? I såfald ryger jeg kun i weekednerne, men har dog røget rimmelig fast, kan det skade min fysiske udvikling?

Det kan man godt sige, at der er. Du lærer ikke at fungere bedre (udvikler dig) som upåvirket, hvis du altid er skæv eller bagskæv. Du bliver kun bedre til at fungere i skæv tilstand. Derimod er jeg helt overbevist om, at det er sundt for ens udvikling at ryge noget højklasse hash/skunk jævnligt, hvor man virkelig tænker dybt over tilværelsen og dagligdagen. Så længe den normale dagligdag er det primære. Det er så min holdning. Konstante hashrygere har sikkert en anden.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
Det kan man godt sige, at der er. Du lærer ikke at fungere bedre (udvikler dig) som upåvirket, hvis du altid er skæv eller bagskæv. Du bliver kun bedre til at fungere i skæv tilstand.

Ja dog er det ikke sådan for alle. Folk reagere meget forskelligt på hash, det handler om hvor psykisk stabil man er overfor stoffet og nok også hvor meget man ryger. Har set flere eksempler på man sagtens kan have et moderat forbrug af hash og samtidig passe job og have villa volvo og vovse.

Men tror også at det lægger en dæmper på ens udvikling både indlærings mæssigt og socialt. Det er bare forskelligt hvor meget det påvirker en. Og for den gruppe der bliver hårdest ramt, kan det have konsekvenser senere i livet når de stopper og finder ud de er røget bagud.

Titel:
Medlem

Nå men nu vil jeg lige give mit besyn på hele denne sag.

Først lidt om min bagrund med hash.

Jeg er nemlig ikke misbruger men bruger....Jeg får ingen negative virkninger af hash ud over at i selve rusen hr jeg selvfølgelig ikke ligefrem lyst til at gå ud og feje fortorvet med mindre jeg har røget sativa men ud over det så hjælper hash min tilgengæld med nogle medicin bivirkninger..

Samtidig er det intet problem for mig at stoppe fra den ene dag til den anden over en længere periode.....Har ikke røget i cirka. 14 dage og der kommer ihvertfald til at gå 14 dage endnu inden min næste load kommer hjem..

Ryger normalt hver dag men holder som nævnt ofte pauser både ufrivilligt på grund af mangel men lige så ofte frivilligt da jeg ikke ser nogen grund til at ryge sig skæv hvis man er skæv hele tiden for så glemmer man jo egentligt lidt HVORFOR man bliver skæv

----------------
Hash skader således:
Nu for at skære alle myterne væk og alt propagandaen så skader hash helt sikkert...Specielt hvis du er under 21-22(Hjernen stopper sin udvikling når man fylder 21-22...senest 25).-.

Tilgengæld viser flere undersøgelser fra blandt andet National Institute of Health i USA at cannabis rygning(UDEN TOBAK!!!!!) ikke giver lungekræft og samtidig har adskillige medicinske effekter som blandt andet til smertelindning, kvalme, bivirkninger af kemo, appetitøgende(er specielt meget brugt blandt AIDS og Kræft patienter på grund af deres meget lave vægt) osv.
Samtidig mener nogle undersøgelser af cannabis mindre sandsynligt ikke forudsager fødselsfejl i forhold til andre stoffer.

test på rotter har vist at THC påvirker hukommelse, specielt hvis THC indholdet er over 30%. Det vil sige god hash(og nej det er ikke standard....Men som luksus dyr ryger man jo heller ikke sådan noget stads:P)

Håber det hjalp lidt:-)

Happy smoking

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]