Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 06:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: baldrian?
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
har set billeder af både baldrian og sødskærm, og synes de ligner hinanden meget.

der vokser en del ude foran mit hjem, men ved ikke hvilken af planterne det er.

kan sødskærm ryges, og hvad er effekten? har læst mig til at baldrian skulle være et godt alternativ til hash, hvilket er hvad jeg søger.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: en blomstereng omgivet af flyvende grønne guldfisk! (i Århus))
har aldrig hørt at man kan ryge baldrian.. eller.. det er vel logik for burhøns at man kan.. men at man får en hash lignende effekt ud af det.. alt jeg ved er at man knalder brikker for fulde hammer, hvis man popper en håndfuld baldrian piller hehe.. og at den ultimativt grummeste sumper kan opnåes ved at ryge en røvfuld hash efter man har poppet en håndfuld baldrian piller hehe..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Fordi at to planter ligner hinanden, er det ikke ensbetydende med at de indeholder samme alkaloider eller har nogen euforiserende effekt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
fiskede nu også mere efter forskellende på de to, og deres eventuelle virkning.

jeg ved godt at deres udseende intet har med deres kemiske sammensætning at gøre. ville bare lige have bekræftet om de fungerede som rusmidler i en eller anden forstand, da der intet står om dette på øvrige hjemmesider.

keep up the good moood:)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Forskellen???

Ja, for det første er det to vidt forskellige planter, fra to forskellige familier (henholdsvis Myrrhis og Valeriane).

Hvis du ikke kan finde noget der tyder på at Sødskærm er aktivt, så er det nok fordi at den ikke er det!

Søren Ryge skrev:
Sødskærm, Myrrhis odorata er fundet beskrevet i litteraturen tilbage i 1648. Sødskærm eller Spansk Kørvel som det ofte bliver kaldt, er i middelalderen ført til norden af munke, nok mere som lægeplante end som madplante.

...

Alle dele af planten er spiselige og har været brugt som fødekilde. Frøene er søde med anisagtig duft og smag. Roden på de ældre planter kan blive stor og roeagtig. Roden kan koges hel eller rives og bruges fx i urtefrikadeller. Bladene er den del af planten som har været mest anvendt fx i supper. I det gamle landkøkken var det ikke ualmindeligt at stuve bladene i blanding med grønkål som havde overlevet vinteren. Planten kan bruges som høj bunddække under spredt træbevoksning.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Jeg tager Baldrian, når jeg har vendt og drejet mig et par timer, om natten.
Så sover man så godt.

Hilsen Flimmer

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Faret vild i hampen
Jeg spiser baldrian, da jeg prøver at stoppe med at ryge hash hver dag :D Det har en meget beroligende effekt :D God at falde i søvn på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]