Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 apr 2024 21:41


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 okt 2009 13:24 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2009 13:05
Indlæg: 11
Geografisk sted: Holstebro
Jeg gik for noget tid siden igang med at sy mine egne tju-banger da jeg fandt noget fedt læder at lave dem i. Desuden kender jeg en der måske skal opstarte en headshop, så muligheden for at få smidt dem i butikkerne gav også motivation.
Indtil videre er de fremstillet ved syning af yderrøret og derefter er inderrøret presset i med gradvis tilpasning så de bliver HELT tætte uden brug af lim eller andet gøgl. Slip-enden har jeg afsluttet med et tyndt lag bivoks for at sikre en flot afslutning og en tæt-lukkende effekt med hånden.
Og nu til det store problem: Jeg var inde i Århus Headshop i et forsøg på at sælge mit produkt videre til deres butikker, problemet er at deres rør er 'hærdede' så de er helt hårde og de mener ikke røret kan sælges hvis ikke dette er gjort. Så spørgsmålet er:

1. Er det af stor vigtighed at røret er stift og hårdt som træ, eller er det en god ting at det stadig har læderets blødhed?

2. I så fald hvordan hærder man rørene? Inde i Headshoppen sagde damen at deres var hærdet ved at blive lagt i sukkervand og derefter hængt til tørre, en metode jeg for det første ikke rigtig kan få til at virke og for det andet blier røret ret så klistret. Jeg har prøvet med at koge/opvarme skidtet men kogning skrumper læderet og smadrer syningerne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2009 14:48 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009 13:34
Indlæg: 270
Geografisk sted: Valhalla
Læg dem i varmt vand og så til tørre... Det gør at læderet trækker sig sammen og bliver hårdt. Har lavet en del ting i læder, hvor jeg brugte denne metode.

Der er vist en god guide til det på google :wink:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2009 00:46 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2009 13:05
Indlæg: 11
Geografisk sted: Holstebro
Espersen skrev:
Læg dem i varmt vand og så til tørre... Det gør at læderet trækker sig sammen og bliver hårdt. Har lavet en del ting i læder, hvor jeg brugte denne metode.

Der er vist en god guide til det på google :wink:


må lige finde dne guide for har prøvet med 'varmt' vand og der skete ikke det store, vand får generelt læderet til at stivne en smule. Men præcis HVOR varmt er spørgsmålet...:P
leder jo lidt efter en metode der kan gøre læderet helt hårdt og træ-agtigt, uden at fucke rørene op.. Headshoppens er jo som sagt næsten så hårde som bambus..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 okt 2009 19:37 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 maj 2008 12:17
Indlæg: 60
Geografisk sted: CPH
Da jeg arbejdede på skomagerværksted, lavede jeg en læder tjubang.
Gør læderet vådt, fold det stramt om en jernstang med den diameter du ønsker piben skal ha, evt. et par elestikker til at holde det stramt på plads. Bank så på det med en hammer og hjælp det med at tage form. Så burde det ende med at blive sten hårdt, og skulle nemt holde form når du syger det sammen.
Husk at enderene der skal syges sammen skal ha nogle små skrå snidt så rørets samling blir helt jævn når du lukker der, do you get me??
Husk at skaffe en god tyk(nærmest et søm) nål til at lave syningerne, eller skaf dig adgang til en skomagers symaskine til sko(det er som skabt til at lukke så noget).
Det ville helt sikkert være nemmere at lime røret men er ikke sikker på at det er en god idé p.g.a varmen, men jeg aner ikk det bliver så varmt.
Held og lykke, glæder mig til at se billeder af dit færdige resultat, ikk?:)

Husk for øvrigt at bruge en skomager hammer når de banker røret, den er sådan afrundet i kanten af hammer hovedet så den ikke efterlader mærker i læderet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2009 18:56 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2009 13:05
Indlæg: 11
Geografisk sted: Holstebro
vincent skrev:
Da jeg arbejdede på skomagerværksted, lavede jeg en læder tjubang.
Gør læderet vådt, fold det stramt om en jernstang med den diameter du ønsker piben skal ha, evt. et par elestikker til at holde det stramt på plads. Bank så på det med en hammer og hjælp det med at tage form. Så burde det ende med at blive sten hårdt, og skulle nemt holde form når du syger det sammen.
Husk at enderene der skal syges sammen skal ha nogle små skrå snidt så rørets samling blir helt jævn når du lukker der, do you get me??
Husk at skaffe en god tyk(nærmest et søm) nål til at lave syningerne, eller skaf dig adgang til en skomagers symaskine til sko(det er som skabt til at lukke så noget).
Det ville helt sikkert være nemmere at lime røret men er ikke sikker på at det er en god idé p.g.a varmen, men jeg aner ikk det bliver så varmt.
Held og lykke, glæder mig til at se billeder af dit færdige resultat, ikk?:)

Husk for øvrigt at bruge en skomager hammer når de banker røret, den er sådan afrundet i kanten af hammer hovedet så den ikke efterlader mærker i læderet.


Det lyder som en fair idé, lidt besværlig men værd at prøve...
Dog kan det ikke bruges til de rør der allerede er færdige og samlede..:P
Ville meget gerne smide en masse billeder op af de færdige rør men kan ikke helt finde ud af hvordan jeg ordner det skidt?!? alt det der computer-halløj har jeg aldrig sat mig ind i da jeg troede på det blev en forbigående dille..:P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2009 19:06 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2009 13:05
Indlæg: 11
Geografisk sted: Holstebro
Så kom der billeder:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
virker det nu?


Senest rettet af Blok 11 okt 2009 02:27, rettet i alt 4 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 okt 2009 20:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 638
Geografisk sted: København
Billederne virker ikke! Det lyder ellers fedt med at lave ting i læder selv. Er det svært og dyrt?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2009 00:43 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 jun 2009 23:21
Indlæg: 364
Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Hahaha, er de malede guldfarvede?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2009 01:39 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2009 13:05
Indlæg: 11
Geografisk sted: Holstebro
AARRG!! nu troede lige jeg var sej nørd og havde fået de freakin billeder til at virke.. BUGGER!
nå.. videre i teksten..
ja det er ret billig at lave rørene selv, det var faktisk derfor jeg gik igang - med tanken om let tjente penge.. problemet er bare fremstille lortet så det både ser godt ud, er tæt og bedre end Headshoppens, hvilket kræver at man kan finde ud af at arbejde i læder og har de rigtige værktøjer, hvis man gerne vil ende med et resultat der er tilfredsstillende.. nu er jeg så heldig at have kammerater der har de fornødne værktøjer, men jeg vil til enhver tid anbefale at man køber sig et rør, istedet for at gå igang med at lave et hjemmegøglet misfoster.

hvad angår hvordan de er farvet er dette gjort samtidig med at mønsteret er blevet præget, så farven er ikke bare 'malet' på som en uholdbar overflade.
De rør jeg laver uden mønster er trykt med en metallic farvet overflade, der også holder til en go del slid...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2009 12:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 638
Geografisk sted: København
Blok skrev:
AARRG!! nu troede lige jeg var sej nørd og havde fået de freakin billeder til at virke.. BUGGER!
nå.. videre i teksten..
ja det er ret billig at lave rørene selv, det var faktisk derfor jeg gik igang - med tanken om let tjente penge.. problemet er bare fremstille lortet så det både ser godt ud, er tæt og bedre end Headshoppens, hvilket kræver at man kan finde ud af at arbejde i læder og har de rigtige værktøjer, hvis man gerne vil ende med et resultat der er tilfredsstillende.. nu er jeg så heldig at have kammerater der har de fornødne værktøjer, men jeg vil til enhver tid anbefale at man køber sig et rør, istedet for at gå igang med at lave et hjemmegøglet misfoster.

hvad angår hvordan de er farvet er dette gjort samtidig med at mønsteret er blevet præget, så farven er ikke bare 'malet' på som en uholdbar overflade.
De rør jeg laver uden mønster er trykt med en metallic farvet overflade, der også holder til en go del slid...



Ok. Hvis det er så værktøjskrævende tror jeg at jeg springer over. Ærgeligt, for dine tjubanger er virkeligt fede! Jeg tror ikke at du får problemer med at afsætte dem!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2009 10:58 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 mar 2009 16:46
Indlæg: 3
De er virkelig fede dine tjubanger, men for at svare på dit første spørgsmål... Jeg synes personligt at de skal være hårde som træ:)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 okt 2009 06:44 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2009 13:05
Indlæg: 11
Geografisk sted: Holstebro
Jo-G skrev:
De er virkelig fede dine tjubanger, men for at svare på dit første spørgsmål... Jeg synes personligt at de skal være hårde som træ:)


yeah... det er også det jeg gerne vil opnå.. men kan bare ikke finde ud af hvordan Headshoppens shit er hærdet...!!
kan hærde en smule med varmt vand.. men bliver det FOR varmt smadrer jeg syningerne..
Damen jeg snakkede med i Headshoppen påstår at deres er hærdede ved at blive lagt i sukkerlage i 24 timer, men det har jeg prøvet og det virker ikke optimalt...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 okt 2009 07:23 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 feb 2003 02:01
Indlæg: 2902
Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Blok skrev:
Espersen skrev:
Læg dem i varmt vand og så til tørre... Det gør at læderet trækker sig sammen og bliver hårdt. Har lavet en del ting i læder, hvor jeg brugte denne metode.

Der er vist en god guide til det på google :wink:


må lige finde dne guide for har prøvet med 'varmt' vand og der skete ikke det store, vand får generelt læderet til at stivne en smule. Men præcis HVOR varmt er spørgsmålet...:P
leder jo lidt efter en metode der kan gøre læderet helt hårdt og træ-agtigt, uden at fucke rørene op.. Headshoppens er jo som sagt næsten så hårde som bambus..

Jeg mener mongolerne brugte friturestegte oksehuder som plader i deres brystpanser, min erfaring med denne teknik er ganske rigtigt meget stærke, men også lettere formindskede læderstykker. Jeg ved ikke om det vil kunne bruges til noget, men resultatet er ihvertfald stenhårdt. Testet 5mm stegt læder med langbue og stålspids. Overbevisende effektivt!

Friturestegning er nok lidt for høj kost for dine syninger direkte, måske lav nogle prøver og kog løs over en god joint eller tre. :)

Held og lykke med dit projekt, ser fint ud


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 okt 2009 11:15 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2006 20:51
Indlæg: 2145
Geografisk sted: Jylland
Grineren at se at der selv er nogen der har taget intiativ til teletubbiesbanger :p spørg til side, ser godt ud, men har meget svært ved at se hvor mange lag de er? 2 right? Husk 3-lags har altid været en sikker vinder min ven :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 okt 2009 12:33 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2009 13:57
Indlæg: 57
Geografisk sted: Forrest på de dyre rækker...
sprødte tjubanger.. :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 okt 2009 00:41 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2009 13:05
Indlæg: 11
Geografisk sted: Holstebro
kemal skrev:
Grineren at se at der selv er nogen der har taget intiativ til teletubbiesbanger :p spørg til side, ser godt ud, men har meget svært ved at se hvor mange lag de er? 2 right? Husk 3-lags har altid været en sikker vinder min ven :)


de er ganske rigtig 2-lags hele bundtet,, har aldrig set den store fidus i 3. lag men har da overvejet at lave et par stykker til kræsne kendere, der måske også kan indvie mig i vigtigheden af det 3. lag??


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 okt 2009 22:04 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 okt 2009 13:05
Indlæg: 11
Geografisk sted: Holstebro
ville lige smide en lille statusrapport i tråden så folk ved hvordan tingene skrider frem:
i dag har jeg så forsøgt mig frem med at hælde kogende vand igennem rørene istedet for at ligge dem i et kogende bad. Resultatet er blevet væsentlig hårdere men har endnu ikke opnået den samme 'træ-agtige' hårdhed som Headshoppens.
Desuden leger jeg med en idé om at et saltbad måske er sagen, da saltkrystallerne så vidt jeg husker er hårdere end sukkerkrystaller og dermed vil give et meget bedre resultat.
Jeg har dog en mistanke om at Headshoppens hårdhed er en kombination af sukkerhærdning og limning, da limen giver en væsentlig afstivning. Eller osse er der anvendt en form for kemikalie.
Om ikke andet er jeg nået frem til en metode (påhældning af kogt vand) som jeg mener giver et tilfredsstillende resultat, men jeg vil stadig gerne opnå en fuldstændig hårdhed og vender tilbage med resultatet af salt-eksperimentet om et par dage..
//Blok


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2016 03:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Gammel tråd - men natron i varmt vand, i med læderet til det ikke bobler mere, lad det tørre og vupti... =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2016 18:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2009 19:49
Indlæg: 622
Geografisk sted: Neden under min kat
HopIFjordeN skrev:
Gammel tråd - men natron i varmt vand, i med læderet til det ikke bobler mere, lad det tørre og vupti... =)


Hvor varmt er varmt, sådan cirka?

_________________
"Har festen varet for længe?"-knappen: Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Hvad bobler for tiden:
Mjød


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2016 03:35 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Ikke over 70 grader i hvert fald! =)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team