Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: hasselager
hej..

jeg fandt lige en billig en i super brugsem hvor de os hade kaktus og deture jeg gik helt i koma men det er en ande sage :D

nogen der har prøve og dyrke den her plante og har nogen erferin de vil gave vider...

mvh trold

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Ginkgo biloba er et træ der godt kan vokse udendørs på vores breddegrad. Vi har dem selv i haven og de første år skal man dække dem til om vinteren med halm eller anden isolering.

Billede
Billede
Billede

Edit: Link tilføjet

http://www.akudoc.dk/gingo-biloba.htm

Senest rettet af Kaktus Klausen 13 maj 2007 21:51, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Det er en meget mystisk plante!
Købte en for et par år siden. Den tabte alle sine blade om efteråret for halvandet år siden og sprang så først ud igen i år. Var ellers helt sikker på den var død. Har aldrig før oplevet at en plante kan stå i omkring 1½ år uden blade og uden at vokse det mindste for så lige pludselig at springe ud, og begynde at vokse i lyntempo (den er blevet over dobbelt så høj siden den sprang ud, hvilket nok er ca. en måned siden).

Titel:
Medlem

Geografisk sted: hasselager
takker det lyder ik tl blive noget støre problem.. :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Nej de er rimelig hårdføre ginkoer, havde et lile træ på 1/2 på et tidspunkt stående udenfor i plastikpotte vinteren over.. Det lever stadig :)

ps: Hvad sker der for de syge stavefejl.. var du lam?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Citat:
Tempeltræ (Ginkgo biloba) er et løvfældende træ med en slank, næsten søjleagtig vækstform. Der kendes dog også træer med en bredkronet, kuplet vækst, anses for at være "huntræer", hvad der dog ikke findes nogen grund til at mene. Stammen bliver ofte flerdelt og tilmed flere gange. Hovedgrenene er opstigende hos den ene form, men vandrette hos den anden. Barken er først lysebrun og glat. Senere bliver den grå, ru og lidt afskallende i strimler. Til sidst er den grå og furet. Knopperne på ældre skud er i virkeligheden bittesmå dværgskud. De sidder spredt på grenene, ligesom de normale knopper på étårsskuddene. Bladene er tolappede, læderagtige og helrandede med vifteformede bladribber. Begge sider er lysegrønne. Høstfarven er gul. Hunlige og hanlige blomster findes på hver sine træer. På hunlige træer kan man finde blommeagtige, gulgrønne frugter, der stinker af harsk smør (smørsyre-lugt). Frugter ses kun nu og da i Danmark, og frøene modner ikke ordentligt her.

Ikke-synlige træk

Rodnettet består af en dybtgående hovedrod med masser af kraftige, tæt forgrenede siderødder. Planten indeholder en række stoffer, der har virkning på mennesker. I Østen har man i århundreder anvendt løvet som medicin mod svampe- og bakterieinfektioner. Det vedholdende rygte om, at bladene indeholder stoffer, der hindrer urinafgang, kan ikke bekræftes.

Størrelse

30 x 10 m (20 x 10 cm/år).

Hjemsted

Tempeltræet blev først kendt af europæere i Japan, hvor det findes dyrket ved templerne, og hvor det også findes forvildet. Træet hører dog hjemme i de fugtige blandingsskove langs floderne i det centrale Kina, hvor det (på Emei-bjerget) bl.a. vokser sammen med Kalopanax pictus, Cunninghamia lanceolata, Duetræ, Vinterlue, Perny-Kristtorn, Almindelig Sommerfuglebusk, Pilebladet Dværgmispel, Klatre-Brombær, Klatre-Hortensie, Japansk Iris og Bronzeblad.

Tempeltræet har eksisteret i mindst 240 millioner år. I dag er der blot én art tilbage. Slægten kendes fra 125 millioner år gamle forsteninger på Bornholm og fra 4 millioner gamle aflejninger i Nordtyskland. Træet har altså givetvis været i Danmark i over 100.000.000 år.

I 1730 blev det første tempeltræ importeret fra Asien til Europa. Det blev plantet i Utrechts Botaniske Have i Holland, hvor det står endnu i dag.

http://da.wikipedia.org/wiki/Tempeltr%C3%A6

Der har tidligere været en tråd om emnet, men jeg har efterfølgende forsøgt mig med at høste lidt af barken og tage det dagligt i kapsler over en 3 måneders periode. Jeg kunne ikke mærke nogen forskel i hverdagen, så jeg droppede at såre træet yderligere.

Senest rettet af Kaktus Klausen 13 maj 2007 22:00, rettet i alt 3 gange.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Plejer det ikke at være bladene man bruger som kosttilskud?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Man bruger vidst både blade og rødder.. Hvilke produkter de forskellige plantedele skal jeg ikke kunne sige noget om men mon ikke de har forskellige egenskaber?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

NowhereMan skrev:
Plejer det ikke at være bladene man bruger som kosttilskud?

Det skal da også prøves, jeg skal gentage forsøget. Ved at bruge bladene kunne man jo indtage det uden at skulle sluge (de for nogen ækle) gelantinekapsler. Jeg vil forsøge mig med te af bladene mens de er friske og tørre nogen til videre forarbejdning.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Her er også en opskrift.
http://www.dr.dk/DR2/Urt/Rikkes+opskrifter/Ginkgo+biloba/20060819164540.htm

Hilsen Flimmer

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor kraverne vender
Hey, jeg tillader mig lige at tage emnet op igen, for jeg er ved at dyrke Ginkgo Biloba.
Jeg dyrkede det ret tideligt på året, men de havde meget svært ved at komme op..
Men så her forleden opdagede jeg at én af dem havde sat sig et lille spir. Men det er godt nok et mærkeligt spir?
Det ligner at den har skudt roden i vejret?? Men så prøvede jeg lige så stille at tage den op, og det så noget mere underligt ud end jeg troede!
Jeg har lavet en tegning af det.

Billede

Medlem
Brugeravatar

Ingen der kan hjælpe?
i får lige et par billeder af spiret. Det har set sådan ud i noget tid.
Jeg ku bare virkelig godt tænke mig et Ginkgo Biloba træ! :)
Billede
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Bare rolig, planter er født med sans for tyngekraften og vil altid vokse opad og den skal nok finde sin vej op med stilken først og roden i jorden ;)

Medlem
Brugeravatar

Armaghetto skrev:
Bare rolig, planter er født med sans for tyngekraften og vil altid vokse opad og den skal nok finde sin vej op med stilken først og roden i jorden ;)

Okay cool! For jeg havde ellers før set et hampe spir der voksede den forkerte vej?? :P
Men tak, håber det går. Ku rigtig godt tænke mig at lave den til et bonsai! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Troldmanden skrev:
Armaghetto skrev:

Okay cool! For jeg havde ellers før set et hampe spir der voksede den forkerte vej?? :P
Men tak, håber det går. Ku rigtig godt tænke mig at lave den til et bonsai! :D

Er du nu helt sikker på det? Så må det være en sjælden genfejl! Ikke noget jeg nogensinde har set :shock:

Medlem
Brugeravatar

Citat:
Er du nu helt sikker på det? Så må det være en sjælden genfejl! Ikke noget jeg nogensinde har set :shock:

Ja, det var noget jeg så på DCF.dk :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]