Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 18:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor kraverne vender
Hej alle.
Jeg har ret mange pigæbler rundt omkring i min have i år. Også i urtehaven blandt katofler og ærter. Men jeg kom til at tænke på om det egentlig ikke er lidt farligt at ha dem til at stå ved siden af sine grøntsager!?
Jeg tænker bare om roden på pigæblerne kan smitte/påvirke andre planter?
Det vil ik være særlig fedt hvis fx. mine ærter blev infecseret af pigæblerne, og dermed giftige!!

Håber i har nogle råd.

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
det sker der ikke noget ved!. kartofler er desuden også en natskygge som man kan blive påvirket af, ved feks at tør-stege spirrene på en pande og derefter ryge dem...har jeg hørt, men jeg har dog ikke prøvet selv!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Det værste der kan ske er at natskyggerne dræber selve planten ved siden af.
Det er det natskyggens gift bruges til, at skaffe sig plds til at gro på.
Bladene uspyer giften på alt der rører ved planten, og kan også selv afgive små mængder gift, så de omkringstående planter dør.

Jeg ville ikke plante pigæbler sammen med andre planter, men den er ikke den værste af natskyggerne at have til nabo, engletrompeten og bulmeurten er værre.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Opis skrev:
Det værste der kan ske er at natskyggerne dræber selve planten ved siden af.
Det er det natskyggens gift bruges til, at skaffe sig plds til at gro på.
Bladene uspyer giften på alt der rører ved planten, og kan også selv afgive små mængder gift, så de omkringstående planter dør.

Jeg ville ikke plante pigæbler sammen med andre planter, men den er ikke den værste af natskyggerne at have til nabo, engletrompeten og bulmeurten er værre.

Det har jeg aldrig hørt - så vidt jeg ved, fungerer giftene som beskyttelse mod angreb fra insekter og andre planteædere. Jeg tror ikke engang at det er effektive gifte mod andre planter.

Troldmanden> Du skal i hvert fald ikke være bange for at natskyggernes giftige egenskaber overføres til planterne som står i nærheden - det er der ingen risiko for.

Dedikeret medlem

Ikke for noget, men jeg har groet natskygger, inklusiv pigæbler, i mange år i haven. De er besværlige at have i nærheden af andre planter. Selfølgelige er det ikke alle der er lige modstandsdygtige mod giften.

Giften virker mod angreb fra insekter og andre planteædere, men også andre planter som står tøt på bukker under for dens gift.
Jeg har slået to planter ihjel denne sommer ved at stille dem for tæt på natskygger. En fredslilje (ironisk nok hehe), det tog kun en nat og en ranukel(ved ikke hvordan den staves), som tog lidt længere tid, men jeg opdagede det for sent, øv bøv

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Hvor blir jeg dog efterhånden ked af at se der er flere og flere der bliver nysgerige på natskygger...
Men godt er det da, at de kommer herind og spørg om råd først.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
Off topic coming up:

Lizzard - Nu tror jeg ikke dette er et spørgsmål om indtagelse, men du har ret i at natskygger virker lidt som en "djævel" i det euforiserende samfund :D

- Tramper

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Opis: Når mine venner har fundet pigæbler og andre natskygger i naturen, så har det sgu været imellem mange andre planter - har endda set englebasun dyrket i potter sammen med stedmorblomster..... Nej de spreder ikke deres gift - det bliver brugt mod insekter som prometheus siger - og her kommer linket.

http://en.wikipedia.org/wiki/Atropa_belladonna
http://en.wikipedia.org/wiki/Solanaceae

Og noget rigtig sjovt med tropane alkaloider er denne fact:

De nedsætter indlæringsevnen og smadrer hukommelsen totalt.

En anden fed ting ved natskygger - det her er en RIGTIG FED FACT opis - kaniner og køer bliver slet ikke påvirket af tropane alkaloider og spiser gladeligt af de farlige farlige natskygger.... mon deres centralnervesystem ikke er udviklet nok til at reagere på giften? Har de et enzym i deres lever der er istand til at metabolisere tropane alkaloider om til noget ufarligt? Der er rigtig mange muligheder - men en af dem er ihvertfald ikke dine påstande - den fact med køerne og kaninerne - står i det første link.

Opis de to planter der, de ikke døde af natskygger - men det fandme en god undskyldning for at have dræbt nogle planter - giver bare de andre planter skylden..... damn mand... tak for en fed morgen griner.

Dedikeret medlem

Alt er farligt ved forkært indtagelse og brug, spæcielt natskygger, da de jo er meget giftige.
Men hvis man kender dem kan det gøres, hvis man ikke gør skal man være mega forsigtig og meget påpasselig.
Natskygger virker træls, ligesom så meget andet, for eks hash som også virker på indlæringsevnen og smdrer hukommelsen, hvis man overforbruger, eller bruger forkert.

Nogle planter kan godt klare natskygger, men der er mange der ikke kan. Jeg har også kaktusser stående ved siden af mine og andre planter. Men man skal være opmærksom på hvad man stiller dem ved siden af da ikke alle planter er lige modstandsdygtige.

Jeg behøver ikke andre planter for at give skylden hvis en af mine planter dør, men kan sagtens selv påtage mig den hvis jeg har misrøgtet dem. Men dør planter af misrøgt så kan en nat ike gøre det. Den fredslilje jeg havde hade det fint, jeg havde lige vandet den og kom til at stille den fra mig, mellem bulmeurten og pigæblet, dagen efter var den død, splattet og snasket, sådan rådden agtig.

Selv om det måske er en velkendt metode hos dig at man giver andet skylden for kedelig ting, så er det ikke min handlemåde. Jeg kan godt stå ved de fejl jeg laver eller ikke gør.

Og så er det vist også på tiden at du begynder at fokusere på selve emnerne og ikke mig som person. hvad du tror og ikke tror om mig kan jeg ike bruge til noget da du læser som hest med skyklapper og har en helt anden tilgang til verden end mig.
Vil jeg have et råd, så er det ikke fra dig, så går jeg til nogen jeg kender og som ved hvem jeg er, så tage dig sammen mand og fokuser på emnerne i tråden i steden for al den focus på hvad du synes jeg skulle eller ikke skulle, eller hvad du tror om mig eller ikke tror.

Medlem
Brugeravatar

Child of Aum skrev:
En anden fed ting ved natskygger - det her er en RIGTIG FED FACT opis - kaniner og køer bliver slet ikke påvirket af tropane alkaloider og spiser gladeligt af de farlige farlige natskygger.... mon deres centralnervesystem ikke er udviklet nok til at reagere på giften? Har de et enzym i deres lever der er istand til at metabolisere tropane alkaloider om til noget ufarligt? Der er rigtig mange muligheder - men en af dem er ihvertfald ikke dine påstande - den fact med køerne og kaninerne - står i det første link.

Her har vi vist svaret: http://www.springerlink.com/content/u24 ... ed4e3&pi=6

Og lidt mere info om EC-nummere: http://www.chem.qmul.ac.uk/iubmb/enzyme/EC3/1/1/10.html

Forfædrene til kaninerne må have været lidt for glade for natskygger. :D Man må da blive fattig i kokain som kanin! ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]