bellaDonna atropa skrev:
Hvis du har problemer med at indtage mad nok bliver man apatisk og får koncentrationsproblemer.
På apoteket kan du få protindrikke som ikke smager så slemt(liddt a la yogurt). dem kan du prøve og se om energinevuet ikke kommer lidt op igen.
Det er meget vigtit at man får noget maven kan arbejde med og som giver længere tids mæthed, så som rugbrød med kærner og grønsager som gulerødder og brockeli.
Kartofler indeholder stoffer som gør os glade, så kog dine kartofler med skral på og skræl dem ved bordet. Alle de glade stoffer sidder lige inde under skrallen.
Lakrids satter gang i blodomløbet og stimulere den sunde appetit, så evt lidt lakridsthe kunne måske hjælpe.
Frugt sætter gang i mavesyren. Så det kunne være en ide at spise et halvt æble eller pære en ½ times tid inden et måltid. Det kan måske gøre at appetiten bliver større og du får mere ned.
Motion er nok det vigtieste. En god gåtur giver også appetit og det gør frisk luft alene også. Så har du ikke mod på en god gåtur så start med at bare gå ud et sted og sæt dig og nyd naturen eller hvad du nu har rundt omkring dig.
Det kunne godt lyde som at dine maveproblemer stammer fra dine psykiske problemer og at de 2 ting hænger sammen.
Har du prøvet at få noget terapi af en eller anden slags? Det hjælper ofte bedre end alverdens medicin.
Jeg har også prøvet mange former for medicin indenfor psykofamika og det er bare ikke alt der virker hensigtsmessigt, så man ender med at få medicin for at kunne tåle den medicin man skal tage.
Måske du skulle snakke med din læge om at få noget mildt "tankestopper" (risperdal for.eks er godt gennem testet og kendt for alle sine bivirkninger). Skal lige sige at jeg kun kender til den medicin jeg selv har tage gennem tiden og ikke har nogen spæciel viden indenfor medicin. Så kan du bruge potten til at suppelere op med. Det trælse med den slags medicin er at man skal huske at tage den og at det tager noget tid inden man er på fuld virkning, så man kan ikke mærke at man har taget det og virkningen kommer snigende, så det er ikke altid om man kan mærke om den virker eller ej.
Når du bruget cannabis som medicin er det ikke nødvendig at blive skæv, man skal blot have virkningen. De 2 ting bliver du nødt til at skille ad for at kunne holde en lav tollerance. Cannabis som medicin kræver ofte at man får opbygget en vis tollerance for at virke efter hensigten.
Jeg laver som regel 1 stor joint, som jeg så kører på en hel dag. 2-3 hiv ad gangen med et par timers mellemrum. Mine blandingsforholdt er 3/4 god pot/skunk og 1/4 tobak.
bellaDonna.
Spiser en del frugt og grønt til daglig ja, det hjælper. Holder mig væk fra hvidt brød så godt som jeg kan og lignende hvedeprodukter. Har altid spist en del lakrids, som helt klart hjælper på nogle punkter som du nævner, men desværre gør det min fordøjelse dårligere og skaber mere luft, så jeg prøver at spise mindre lakrids med hensigten at stoppe helt. Lakridsthe lyder faktisk som en meget god ide at drikke nogle gange, da jeg tror det ville være mindre besværligt for min tarm at håndtere end solid lakrids, hvilket jeg ikke har tænkt på før. Proteinpulver kunne også være en mulighed, men jeg tror desværre at jeg ville få det skidt af at drikke den slags, men det er måske er forsøg værd.
Jeg tror ikke helt at du har forstået hvordan det "fungerer" angående mine problemer dog... den apatiske tilstand jeg snakker om kommer når jeg indtager mad og drikke pga. det opbygger luft og irritation når mit fordøjelsesytem bliver sat igang.. det er faktisk næsten ligemeget hvad jeg indtager så får jeg ubehag og har svært ved at koncentrere mig. At spise de "rigtige ting" og på de "rigtige tidspunkter" hjælper mig kun til at forkorte perioden hvor jeg har det skidt efter jeg har spist.
Når jeg næsten ingenting spiser har jeg det langt bedre end hvis jeg spiser, både med henhold til generelt at have lyst til at gøre ting og koncentrere mig. Altså er det ikke mangel på føde der skaber nogle af de problemer. At faste er faktisk yderst hjælpsomt for mig, spiser ofte meget lidt i løbet af dagen også et lidt større måltid før jeg går i seng (med lidt større mener jeg omkring 100 gram kød, mest kylling eller kalkun og nogle grøntsager stegt på en pande). Den metode gør dog at det er endnu sværere at falde i søvn, men jeg tager 25mg Serroquel hver aften som sovemedicin der får mig til at gå i brædderne ret hurtigt efter det er indtaget.
Så det var ikke helt sandt da jeg sagde at de antipsykotiske midler jeg blev foreslået var ubrugelige, dog er 25mg Serropquel ikke en dose til behandling af psykiske problemer, men mest noget man giver folk med sovebesvær. Da jeg tog 400mg Serroquel i omkring 2 måneder fik jeg det langt værre end jeg nogensinde havde haft det... sov op til 12-14 timer i døgnet, var irritabel, deprimeret og langt mere apatisk end normalt.
Da man ikke ved meget om Irriteret Tyktarm kan ingenting siges med sikkerhed, men nyeste undersøgelser viser at tilstanden ofte er forbundet med psykiske problemer, så hvad du siger passer meget fint ja, hvis mit problem er irriteret tyktarm og ikke en form for besværlig lyskebrok. Med flere undersøgelser kan jeg ihvertfald udelukke brok men Irriteret Tyktarm ved man simpelthen ikke nok om til at nogen læger kan sige noget konkret.
For tiden overvejer jeg at bede min læge om en recept på SSRI medicin som kan være godt mod Neuropatologiske smerter, altså smerter der opstår i nerverne selv som man ser det med irriteret tyktarm. Har læst et sted at Zoloft og Effexor skulle være gode til at symptom behandle Irriteret Tyktarm når symptomerne er forstoppelse.