Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 14:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Bad trip
Junior medlem

Hey Psychedelia.

Jeg var i Fredags til noget fest med nogle kammerater, hvor vi røg skunk. Jeg har kun røget hash 5-6 gange før det og det har været langt mildere. Et par minutter efter at jointen var røget færdig, fik jeg det ekstremt dårligt!: Jeg havde en følelse af konstant at vågne op fra en drømmeverden, uden at forstå hvad der var virkelighed eller nutid, og følte mig forvirret, utilpas og svimmel.

Da jeg prøvede at ligge mig til at sove, fik jeg kraftige angstanfald (troede bl.a. at jeg skulle dø), flashbacks fra min barndom og en fornemmelse af at være fortabt uden for tid og rum. Jeg begyndte at fryse, fik rysteture og kvalme (var b.la. ude for at kaste op, men kunne ikke da det kom til stykket). Mine venner prøvede at rationalisere episoden for mig og sad sammen med mig, hvilket hjalp mig nok til at jeg kunne falde i søvn. Da jeg vågnede op dagen efter, havde jeg det betydeligt bedre, dog uden at være på toppen.

Her 3 dage efter, har jeg det stadig skidt. Min koncentrationsevne svinger gevaldigt, jeg føler mig rastløs og deprimeret, har tankestrøm, kraftig hjertebanken, problemer med at fokusere og ind imellem små angstanfald, som er blevet værre (og kommer oftere) siden i Lørdags.

Det skal måske nævnes, at jeg fra alderen 11 til 14 år, led af stærk OCD (Obsessive Compulsive Disorder - tvangstanker- og handlinger), som jeg dog siden er kommet til livs, takket være psykologhjælp og medicinering. Dog gør min sygdom, at jeg er langt mindre tolerant overfor hash og lign. stoffer.

Mit spørgsmål lyder: Er det normalt at have det sådan, efter 3 dage? Nogle råd til hvordan jeg kommer over dette "stadie"?

På forhånd mange tak!

Titel: Re: Bad trip
Medlem
Brugeravatar

Jeg ved ikke om der er nogen direkte relation mellem lige præcis OCD og indtag af THC, men det er nok generelt fornuftigt at undgå cannabis (og andre psykoaktive stoffer for den sags skyld) hvis man lider/har lidt af psykiske skavanker.

Du nævner at du var til fest, var du fuld i forvejen? Drikke først og ryge bagefter er næsten altid en nedturscombo (med mindre det er meget moderat indtag af alkohol, men det er det jo for det meste ikke når man er i byen).

For at kunne svare bare lidt på dit sidste spørgsmål, må jeg antage af du har drukket først. Når jeg får dårlige oplevelser med cannabis (næsten altid hash, desværre) er det for det meste efter at have drukket igennem i forvejen hvilket oftest munder ud i opkast -> blackout. Dagen efter er jeg ordentligt træt, men længere er den heller ikke.
Du siger også at du røg skunk og kun har røget hash 5-6 gange før episoden. Jeg mener at der er en kraftig forskel mellem de to ruse (hash og skunk), især hvis det kun er normalt hash man ryger og man så får noget godt/stærkt skunk. Den nye rus, blandet med (dit formodede) alkoholindtag og evt. din tidligere OCD har måske gjort at det blev så slemt som det blev.

Håber det hjalp bare en smule.

EDIT: super hurtig google søgning på OCD THC og OCD cannabis gav lige følgende: http://www.brainphysics.com/ocdfaq.php#pot men jeg ved ikke om du stadig er medicineret for det.

http://www.anxietycare.org.uk/docs/illegal_drugs.asp

Det var umiddelbart lige to links jeg kunne finde som ikke var alt for farvede.

Junior medlem

Hey Christian. Tak for svaret.

Jeg havde før jointen drukket 4-5 øl i løbet 2 timer. Har godt hørt, at alkohol og rygning skulle være en rigtig dårlig combi, så det kan meget vel være en del af grunden.

Har som nævnt aldrig røget skunk før, kun hash (ryger og semi-ryger, hvis ikke jeg tager fejl) ved 5-6 lejligheder. Dog har jeg kun følt mig påvirket 2 gange før, og der var det et udmærket trip som varede et par timer.

Medlem
Brugeravatar

Natteasbak skrev:
Hey Christian. Tak for svaret.

Jeg havde før jointen drukket 4-5 øl i løbet 2 timer. Har godt hørt, at alkohol og rygning skulle være en rigtig dårlig combi, så det kan meget vel være en del af grunden.

Har som nævnt aldrig røget skunk før, kun hash (ryger og semi-ryger, hvis ikke jeg tager fejl) ved 5-6 lejligheder. Dog har jeg kun følt mig påvirket 2 gange før, og der var det et udmærket trip som varede et par timer.

Skunk er ikke stærkere end hash, hvis man har noget skunk, og laver hash på det så mener jeg man siger hashen (hvis den er lavet godt) vil være 5-6 gange stærkere end skunk planten det kom fra. Jeg er ikke helt sikker på dette tal dog. Selvfølgelig kan det have været dårlig hash og noget rigtig godt skunk.

Men synes du skal passe på med at sige "det er i orden" på grund af du havde drukket. 4-5 øl burde efter mine erfaringer ikke gøre den store forskel. Ikke negative forskelle i hvert fald (jeg har dog aldrig fået negative virkninger af at drikke og ryge). Du kan have røget alt for meget selvfølgelig, men synes du skal tage den meget med ro næste gang du ryger. Mærke efter om problemet dukker op igen. Når du har lidt af en psykisk lidelse er jeg af den overbevisning at det generelt er dumt at indtage psykoaktive stoffer. Ryg langsomt og mærk godt efter hvordan du har det er mit bedste råd. Kan godt være det "bare" er cannabis, men det kan sagtens gøre en masse :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg mit råd er også prøv evt. at teste om du kan tåle det ved en kontrolleret lejlighed. Altså ikke når du er fuld eller dine venner er det. For det jo rart at have nogen som kan hjælpe! Men hvis du virkelig stadig har nedtur syntes jeg det er æreligt, specielt fordi jeg personlig holder meget af hash og hader når folk har dårlige oplevelser på det :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dobbelt A
Når du ikke har røget mere end du har gjort, ville jeg nok kvitte røgen. Hvis du læser din egen post igennem, kan du også se det ikkder lyder helt normalt. Dog, som der også er blevet nævnt tidligere i tråden kan det selvfølgelig også skyldes dit alkoholindtag.

HVIS du skal ryge skunk igen, så for din egen skyld, drop alkoholen ... find nogle gode settings med nogle fede venner og så tag den derfra.

Nu nævner du selv at du har haft OCD, og derved vidste du vel selv at det er RIGTIG, RIGTIG dumt at prøve stoffer der påvirker din hjerne, da du har en langt større risiko end os andre for at udvikle sygdomme.

For din egen skyld ven, drop røgen og hold dig til alkoholen.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Natteasbak skrev:
Jeg var i Fredags til noget fest med nogle kammerater, hvor vi røg skunk. Jeg har kun røget hash 5-6 gange før det og det har været langt mildere. Et par minutter efter at jointen var røget færdig, fik jeg det ekstremt dårligt!: Jeg havde en følelse af konstant at vågne op fra en drømmeverden, uden at forstå hvad der var virkelighed eller nutid, og følte mig forvirret, utilpas og svimmel.

Da jeg prøvede at ligge mig til at sove, fik jeg kraftige angstanfald (troede bl.a. at jeg skulle dø), flashbacks fra min barndom og en fornemmelse af at være fortabt uden for tid og rum. Jeg begyndte at fryse, fik rysteture og kvalme (var b.la. ude for at kaste op, men kunne ikke da det kom til stykket).

For mig at se er det ret tydeligt hvad der er sket. Du har nogle gange røget lidt relativt mild hash, og nu prøver du en stærk skunksort, der betyder at du kraftigt overdoserer. Din beskrivelse af symptomerne, det at du føler at du hele tiden "vågner", forvirringen og utilpasheden, lyder utroligt bekendt for mig. En oplevelse af at tiden "går i hak" er også et klassisk element af denne tilstand. Jeg har selv oplevelt det og har gennem tiden hjulpet en del der fik denne oplevelse. Den kommer normalt kun hos folk der kun har røget hash få gange eller relativt sjældent, og så pludseligt ryger noget (for dem) alt for stærkt. Det sker aldrig for folk der har røget mange gange og er vant til rusen.

Det er ikke farligt, men ret ubehageligt. Alle inkl. mig selv, der har oplevet det, er kommet sig over det uden mén.

Mit bud er, at de eftervirkninger du oplever nu, nok skal gå i sig selv igen. Den OCD du tidligere har haft, samt den medicin du tager, gør dog at du skal være på vagt over for om din tilstand bliver værre. Men jeg tror nu nok du skal komme igennem, bare vær god ved dig selv og tag det roligt.

Hvis du engang får lyst til at prøve hash igen, så vær meget forsigtig med ikke at indtage for meget, og hold dig til pot eller hash af lav styrke. For nuværende gør du bedst i at holde dig fra hash, men jeg kan heller ikke forestille mig du har lyst til andet oven på dén oplevelse.

God bedring.

Wiki Admin
Brugeravatar

fancysmoker skrev:
hvis man har noget skunk, og laver hash på det så mener jeg man siger hashen (hvis den er lavet godt) vil være 5-6 gange stærkere end skunk planten det kom fra. Jeg er ikke helt sikker på dette tal dog. Selvfølgelig kan det have været dårlig hash og noget rigtig godt skunk.

Det har du sådan set ret i, men faktum er, at skunk købt på det sorte markede ofte er meget stærkere end hash købt samme sted, og tillige mere sativa domineret. Dette betyder at det indeholder langt mere THC og mindre af det sløvende CBD. Det er primært THC der kan forårsage angst og ubehag ved overdosering, mens CBD mere sløver og dæmper angst. Altså er det helt naturligt, at skunk har større risiko for at give "bad trip" end hash, hos personer der ikke er vant til rusen.

Medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
fancysmoker skrev:
hvis man har noget skunk, og laver hash på det så mener jeg man siger hashen (hvis den er lavet godt) vil være 5-6 gange stærkere end skunk planten det kom fra. Jeg er ikke helt sikker på dette tal dog. Selvfølgelig kan det have været dårlig hash og noget rigtig godt skunk.

Det har du sådan set ret i, men faktum er, at skunk købt på det sorte markede ofte er meget stærkere end hash købt samme sted, og tillige mere sativa domineret. Dette betyder at det indeholder langt mere THC og mindre af det sløvende CBD. Det er primært THC der kan forårsage angst og ubehag ved overdosering, mens CBD mere sløver og dæmper angst. Altså er det helt naturligt, at skunk har større risiko for at give "bad trip" end hash, hos personer der ikke er vant til rusen.

Jeg må tilstå jeg ikke kan kommentere mig på dette område, men føler bare der er en del der tror skunk er stærkere end hash sådan i al almindelighed, og det er jo ikke rigtigt.

Junior medlem

Styrke forholdet mellem skunk og hash er stort set umuligt at finde ud af da der er mange faktore der spiller ind, men man som sagt før er hash evt ryst af noget go skunk langt stærkere per vægt enhed da man stile efter at sortere plantedelene fra og forfine ens produkt til det yderste. men så længe man ikke ved hvilken sort, eller grow metode kan det være meget svært at finde et styrke forhold, osse fordi forholdet svinger indenfor de kendte salgsnavne af hans som semi-ryger ryger osv.

det er lidt en opsummering af tidligere post, men ville lige have det på plads.

go røg Simme

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lige til side: Jeg har aldrig problemer med at ryge en pind eller et par hoved når jeg er fuld? Drak mig tit fuld ibyen, gik hjem med en kammerat og røg en pind. IMO syntes jeg det er herre smooth at mixe alkohol og hash :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja nogle gange er det den kanon (combo'en).... andre gange kan et par enkelte puf få en fin 4 hestes brændert til at gå til ren død hvor man bare skal ligge ned og en sjælden gang i mellem kaste op. De første par år jeg begyndte at lege med hashcigaretter og øl var jeg helt allergisk og lod derfor være med at blande, men efterhånden er jeg begyndt at kunne, og gør derfor dette med enorm glæde og moro....

(Baudelaire 1860).

Medlem
Brugeravatar

At blive syg af hash+alkohol kan man vist ikke kalde en allergisk reaktion

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Jeg prøvede alkohol + cannabis her forleden. Jeg oplevede præcis det med at man føler man ikke selv styrer sin krop, og at ens syn hakker, meget ubehageligt. Jeg var ikke bange, vidste det ville gå over, men det var skideirriterende, for jeg ville jo gerne deltage til festen. Jeg endte med at gå kold på en sofa og vente til dagen efter med at tage hjem :-)

Edit: Jeg røg det sammen med en ven, og jeg tror også det var noget lorterøg eller bare noget virkelig potent noget, der kunne give os begge en kraftig overdosis. Hvem ved? Jeg tror lektien er, at man skal ryge lidt, mærke lidt på sin krop, og så ryge mere eventuelt. God vind derude!

Wiki Admin
Brugeravatar

chopstick skrev:
Jeg tror lektien er, at man skal ryge lidt, mærke lidt på sin krop, og så ryge mere eventuelt. God vind derude!
Lige præcis, så undgår man ubehagelige overraskelser. 8)

Medlem
Brugeravatar

Den bedste måde at kurere et bad trip (hvis man kan kalde det dét) er imo ved at spise noget lækkert og slappe af.

Som de andre siger er det svært at blande alkohol og hash - og rækkefølgen er især afgørende for det endelige resultat.
Jeg synes du skal vente med at ryge igen til du føler dig mentalt klar på det - efter at have undersøgt det lidt nærmere selv, er det ret overraskende hvor meget ens humør og indgangsvinkel har effekt på rusen.

GL HF

Medlem

Denne tråd: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=6850 - kunne muligvis være go' for dig at læse :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]