Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: KBH
Hey, dette er et spørgsmål adresseret til alle kaktus-kendere.
Jeg har i et stykke tid haft en flot, omend lidt tynd, San Pedro på godt og vel 30 cm i højden. Den var sund og rask, men lille så stille begyndte der at dukke små hvide pletter op i midten af kaktussen.
Dette researchede jeg så lidt, og fandt frem til at det kunne være små æg lagt under et tyndt lager, altså et skadedyrs-problem. Jeg fik så at vide at man bare kunne skrabe dette af med en kniv eller lignende hvis pletterne ikke var over det hele. Det gjorde jeg så.

Så dagen efter kiggede jeg til kaktussen. Toppen er begyndt at hænge ned lige over der hvor jeg har skrabet, og min kaktus ser medtaget ud. Jeg er sgu bange for at kaktussen ikke en gang kan holde toppen oppe længere, for den bøjer sig længere ned for hver dag ser det ud til.

Derfor har jeg overvejet at lave en stikling. Har jeg forstået det rigtig at man kun skal skære den yderste top af, 7-8 cm ca, lægge den til tørre i vindueskarmen indtil overfladen hvor jeg har skåret den af er blevet dækket af et nyt lag kaktus-hud, for derefter at plantere den?

Det lyder jo fint nok, men er det fornuftigt at foretage sig sådan en operation mit i vintertid? Og skal jeg bruge kaktusjord eller er god jord med leca ok?

Jeg ved endnu ikke hvad jeg så ville gøre af den resterende kaktus-del i potten. Jeg har måske skrabet for dybt, den ser i hvert fald rynket og deprimeret ud og er rimelig sikker på at overvanding ikke er problemet. Har overvejet at bruge dette stykke til indtagelse men har så bakket ud igen pga at jeg er psykisk ustabil og ikke vil risikere noget.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
Du skærer bare toppen af & spidser den som en blyant, lad den ligge i stuetemperatur indtil foråret når den første solstråle rammer din vindueskarm! & så i noget jord med LIDT vand som du drypper oven på kaktussen. plant den eventuelt ved siden af stubben, midterstykket kan du enten komme i fryseren eller lyntørre i ovnen ( i skiver ) ved 50-90c
når du engang har samlet dig 100g ( tør ) så kog det efter Ali´s opskrift
det virker men der skal meget til 100g=1kg frisk! jeg har selv et par hundrede san pedroer, den nemmeste plante man kan have med at gøre!
god fornøjelse

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: KBH
Hey, tak for hjælpen. Men er du sikker på at kaktussen kan klare sig til foråret?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg ville bare skære den af og lade den ligge en uges tid så "såret" ikke er vådt og så stikke den i noget tør jord.

Det virker som om placeringen selv i tør jord promovere væksten af rødder. Du kan så løfte den en gang om måneden for at se om der er begyndt at dukke små gule rødder frem og herefter kan du så vande sparsomt.

Det er indtil nu ikke lykkedes mig at slå en kaktus ihjel på denne måde så den burde være ok.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]