Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 21:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

nu har jeg hørt fra et par stykker af THC det går ind og erstater humørhomoner (ved ik om det hedder det) ?

nu kommer mine spørgsmål :

1. hvad hedder homonen den erstater?

2. hvor lang tid går der før ens krop kan producere det igen efter misbrug af hash?

Senest rettet af drex 21 jul 2008 21:47, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Flyttet fra videnskab til cannabis generelt.

Medlem

tror du tænker på Anandamide, hvilket er det naturligt forekommende stof i vores krop der ligner THC. De receptorer der naturligt modtager Anandamide, modtager altså også THC.

ens receptorer eller evnen til at producere Anandamide skulle ikke kunne tage permanent skade af et hashmisbrug, da de udfra hvad jeg har læst skulle lukke automatisk af når de begynder at tage skade, aka punktet hvor du ik bliver skæv mere fordi du ryger for meget ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Anandamide

Medlem
Brugeravatar

så bliv jeg da lidt klogere tak for svaret :D

Medlem

Ellers, så kig HER. Der kan du få de mest gængse stoffers virkningsmekanismer illustreret på en sjov og enkel måde :)

Medlem

Haha, Mouseparty.. den er ellers fin :lol:

Medlem
Brugeravatar

haha griner link tak for det , det hjælp sku :mrgreen:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
drex skrev:
nu har jeg hørt fra et par stykker af THC det går ind og erstater humørhomoner (ved ik om det hedder det) ?

2. hvor lang tid går der før ens krop kan producere det igen efter misbrug af hash?

Well. Jeg kunne forestille mig, at du med "humørhormoner" mener især serotonin og dopamin, på trods af de to nævnte stoffer ikke er hormoner, men neurotransmittere.
Jeg ved ikke i hvor høj grad sekretionen af disse påvirkes af THC.

Derimod kan melatonin, det såkaldte "døgnrytmehormon", udskilles i langt større mængder fra koglekirtlen, ved indtagelse af THC.
Efter længere tids hash(mis)brug, kan kroppens produktion af melatonin hæmmes.
Det kan være én af årsagerne til, at det er svært at falde i søvn, når man stopper med (at ryge) hash/THC, indtil produktionen af melatonin igen når et "normalt" niveau. Melatoninniveauet i en normal person øges, når det bliver mørkt(og er lavest når solen står højst på himlen), men hvis produktionen er hæmmet, får kroppen ikke signal om at personen er træt, selvom mørket falder på...sådan lidt poppet forklaret :wink:

Medlem
Brugeravatar

tak for den gode info Øgler :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gemmer mig i nordsjællands skove..
Øgler: Super nice forklaret, du svarede på en del undrerspørgsmål der ;), TY!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

drex skrev:

Dine spørgsmål er lidt underlige, men det skyldes måske at du ikke er specielt hæmmet af viden ;) No probs, lad mig skrive lidt:

THC minder om kroppens naturlige stof Anandamid, dermed binder THC sig til disse receptorer.

THC indtagelse hæver indholdet af dopamin en smule inde i hjernen.

Receptorer er sådan nogen "låse" hvori bestemte "nøgler", altså stoffer, passer. Receptorerne brummer stiller derud af, når de er overladt til sig selv. Indtager man et stof, som rammer disse receptorer med f.eks. ti-dobbelt styrke, så vil receptorerne efter et stykke tid nedregulere sig selv. Man taler om at receptorerne bliver mindre følsomme overfor stoffet - både THC'en og Anandamiden - og er denne receptor nedregulering voldsom nok, så opstår der typisk abstinenssymptomer ved brat rygestop, fordi kroppen simpelthen har vænnet sig til et kunstigt tilskud af Anandamid/THC, men nu kan den slet ikke producere nok ved egen kraft.

De fleste kan genoprette følsomheden i deres receptorer ved at holde sig fra hash i nogle dage. Typisk forsvinder alle abstinenssymptomer efter 10 dage, og i diverse kognitive tests man har kørt er selv meget tunge hashrygere været 100% normale efter 28 dage.

Dermed er de fysiske effekter af hash meget begrænsede. Den virkelige fare ligger sådan set ikke her. Det virkelige problem er nærmere, at når en teenager begynder at ryge som f.eks. 14-årig og derefter går rundt i en permanent rus indtil han f.eks. er 20 år - ja så har han spildt en god del af sin tid på at være beruset, og så er der en masse ting man ikke fik lært. Både hvad angår skolen og de almene psykologiske færdigheder, som man udvikler i løbet af teenageårene. Lidt ondt sagt: krop som en 20 årig, mentalt stadig 14 år. Spildt tid kommer aldrig tilbage.

Normalt anbefaler jeg ikke netstof.dk, da det er et rimelig underlødigt site, men de har en temmelig strålende flash-animation, der viser hvordan en masse forskellige stoffer går ind og virker i hjernen:

http://www.netstof.dk/site/Drugs_in_the_brain/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]