Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: u å æ lan
i sidste uge bestilte jeg en san pedro + 2 peyote kaktusser. Idag har posten så været med dem. Det var han faktisk allerede i tirsdags, men pga en eller anden fejl sendte de min pakke retur, hvilket har resulteret i at jeg først har fået dem idag. San pedroen ser ud til at have det fint, men peyote kaktusserne ser lidt medtagede ud... de er forholdsvis bløde og virker slatne... Hvordan sørger jeg for at de får en optimal behandling, så de ikke går hen og dør? skal de bare have lidt jord og lidt vand eller kræver det en mere intensiv behandling?
Det skal lige siges at de blev sendt afsted uden jord og uden vand, og har tilbragt 5 dage i en papkasse...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har reddet livet på ca 120 døende peyote, der havde fået lov at passe sig selv i solen fra morgen til aften udenfor en meget våd sommer hos den tidligere ejer - ok dette er ikke det samme, men ud fra min erfaring lyder det som om de skal ligge og hvile i fri luft (ingen sol og ingen vand) nogle dage, til de kommer sig. - Ophold i en lukket kasse i varmen er befordrende for råd.
Når du planter dem i kaktusjord må de ikke vandes de første ca 14 dage, da de har brug for ro til at omstille sig til nye forhold.

Det, man skal passe på, er at der ikke går råd i peyoten.
Hvis dette skulle ske, så skær det nænsomt af med en ren lille skarp kniv og lad dem tørre på en tallerken el. lign. Først når såret er lukket må de plantes.
Dog må du ikke forveksle en blød og slatten forkert opbevaret peyote med en rådden!
De er faktisk ret gode til at komme sig. Vigtigt at huske på hvilke forhold de naturligt gror under og efterligne dem såvidt det er muligt.

Ellers check http://www.erowid.org
eller kaktusklausen vores allesammens kaktusekspert :D

Og så ellers god fornøjelse med kaktusserne

Titel:
Medlem

Geografisk sted: hasselager
lade din peyote ligge lidt en uge eller to og mærk på dem og se på dem om de blive brune i det... kan muligvis være indre rod og det kan du ik gøre noget ved ande end og skære af alt det rod der er og vis der er nok end pode eller sæt rod på dem igen... men sæt ny rod så komme der ik gang i dem før næste sommer men klage til det sted.. de har sikker forståelse for det... håber de klare den billede vil altid hjælpe på der..

hilsen trold

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: u å æ lan
Tak for svarene... De er faktisk allerede blevet plantet. Fulgte ovenstående råd og lod dem ligge i det fri et par dage hvorefter jeg plantede dem i forholdsvis tør katusjord. Og i tror sikkert det er løgn, men de er allerede begyndt at blomstre. Den ene har fået en fuldt udviklet blomst, som tidligere idag - da solen var fremme - havde foldet sig ud og stod og slikkede sol. Den anden kan jeg se er ved at få en blomst, den er dog ikke helt så langt fremme endnu... Det glæder mig, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det nu også er normalt?
Efter hvad jeg har læst mig til, lyder peyote til at være en følsom kaktus og ikke ligefrem en der bare lige sådan blomstrer...?

Titel:
Medlem

Sub-lunar skrev:
Tak for svarene... De er faktisk allerede blevet plantet. Fulgte ovenstående råd og lod dem ligge i det fri et par dage hvorefter jeg plantede dem i forholdsvis tør katusjord. Og i tror sikkert det er løgn, men de er allerede begyndt at blomstre. Den ene har fået en fuldt udviklet blomst, som tidligere idag - da solen var fremme - havde foldet sig ud og stod og slikkede sol. Den anden kan jeg se er ved at få en blomst, den er dog ikke helt så langt fremme endnu... Det glæder mig, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om det nu også er normalt?
Efter hvad jeg har læst mig til, lyder peyote til at være en følsom kaktus og ikke ligefrem en der bare lige sådan blomstrer...?

Se dog og få taget nogle billeder mand... Vi vil da se dem blomstre :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]