Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 20:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Dum af hash
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Well, ved godt der bliver snakket meget om at hash stopper indlærings evnen og sådan, og derfor har jeg altid taget det ret alvorligt, da skolen betyder meget for mig.

Jeg har dog altid været lidt i tvivl, og ville høre jeres mening? (evt. nogle links til kilder)

Jeg røg selv en del helt tilbage i 8-9. klasse og det tror jeg bestemt stoppede mig en del i forhold til skolen, men den kedede mig. Siden det har jeg faktisk kun røget i sommerferien og kun i starten og der har jeg ikke følt jeg rigtigt kunne mærke jeg virkelig blev dum af det.. Tror det er frodi jeg ikke rigtigt har haft brug for at bruge hele hovedet? eller lære..

Men så sidste år, da jeg var startet på diku (datalogisk institut, københavns universitet) og havde gået der i noget tid, der var jeg hjemme hos en ven hvor ham og nogle venner røg en del "spande" (altså 2 liters flasker med vand, der så bliver smidt en joint på, og vupti er der masser af røg) i et meget lille og lukket rum, det endte naturlighvis med at jeg blev rigtigt skæv, også selv om jeg slet ikke sugede.

Anyway, næsten 2 hele uger efter kunne jeg slet ikke følge med på DIKU og min partner (som jeg ellers ikke havde fortalt om weekenden) sagde også at det var utroligt jeg ikke kunne følge bedre med.

Nu er det så sket igen, at jeg i weekenden røg lidt hash, og nu har jeg samme problem, jeg kan slet ikke følge med :( hvor jeg ellers plejer at være den der skal forklare ting for de andre.. (heldighvis har jeg ferie i næste uge, så ikke det værste tidspunkt at gøre det på)

Det her må ikke misforstås, det er ikke ment som en prædiken om at man bliver dum af hash, tværtimod er jeg sikker på vi alle er forskellige, men ville gerne høre om det bare er meget der er for sensitiv, eller andre har bemærket et samme?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Det er rigtigt at hash sløver indlæringen, men der er stor forskel på hvad det er man mister. Tal og programmering er for mig russisk hvis jeg ryger, mens praktiske ting hænger meget bedre fast. Måske har det noget at gøre med at det kommer ind ad flere veje: hjerne, hænder, øjne osv. end teori

Ting man har lært har jeg ingen problemer med at huske, plus at problemløsning og andet der kræver kreativ tænkegang fungerer fint.

Jeg kan specielt mærke det når jeg har røget adskillelige joints med god røg om dagen i nogle måneder, mens jeg var på min læreplads uden problemer. Når jeg så røg på skole, følte jeg mig lettere lost, og havde svært ved at koncentrere mig. Lidt ligesom du fortæller

Jeg ved ikke hvad det er der gør det, men tror det har noget at gøre med hvordan hjernen arbejder i forskellige situationer. Ting der er interessante hænger efter min mening meget bedre fast end ting der er ligemeget, hvilket normalt viser sig ved at jeg har glemt det kedelige efter 20 sek. :)

Efter at have røget i lang tid har jeg erfaret at min hukommelse og koncentration bliver virkelig dårlig hvis jeg IKKE ryger. Kan overhovedet ikke koncentrere mig om tingene. Specielt til eksamner jeg har røget om morgenen, som om der er alt for mange tanker der braser ind på samme tid, det føles som om THC'en laver en cache hvor data er tilgængelige når jeg skal bruge dem

Jeg tror min hjerne har vænnet sig til at tænke med THC og manglen på samme gør at jeg er ligeså ukloncentret uden, som en 16-årig der har røget bong for første gang

Men specielt problemer med at oversætte tale til tekst har været et lettere problem. Det udmærker sig specielt ved folk der staver brugernavne over telefonen, jeg kan simpelthen ikke få tale til at blive til tekst.

Men jeg kan råde dig til, hvis du står i samme situation med oste-klokkefornemmelsen, at prøve at insufflere kanna ekstrakt. Det virker KANONT mod et tungt bonghovede

Du kender sikkert følelsen af at have hue på dagen efter intens rygning, sniffet kannaekstrakt fjerner denne følelse og clearer hjernen

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neurotika
Jeg har det sådan, at hvis/når jeg ryger meget ofte i en periode bliver min indlæringsevne påvirket. Jeg har svært ved at koncentrere mig, og giver for hurtigt op.

Ligemeget hvad folk siger mener jeg, at det er et kendt fænomen. :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Ligesom Xpert skal jeg også have fingrene i emnet, hvis det er noget jeg skal lære når jeg har røget, ren teori hænger ikke rigtigt fast. Bedst er det hvis jeg har energien, tænder en joint og går igang med at lære noget nyt om hjemmesider og kan sidde i fred og ro og prøve det lærte af. Min kreativitet fungerer også på et andet niveau når jeg har røget og det gør det ofte nemmere for mig at se mulighederne i det lærte, fremfor kun de eksempler jeg får præsenteret.
I dagene efter mærker jeg ikke det store til, så det er meget individuelt hvordan man bliver påvirket.
Jeg tror også det i høj grad har noget at gøre med hvor erfaren man er med hash. Har man røget meget har man også (til dels) lært sine begrænsinger at kende og hvordan man virker under THC'ens indflydelse.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er personligt blevet mere glemsom, doven og sværere ved det sociale (folk som jeg ikke ser ligheder med), men dum føler jeg mig på ingen måde..

Det skal også siges jeg intet fortryder, og har fundet mange glæder og gode stunde forbundet med hash..

Titel:
Methylon Connoisseur

Tak for jeres svar, glad for at se det er meget et samme i oplever.

xpert, jeg er helt enig, det er også det rent teoretiske der har svært ved at sætte sig, og da min uddannelse er meget teoretisk, så er det jo ikke så godt :)

Hm, lyder meget fornuftigt det med hvor van til det man er, for jeg har til tider virkelig undret mig over hvordan folk kan ryge hver dag, men de har jo nok lært at forstå og leve med det på en bedre måde, og bliver nok slet ikke påvirket som jeg gør det :)

Det kanna ekstrakt lyder godt nok spændene!! Vil jeg lige undersøge lidt nærmere, mange tak :)

Titel:
Medlem

For mit vedkomne begrænser daglig rygning mig en del.. Både socialt og indlæringsmæssigt..
Fed hver dag er rigtig skidt for min selvtillid + jeg bliver for tåget og umotiveret..
Leder efter ordene osv.

Alligevel fik jeg klaret mine eksamner godt, selvom jeg havde dovnet den for hårdt.. Jeg kunne godt forstå fagene (humanistiske), men de naturvidenskabelige stod jeg helt af..

Da jeg fik nyt tlf. nr. gik der 2 måneder inden jeg kunne huske det, og det kom sjovt nok efter jeg begyndte min pause.. At huske tal var meget svært for mig, og er det stadig lidt..

Jeg forstår først hvor meget hverdagsrygning ændrer mig, når jeg får 2 uger uden røg, og opfanger livet uden for osteklokken..

Måske dit (sotre?)forbrug af methylon har bidraget til at du bliver mere glemsom efter bare lidt rygning i forhold til andre?

Titel:
Methylon Connoisseur

Det kan godt være faktisk, men det er jo kun inde for de sidste 3 år at methylon har spillet en stor rolle i mit liv :)

Men det kunne faktisk godt tænkes, er i hvert fald blevet mere bevidst om min krop på grund af methylon'en :) Har nemmere ved at mærke hvis den mangler noget eller får for meget af noget.

Anyway, så kunne det vel også betyde jeg nemmere kunne mærke hvis det ikke gik som det plejer?

Kender også folk der efter heftigt m1 forbrug for meget dårlig korttidshukommelse i timerne efter og i slutningen. Gør jeg til tider også selv..

Titel:
Medlem

Winta skrev:
Det kan godt være faktisk, men det er jo kun inde for de sidste 3 år at methylon har spillet en stor rolle i mit liv :)

Men det kunne faktisk godt tænkes, er i hvert fald blevet mere bevidst om min krop på grund af methylon'en :) Har nemmere ved at mærke hvis den mangler noget eller får for meget af noget.

Anyway, så kunne det vel også betyde jeg nemmere kunne mærke hvis det ikke gik som det plejer?

Kender også folk der efter heftigt m1 forbrug for meget dårlig korttidshukommelse i timerne efter og i slutningen. Gør jeg til tider også selv..

3 år er alligevel lidt ;)

Ja det kan godt være du har nemmere ved at føle dig selv, det er svært at sige..
E kan fucke min hukommelse fuldstændigt.. Mine venner har nok mindet mig om 30x at jeg skulle huske at lave den pind jeg var i gang med sidst jeg var på det.. Det var nok heller ikke kun MDMA i den pille, men var virkelig på guldfiskeniveau..

Du kunne jo prøve at geare ned på methylon et lille stykke tid, og så prøve at se igen?[/i]

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Jeg kalder det for Hash-Tømmermænd ... Hvis man forstår at nyde den afslappede føelse man får dagende efter man har røget, er det faktisk ikke så skidt endda :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
Jeg synes ikke jeg bliver decideret dum af hash.. Men at jeg har været canna-misbruger de første to år af min gym tid er stærkt medvirkende til at jeg har rigtig meget at indhente nu. Det er jeg dog overbevist om skyldes at når jeg ryger så bliver jeg.. ikke doven, men jeg er rigtig god til at retfærdiggøre overfor mig selv at jeg ikke behøver at lave den opgave lige nu, eller læse den letie, eller rette den aflevering.

Så jeg bliver ved med at udskyde og komme med dårlige undskyldninger, overfor mig selv vel at mærke.

Men til gengæld har jeg oplevet at cannabis faktisk kan øge min intensitet mht. nogle emner når jeg først er kommet igang. F.eks. da vi læste shakespeare i engelsk husker jeg hvordan jeg sad alene på mit værelse og røg en dejlig pind og læste derud af, analyserede og arbejdede med teksterne i en meget koncentreret tilstand. Det resulterede i en højere karakter en normalt.

såeh.. men generelt set er min erfaring også at canna ødelægger min koncentrationsevne. Mine tanker har meget svært ved at samle sig og holde fokus omkring én bestemt ting.

mini-

Titel:
Methylon Connoisseur

McPuffy skrev:
Winta skrev:

3 år er alligevel lidt ;)

Ja det kan godt være du har nemmere ved at føle dig selv, det er svært at sige..
E kan fucke min hukommelse fuldstændigt.. Mine venner har nok mindet mig om 30x at jeg skulle huske at lave den pind jeg var i gang med sidst jeg var på det.. Det var nok heller ikke kun MDMA i den pille, men var virkelig på guldfiskeniveau..

Du kunne jo prøve at geare ned på methylon et lille stykke tid, og så prøve at se igen?[/i]

Naah, pause bliver der næppe noget af lige for nylig ;) Da jeg har fået en rigtigt god årgang hjem :P ;)

Anyway, du har ret, 3 år er meget, og det burde kunne ses på mig om nogen, hvis methylon virkelig skulle skade, og det eneste område jeg har ændret mig meget på, er at jeg tager det hele lidt mere med ro, bliver min pung f.eks. væk, eller taber jeg en pose mel ud i hele køkkenet, så bliver jeg ikke længere hysterisk irriteret men tager det som det kommer :) Det har virkelig fået mig til at hvile mere i mig selv, men ok, det kan også skyldes svampe, har jeg egentligt altid troet mest :D

Titel: ..
Medlem

Geografisk sted: 3630
Nu må jeg lige være med på den her..

Altså jeg har dagligt røget bong i ca 3 år nu, og det kan tydeligt mærkes..
Jeg er blevet væsenligt dummere, og min indlæringsævne er os blevet påvirket moderat. Man bliver hurtigt forvirret hvis der forgår for mange ting på en gang.

Dog er min hukommelse ik blevet påvirket så voldsomt, i forhold til andre jeg har røget med igennem de 3 år. Jeg husker væsnligt flere ting end de gør omkring de ting vi har lavet.

Eller dog - min korttids hukommelse er rimlig ristet til tider..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
God tråd her.

Indtil foråret havde jeg kun røget få gange, men efter planterne blev høstet er der blevet røget mindst et par gange om ugen, især i sommer. Jeg har dog skåret ned og ryger kun et par puf nol en gang om ugen, eftersom virkningen ikke længere var så kraftig som ønsket pga tolerance. Desuden blev søvnen ret pludseligt mindre dyb, så en pause var påkrævet. Trangen til en røg er helt væk efter en uges aflad :) Hvor svært kan det være 8)

Jeg synes ikke at min kt.hukommelse er blevet ramt nævneværdigt dagen efter et par hvæs, men til gengæld er jeg blevet klogere på mange ting som kræver koncentration. Det skal siges at jeg altid har haft lidt svært ved at koncentrere mig, og om det er psykisk eller fysisk betinget ved jeg ikke, men det er gået op for mig jeg har haft en let form for depression i mange år, og det har helt sikkert spillet ind.

Pt har jeg desværre ikke et arbejde der er videre intellektuelt udfordrende, men jeg er mere engageret end før jeg røg, og meget vellidt. Pot kan bruges både konstruktivt og nydelsesbetonet, bare husk at sætte en grænse.
Og ja, kanna er en fin let opfrisker, og kan anbefales med måde. Også natskygge en sjælden gang i SMÅ mængder giver en udefinerbar klarhed og indlevelsesevne med pot. Pupillerne kan godt fucke dagen efter.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neurotika
Mini-krøl skrev:
Jeg synes ikke jeg bliver decideret dum af hash.. Men at jeg har været canna-misbruger de første to år af min gym tid er stærkt medvirkende til at jeg har rigtig meget at indhente nu. Det er jeg dog overbevist om skyldes at når jeg ryger så bliver jeg.. ikke doven, men jeg er rigtig god til at retfærdiggøre overfor mig selv at jeg ikke behøver at lave den opgave lige nu, eller læse den letie, eller rette den aflevering.

Så jeg bliver ved med at udskyde og komme med dårlige undskyldninger, overfor mig selv vel at mærke.

Men til gengæld har jeg oplevet at cannabis faktisk kan øge min intensitet mht. nogle emner når jeg først er kommet igang. F.eks. da vi læste shakespeare i engelsk husker jeg hvordan jeg sad alene på mit værelse og røg en dejlig pind og læste derud af, analyserede og arbejdede med teksterne i en meget koncentreret tilstand. Det resulterede i en højere karakter en normalt.

såeh.. men generelt set er min erfaring også at canna ødelægger min koncentrationsevne. Mine tanker har meget svært ved at samle sig og holde fokus omkring én bestemt ting.

mini-

Jeg har det fuldstændig på samme måde! Jeg ryger en del tjald, selvom jeg går på gymnasiet så kender godt til det med at udskyde opgaver lidt.

Men sådan set kører det fint nok på denne her måde. Jeg laver mine afleveringer selvom jeg har røget, og det bliver de skam heller ikke dårligere af.

Jeg kan godt lide at gøre tingene på min måde, og gå lidt mine egne veje. Det er det jeg elsker ved at gå på gymnasiet og ryge tjald! Jeg er klog nok, og hvis jeg ikke lige laver mine opgaver på præcis den samme måde som min lærer vil have mig til, har jeg argumenter nok til at forklare hvorfor jeg har gjort som jeg har.

:wink:

Titel: dum?
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nær vrå på landet
jeg ved ikk om man direkte bliver dum, jeg stoppede i 7klasse men allligevel er jeg ofte lidt klogere på visse områder end standarden, personligt vil jeg tro at man bare bliver mere doven i attitude, og lidt mere ligeglad med de små ting, det erihvertfald mit indtryk.

de 90procent er inde i hovdet

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
ja det er også nogenlunde det jeg mener Kogeren.. jeg er egentlig også intelligent nok og bla bla men jeg bliver bare ved med at retfærdiggøre overfor mig selv hvorfor jeg sagtens kan udskyde det lidt og så ryge noget tjald i stedet. Eller det var sådan jeg gjorde ikk.. men altså. Nogen siger jo man er blevet dum af hash, men det er fanme en svær grænse at definere.

For man kan jo sige at mange cannabis rygere også føler de lærer noget ekstra om livet, tilværelsen osv.

mini-

Titel:
Medlem

Winta skrev:
Hm, lyder meget fornuftigt det med hvor van til det man er, for jeg har til tider virkelig undret mig over hvordan folk kan ryge hver dag, men de har jo nok lært at forstå og leve med det på en bedre måde, og bliver nok slet ikke påvirket som jeg gør det :)

Nu er det heller ikke alle der er akademikere, og fred være med det. Jeg kan sagtens mærke det dagen efter når jeg sidder til en sen eftermiddagsforelæsning i Erhvervs & Samfundsbeskrivelse (eller endnu værre Nationaløkonomi), hvis jeg fx har fået bare en en enkelt øl dagen før.
Så hvis du har følt dig lettere ukoncentreret længere tid efter hash, så er det nok rigtig nok.
Der skal ikke meget til at misse en forelæsning - og så begynder det hurtigt at blive farligt! :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]