Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 00:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej!
jeg er ny her inde og det virker som et dejligt forum så jeg har lidt jeg gerne vil spørge jer om.

Jeg er ikke ret gammel .. under 17 d: og jeg har røget en del hash/pot/skunk i ved..
specielt gennem sommerferien hvor mit minimum var 3-4 måske 5 gram om dagen, ja dejlig ferie.
Nu er ferien slut og jeg er startet på gymnasiet, jeg har ikke røget siden sidste dag inden jeg startede på gym.
Og jeg har sagt til mig selv at jeg er stoppet og at hvis jeg skal ryge bliver det kun i ferier, fordi at jeg er bange for at det påvirker min skolegang. Nu tænkte jeg selvfølgelig ikke på at ryge hver dag mens jeg går i skole, men kun weekender.
Det tør jeg ikke fordi at jeg er bange for at det vil påvirke min skolegang negativt.
Men derfor får jeg stadig ryger på en gang i mellem (: ..

Jeg vil gerne høre jer om det vil påvirke min skolegang meget hvis jeg røg en joint eller to i weekenderne?
Mine kammerater gør det og jeg er selv i tvivl..

Tak (:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Det kommer ikke til at påvirke din skolegang, hvis du ryger én joint i ny og næ. Det kommer derimod HØJST SANDSYNLIGT til at påvirke din skolegang hvis du ryger igennem hver weekend.
Du må, bedst af alle, kende til dine egne grænser.
Mit råd ville være at følge rigtigt, rigtig godt med i de første par måneder. Lad være med at drikke/ryge i starten. Så vil du hurtigere lægge mærke til en forringelse i din ydeevne, hvis du begynder at drikke/ryge i weekenden.

Personligt, så oplever jeg ingen negativ effekt, hvis jeg drikker hver weekend (jeg ved godt at du spurgte specifikt ind til cannabis, men stadig). Hvis jeg derimod IKKE drikker, og holder dette i flere måneder, så lægger jeg pludselig mærke til den påvirkning som alkoholen har. Så: Nulstil tolerancen, få knolden i topform- så er det meget lettere at bedømme hvorledes du "tager skade" af dit forbrug.

Medlem

Jeg har selv røget i mange ("de fleste") weekender i 9. og 10. klasse (på folke- og efterskole), og har ikke mærket nogen negative effekter. Dette er selvfølgelig kun mine egne oplevelser, og det er ikke sikkert at de er gyldige for dig.
For det første lyder dit ferieforbrug meget voldsomt. Jeg har personligt aldrig røget meget mere end 1 gram på en dag (tror jeg da..), så umiddelbart lyder dit forbrug på op mod 5 gram dagligt meget voldsomt. Det kan selvfølgelig være at du ryger dårlig hash ("standard" f.eks), men jeg har svært ved at forestille mig at et weekendforbrug i den størrelsesorden kan undgå at gå ud over din skolegang, simpelthen af den grund at du vil være skæv næsten hele weekenden - og man har jo ind i mellem brug for at lave afleveringer i weekenden, på gymnasiet.
Personligt ser jeg intet problem i at have et moderat weekendforbrug af cannabis på gymnasiet - af den simple grund at jeg aldrig har mærket nogen negative konsekvenser af det, og altid har "klaret mig godt i skolen".
Det kommer dog an på en masse forskellige faktorer - som f.eks hvordan du bruger hashen! (uh, hash.. jeg er selv på rygepause lige p.t.) Vurderer du selv at du vil kunne holde det på et forsvarligt niveau? Altså, et niveau der tillader at du stadig kan få lavet dine afleveringer i weekenderne, og udført diverse andre pligter.

Dog synes jeg at det er foruroligende at du ikke vil ud med din alder, men kun hinte at du er "under 17 år :d". Mener du selv at du er for ung? Det kunne lyde sådan.

Lad mig i øvrigt lige citere Peter Eges udtalelser fra hans artikel "Enkelt er det jo ikke", i 7. udgave af bladet "STOF".

Omhandlende cannabis' virkningstid:
Peter Ege skrev:
P.g.a. den meget langsomme udskillelse af cannabinoiderne har der hersket en almindelig opfattelse af, at hash er et stof med en meget lang virkningstid sammenlignet med andre rusmidler. Dette er imidlertid ikke tilfældet. Efter indtagelse af hash ved rygning stiger koncentrationen i blodet næsten umiddelbart til et maksimum, og derefter falder koncentrationen hurtigt og er i løbet af få timer nede på et meget lavt niveau p.g.a. diffusion af cannabinoiderne til fedtvæv. Koncentrationen af cannabinoider i hjernen forløber parallelt med koncentrationen i blodet med en mindre tidsforskydning (1), og en rusvirkning optræder derfor kun de første 2 – 4 timer efter indtagelsen. Den akutte påvirkning er således relativ kortvarig.

Med andre ord: hvis du ryger om lørdagen er din hjerne ikke påvirket om mandagen - men de ting du ikke har fået nået i weekenden vil stadig forfølge dig :wink: .

Junior medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Jeg har selv røget i mange ("de fleste") weekender i 9. og 10. klasse (på folke- og efterskole), og har ikke mærket nogen negative effekter. Dette er selvfølgelig kun mine egne oplevelser, og det er ikke sikkert at de er gyldige for dig.
For det første lyder dit ferieforbrug meget voldsomt. Jeg har personligt aldrig røget meget mere end 1 gram på en dag (tror jeg da..), så umiddelbart lyder dit forbrug på op mod 5 gram dagligt meget voldsomt. Det kan selvfølgelig være at du ryger dårlig hash ("standard" f.eks), men jeg har svært ved at forestille mig at et weekendforbrug i den størrelsesorden kan undgå at gå ud over din skolegang, simpelthen af den grund at du vil være skæv næsten hele weekenden - og man har jo ind i mellem brug for at lave afleveringer i weekenden, på gymnasiet.
Personligt ser jeg intet problem i at have et moderat weekendforbrug af cannabis på gymnasiet - af den simple grund at jeg aldrig har mærket nogen negative konsekvenser af det, og altid har "klaret mig godt i skolen".
Det kommer dog an på en masse forskellige faktorer - som f.eks hvordan du bruger hashen! (uh, hash.. jeg er selv på rygepause lige p.t.) Vurderer du selv at du vil kunne holde det på et forsvarligt niveau? Altså, et niveau der tillader at du stadig kan få lavet dine afleveringer i weekenderne, og udført diverse andre pligter.

Dog synes jeg at det er foruroligende at du ikke vil ud med din alder, men kun hinte at du er "under 17 år :d". Mener du selv at du er for ung? Det kunne lyde sådan.

Lad mig i øvrigt lige citere Peter Eges udtalelser fra hans artikel "Enkelt er det jo ikke", i 7. udgave af bladet "STOF".

Omhandlende cannabis' virkningstid:
Peter Ege skrev:
P.g.a. den meget langsomme udskillelse af cannabinoiderne har der hersket en almindelig opfattelse af, at hash er et stof med en meget lang virkningstid sammenlignet med andre rusmidler. Dette er imidlertid ikke tilfældet. Efter indtagelse af hash ved rygning stiger koncentrationen i blodet næsten umiddelbart til et maksimum, og derefter falder koncentrationen hurtigt og er i løbet af få timer nede på et meget lavt niveau p.g.a. diffusion af cannabinoiderne til fedtvæv. Koncentrationen af cannabinoider i hjernen forløber parallelt med koncentrationen i blodet med en mindre tidsforskydning (1), og en rusvirkning optræder derfor kun de første 2 – 4 timer efter indtagelsen. Den akutte påvirkning er således relativ kortvarig.

Med andre ord: hvis du ryger om lørdagen er din hjerne ikke påvirket om mandagen - men de ting du ikke har fået nået i weekenden vil stadig forfølge dig :wink: .

Tak for de vise ord begge to (:
For nu at svare på hvad Mungojohn skrev så skal det lige siges at jeg ikke røg 5 gram om dagen alene, jeg ryger altid med venner ihvertifald 90% af gangene. Så det bliver måske alligevel halveret, ( dårligt forklaret af mig før (; ) . og nej jeg ryger aldrig dårligt hash, hvilket selvfølgelig er nemt at sige men altså.
Jeg mener selv at jeg kan vurdere hvad der er for meget for mig nu her mens jeg går på gymnasie så jeg tror at jeg vil ryge mig en enkelt eller 2 hvis jeg har lyst fredage/lørdage. Jeg frygtede bare at det ville totalt smadre min indlæring,
selvom det nu gik overraskende godt I folkeskolen selv med ca. 1 joint om ugen.

Selvom at min kammerat også op til flere gang har citeret bla. Peter Ege syntes jeg stadig at det kunne være rart lige at få bekræftet at jeg ikke ville fucke skolen helt op for 1-2 joints fredag eller lørdag.

Mange tak :joint:

Junior medlem
Brugeravatar

Og angående min alder så frygtede jeg lidt at folk ville "angribe" mig pga. min alder og mit tidligere forbrug af hash (:
jeg kender jo ikke meget til dette forum endnu.

Mungojohn skrev:

fedt sagt forresten fik mig til at tænke meget (:

Senest rettet af abe1231 13 aug 2008 22:07, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Hey, hvorfor rettede du det indlæg hvor du sagde at det jeg skrev var vildt fedt?

Det kunne jeg ellers godt lidt :wink:

Junior medlem
Brugeravatar

nå sorry :D jeg troede at det var plat at jeg skrev det hehe

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
En kær bekendt brugte cannabis i fritiden, for at kunne koncentrere sig om sine lektier, hvilket oftest gav et godt resultat, karaktermæssigt. Til sidst endte han op med at få mild HPPD, så det er ikke alle, det er smart for, at ryge (hvilket du sikkert også ved).

Mente jeg burde fortælle dette, så der ikke bliver malet et for lyserødt billede af cannabis og skolegang

(PS: Dog har personen siden holdt en 100% narko-embargo, fungerer fint idag og har sig et fint job.)

Medlem

Æd offentlig transport skrev:
jeg troede at det var plat at jeg skrev det hehe

Lad være med at tvivle på dig selv.

Billede
Love :)

Medlem

Frugthat skrev:
En kær bekendt brugte cannabis i fritiden [...] Til sidst endte han op med at få mild HPPD, så det er ikke alle, det er smart for, at ryge (hvilket du sikkert også ved).
Det har i lang tid undret mig med disse fortællinger om folk der får HPPD af cannabis. Jeg får aldrig selv OEVs på cannabis, og selv under rusen synes jeg ikke at mit syn er påvirket i nogen mærkbar grad - i hvert fald intet som kunne irritere mig i dagligdagen, umiddelbart.

Junior medlem
Brugeravatar

Hvad er HPPD og OEVs ? :?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mr. Smoker Nintendo skrev:

Hallucinogen Persisting Perception Disorder og Open Eye Visuals.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Mr. Smoker Nintendo skrev:

Google eller bare wikipedia ville have give dig svaret med det samme..

HPPD kan fremkomme af omgang med psykedelia. Synsforstyrrelser i din dagligdag.
OEV = Open Eyed Visual
CEV = Closed Eyed Visual

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordpolen
vil sige det samme som Paul Muad Dib - at hold dig lidt fra det hele i starten, da det hurtigt kan gå galt hvis man bare "kommer" til at ryge 1 eller 2 joints i løbet af en weekend .

vent 3-4 måneder med det hele , og så bare ryg, så kan du jo se om det påvirker dig .

Personligt går jeg også på Gymnasie ( Dog HF på sidste år)
og jeg klarede da første år med et snit på 7, et eller andet hvilket er ok for mig .

Og der røg jeg da næsten hver weekend, som sagt, det kommer meget an på hvad du vil med gymnasiet ?

Hvis du skal være læge eller noget lign så vil jeg stærkt fraråde alle former for stimulanser - Bare for at være på den sikre side !

Go Røg ! :rocking:

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg ville ikke kombinere cannabis og skolegang.

Jeg har desværre selv måtte erfare at jeg bliver en "savlende tåbe" hvis jeg ryger samtidigt med at jeg forsøger at lære noget. For mig hører Cannabis til ferier og tider hvor jeg ikke behøver præstere mit bedste både mentalt og fysisk.

Junior medlem

Geografisk sted: I et drivhus med en joint! :O
Jeg er også lige starte på gym, og jeg ville helt klart fraråde dig at fyrre de bønner. Jeg ryger selv, men kun i ferier (Og det burde du også).
Du kommer ikke til at kunne mærke noget på kort sigt, men som weekenderne kommer bliver dit forbrug sikkert også forstørret!

- The real puff daddy

Medlem

Puff Daddy skrev:
Du kommer ikke til at kunne mærke noget på kort sigt, men som weekenderne kommer bliver dit forbrug sikkert også forstørret!
Dét bliver du nødt til at forklare. Den sætning er langt fra intuitiv for mig :wink: .

Som tidligere sagt:
Læs Peter Ege-artiklen (link i mit tidligere indlæg), læs CannabisMyter.dk, og husk på at det vigtigste er at røgen ikke må få dig til at forsømme vigtigere ting.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordpolen
Puff Daddy, det kommer da lidt an på hvor stort forbrug man har i weekenderne, gør det ikke ?

Kan da godt ryge 1 eller 2 dage i weekenden (behøves jo ikke blive helt kvæstet)
ja, jeg vil nok være lidt sløvere fx om søndagen, (både fysisk og physisk) men om mandagen er jeg da fit for fight ?

Og man kan sku ikke ligefrem se det på mine karaktere at jeg har røget "næsten" hver weekend eller taget noget andet.

vil sige det er optil en selv om det påvirker ens skole gang.

for hvis jeg røg mig hamrende skæv både fredag+lørdag så tror jeg måske nok at det ville påvirke min skolegang bare en anelse.

Alt med måde, som de kloge siger ! :peace:

Junior medlem

Geografisk sted: I et drivhus med en joint! :O
Det jeg mener er at man skal være (SUPER!!!) god til at kunne sætte sig en grænse.
Der er mange der ikke kan se deres misforbrug. Og i øvrigt er der jo massere af afleveringer og andre lektier der skal laves i weekenderne (det er vist blevet nævnt).

"Every one does it" men det er ikke alle der kan kontrollere dét!

Medlem

Puff Daddy skrev:
Det jeg mener er at man skal være (SUPER!!!) god til at kunne sætte sig en grænse.
Der er mange der ikke kan se deres misforbrug. Og i øvrigt er der jo massere af afleveringer og andre lektier der skal laves i weekenderne (det er vist blevet nævnt).
Det du siger lyder jo meget godt, men der er bare ingen gode argumenter for hvorfor et kontrolleret weekendforbrug af cannabis skulle være værre end et kontrolleret weekendforbrug af alkohol, eller hvorfor det skulle være så satans meget sværere at sætte grænser for. Jeg bruger personligt alkohol oftere end jeg bruger cannabis, men bruger normalt begge 1-3 gange om ugen. Jeg får ikke lavet noget seriøst arbejde hvis jeg er fuld, men det betyder jo bare at jeg holder mig fra alkoholen hvis der skal laves arbejde. Det samme gælder for cannabissen.

Lad nu være med at gentage diverse myter og mantraer i har hørt. En cannabisbruger er ikke = en misbruger i højere grad end at en alkoholbruger er = en misbruger - snarere omvendt. Cannabis gør dig ikke til en lallende tumpe i en måned, fordi du har røget en joint. Seriøs research underbygger dette.
Tænk! Recitér ikke bare "hjernedøde" remser om det farlige narkotika cannabis.

Senest rettet af Mungojohn 19 aug 2008 22:37, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]