Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 21:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Min mor er sådan lidt øko-vegetar-rudolf-steiner, og er ikke glad for sovemedicin af den lægeordinerede slags.

Desværre har hun store søvnproblemer og har spurgt om jeg kan anbefale noget.

Er der nogen der har erfaringer med urter/frø der virkelig slår en i gulvet? Hun har naturligvis forsøgt sig med både baldrian i pilleform og te, uden det store resultat.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Hur hun hørt om cannabis sativa? Evt. i pilleform? :D Det er en sikker vinder.
Jeg har ikke nogle gode lovlige bud, selvfølgelig ud over baldrian, som forhøjer kroppens naturlige produktion af søvndyssende stoffer.
Jeg har selv lidt søvnbesvær faktisk, glæder mig til at se nogle svar.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cannabis er desværre narko. Hvor skillelinjen går imellem naturmedicin og narko, ved jeg ikke helt, men det er nok noget med, at hun helst ikke vil indtage noget der er forbudt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Billede

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg ved ikke hvor træt den the gør dig, men den smager godt!

Ellers er der vel eventuelt kratom? Søvnen er bare ikke synderligt kvalitet, og jeg oplever at jeg ofte sover kortere end jeg ville have gjort uden at have indtaget kratom. Desuden har det jo nogle ubehagelige abstinenssymptomer efter hyppigt brug.

Hvad med et glas varm mælk?

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Jeg har haft gode erfaringer med perikon the mod søvnbesvær, men der er en hel del man skal være opmærksom på ved brug af perikon. Først og fremmest øger det nedbrydningshastigheden af en lang række stoffer, så man skal være påpasselig hvis man samtidig tager medicin, da man risikerer at den pludselig ikke virker.

Derudover synes jeg det tager et stykke tids regelmæssig brug før jeg får de gavnlige virkninger på søvnen, jeg bruger det ikke som decideret sovemedicin, drikker det faktisk typisk om morgenen, men efter en uge eller to med dagligt brug, begynder min søvn at regulere sig mod en mere fornuftig døgnrytme, og det bliver lettere at holde den døgnrytme.

Sidst synes jeg det ændrer mit humør ret så drastisk, jeg får et meget mere stabilt humør, og bliver generelt gladere (det er nok derfor det hjælper så godt på mit søvnbesvær, jeg kommer til at braine lidt mindre). Men jeg synes ærlig talt det bliver lidt kedeligt at have et stabilt humør efter lidt tid, så bruger det et par måneder om vinteren hvert år, men stopper så for at få lidt mere gang i min emotionelle rutsjebane:) jeg må sige at jeg stort set altid bliver nedtrykt i en lille uge efter jeg stopper.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Kratom kan jeg absolut ikke anbefale, som det er nævnt er søvnen ikke specielt god (jeg plejer at time det så det stopper med at virke omrking sengetid) og desuden er det ikke noget der kan anvendes hver dag.

Det bedste råd jeg kan give er at hun foretager sig noget om dagen, motion eller lignende. Der er også et par søvndyssende urter som er på markedet der allerede er nævnt, de kan måske også hjælpe, men det er altså et og alt at man får bevæget sig lidt. Desuden er kaffe og te efter middag bandlyst.

Halugenlampe> Hehe, elsker Sleepy Time, jeg bliver søvnig bare af at se på den kære bjørn der.

Angående perikon så har jeg ikke hørt om dens anvendelse som sovemiddel før. Hvis man som kvinde vælger at bruge den skal man dog være opmærksom på (det er måske ikke så aktuelt for din mor) at den kan nedsætte effekten af p-piller.

Junior medlem

MELATONIN er ikke blevet nævnt...'Regulerer kroppens indre ur, giver bedre søvn og
modvirker alderdomsrelaterede sygdomme'. Har brugt det for et par år siden med gode resultater. Kan bestilles uden problemer på nettet fra danske sider, men det kan også være din mor kan få sin læge til at skaffe dem.
Ellers kunne en go'nat bajer eller en lille snaps inden sengetid måske være noget, det er ihvertfald lovligt.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Hvis hun ikke dyrker motion så er det en rigtigt god idé at starte på. Gå evt. en lang tur om aftenen og få pulsen i vejret.

Og ellers virker åndedrætsøvelser rigtigt godt for mig. Der er masser af slagsen, men det gælder bare om at trække vejret så dybt og roligt som muligt, indtil man falder i søvn af sig selv. Luften skal helt ned i maven så den bliver helt udspilet, og når man puster langsomt ud (helst gennem næsen), så skal man føle at lænden bliver trykket helt ned i madrassen. Det virker meget beroligende og afslappende. Efter lidt tid så bliver åndedrættet mere moderat og ikke så dybt, også falder man som regel i søvn. Røgelse og plingplang new age agtigt musik virker også afslappende.

Lavendeldampbade virker også afslappende. Og lavendel og kamillete.

Et andet trick jeg bruger er at jeg gennemgår min dag bagfra i tankerne. Det vil sige at jeg starter fra før jeg ligger i sengen, til jeg tager tøj af, børster tænder, vasker mig, osv. Jeg gennemgår min dag i detaljer baglæns, og på den måde falder jeg også tit hurtigt i søvn. I hverttilfælde altid inden jeg når til dagens start. Det er også en rigtigt god øvelse i at blive sig sit liv bevidst, så uanset hvor nemt man kommer til at sove af det eller ej, så er det ikke spildt at lave den øvelse.

Og ellers er sex vel nærmest den bedste sovepille, og hvis hun er single så kan det som regel også ordnes alene.

Held og lykke til hende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
kava kava skulle efter sigende også være rigtig godt at falde i søvn på. Det kan også anvendes meget hyppigt uden problemer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Melatonin, perikum (St. John's Wort), Kava Kava, Baldrian (valerian root), humle, kamille (omend jeg regner det for placebo mest af alt). Og naturligvis opium-te og cannabis.

Nogle er bedre end andre. Faktum er bare, at du ikke får noget, der slår nogen ned, hvis du ikke går efter de stærkeste sager - og så er der kun lægen eller pusheren (eller baghaven) til at skaffe sagerne. Vil hun sove eller beholde sin Steiner moralske overlegenhed... :P

Melatonin virker, IMO, men jeg får nemt en art bagskævhed, der minder lidt om den samme som cannabis kan give.

Kava Kava kan man mærke i høje nok doser.

Perikum er også et rimelig velrennomeret produkt, men det har visse bivirkninger, som er gode at kende så de kan undgås, herunder lysfølsomhed og det at præparatet sænker virkningen af p-piller.

Jeg synes godt en kraftig hashkoger kan gøre mere for at ødelægge ens søvn end gavne den. Men i rette dosis er det fint.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

mjae...
Vil også sige motion/frisk luft. Evt. kombineret med god kvalitet baldrian og slut med kaffe. Kratom, cannabis og så meget andet giver IMO en lortesøvn hvor man bare er mere fucked up næste morgen end uden.

Åndedrætsøvelser og andre små tricks kan hjælpe med slappe af og fjerne opmærksomheden fra det faktum at man ikke kan falde i søvn (hvilket for mange virker forstærkende på problemet). Ud over åndedrætsøvelser og tænke sin dag baglæns kan man også bruge det gamle trick med at ligge sig på ryggen, armene naturligt ud til siden og fokusere på og minutiøst gennemgå hver eneste kropsdel og forestille sig den så blytung og overvældet af afslapning at den ikke kan flyttes (og du må vitterligt ikke bevæge dig).
Start feks med tommelfinger på højre hånd, så pege, lange, osv osv, til højre skulder, ned langes højre side, slut af med foden. Tag så venstre side på samme måde. Og det skal være minutiøst! Hvis man når det slutter man af med torso (forside og bagside) og tilsidst hovedet.

Der ud over - brug aldrig din seng til andet end at sove i (sex undtaget). Kroppen/hjernen skal lære at her skal der soves! Så hvis du både har dyrket motion, drukket din baldrian og lavet din øvelse og STADIG ligger og vrider og vender dig i frustration over ikke at kunne sove - så stå op! Se TV en times tid, drik nåed varmt mælk eller noget - og giv det så et forsøg mere.

Sidst men ikke minds kan det være behjælpeligt at overholde en bestemt, fast døgnrytme. Gå iseng på bestemt tidspunkt og lade vækkeuret ringe samme tid hver dag - så det passer med de der 6-8 timer de fleste af os skal have.

For mig har daglig yoga gjort en substantiel forskel i min søvnkvalitet. Det skyldes formodenligt flere ting - for det første får jeg motion og der ud over tror jeg også at flere af de teknikker man benytter i yoga kan være medvirkende til at man bliver bedre til at slappe fuldstændigt af "på kommando". Åndedrætsøvelser m.v. er jo også noget man benytter i yoga.

MEGATRON

Melatonin er simpelthen kanon, "plejer" selv at tage 3-6 mg og så lægge mig i sengen og se nogle serier, efter en halv time er jeg så træt at søvn er uundgåeligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mange tak for svarene. Melatonin vil jeg bede hende søge info på, da resten desværre er afprøvet uden held.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]