Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Jeg har læst mig til lidt forskelligt om dyrkning af henholdsvis HBWR og Morning glory frø. Jeg regner med at købe en 10-liters potte til formålet.
Jeg er klar over at det kan tage 2 år+ at få frø, men det er lige meget da det lige så vel skal bruges som stueplante.
Mit spørgsmål er blot om den vil kunne gro godt nok i det danske vejr fra nu af i en østligt vendt vindueskarm? Det ville jo ikke være sjovt at investere i frø uden at de kan holde til den danske vinter uden ekstra belysning.
Vil et frø pr. 10-liters potte være fint eller kan man godt have flere blomster i en? Regner sku kun med et frø + noget den kan gro op af, fx. en pind...

Beklager hvis i sidder derude og er trætte af lsa-topics, men dette var lige hvad jeg ikke kunne finde svar på omhandlende dyrkning.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Jeg har forsøgt med HBWR-dyrkning, men de frø jeg har fået har været af så dårlig kvalitet, at ingen har spiret overhovedet.

Hvis du ikke har købt frø endnu, så vil jeg anbefale dig at købe dem fra et botanisk site og ikke fra en psy-shop (hvor spiringsdygtighed som regel ikke er en faktor, hvilket måske betyder, at det er gamle frø de har på lager.)

Selv om HBWR er en tropeplante kan den sagtens klare kolde vintre uden meget lys. - Det er i hvert fald ikke mangel på lys der dræber den i løbet af vinteren.

http://nepenthes.lycaeum.org/Plants/growing.html

Morning glory giver dig masser af frø første år - og den bliver så stor at du ikke vil invitere den indenfor om vinteren :-) (jeg tror faktisk den er enårig)

Titel:
Dedikeret medlem

Jep, Morning glory, i hvert fald blå tragtsnerle er 1-årig. Dette er også årsagen til at jeg gerne vil vælge at dyrke HBWR-frø i stedet for. Jeg tænker også at jeg igennem pottestørrelsen så kan begrænse dens vækst, da jeg ikke har plads til en flere meter høj plante. Det er dog et problem for mig at jeg ikke kan finde ud af om dette er ladsiggøreligt.

Citat:
The plant grows slowly until it develops a half-dozen leaves; after this it grows quickly. In its first year this plant grows into a small bush 1 to 2 feet tall. During this time it may be grown in a large pot and kept indoors in winter. The next spring it will grow into a very large vine and should produce flowers and seeds. In this second year it should be planted out, or grown in a tub.

For min skyld må planten i min nuværende bolig gerne blive to fod høj, altså ca. 66 cm. Jeg frygter dog at plante vil falde sammen, visne eller andet irriterende hvis den ikke har plads til sit rodsystem.

Jeg har ingen frø købt endnu, så kunne være at man skulle købe dem fra et botanisk site som du siger, men havde dog tænkt mig blot at købe en god pose frø og så indtage dem jeg ikke vil gro :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]