Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 03:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Goddag. Jeg er en dreng midt i teenage årene, jeg ryger gennemsnitligt 1-2 gang ugentligt og har ryget i godt 1 år.

Jeg har 2 hurtige spørgsmål :)

1: Mit første spørgsmål er om noget der længe har forvirret mig.
Hvor stor en procentdel af den danske befolkning har prøvet at ryge hash?
Jeg har ledt og søgt mange steder, men nogen mener det er 5% og andre 75% så jeg håbede nogen inde på dette forum lå inde med nogle "rigtige" undersøgelser :)
2: Indlærings evnen endnu en gang. Jeg har læst meget om dette på forummet, men har alligevel ikke rigtigt fundet hvad jeg ledte efter :)
Rent bioloisk hvor længe efter en god rus går der til din indlæring såkaldt har kommet sig? :)
Jeg føler personeligt at jeg 24t efter at have røget er "kommet" mig helt(med enkelte undtagelser), men tænkte på hvor længe hjernen har svært ved at modtage informationer rent biologisk :)
På forhånd tak og undskyld min newbieness :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Du er ikke kommet dig efter 24 timer - halveringstiden på THC er vist omkring 2-5 døgn - så du påvirket dagen efter også.

Tallet er højere end 5% og mindre en 75% - i 1997 havde f.eks 22% af alle HF og Gymnasie Elever Prøvet at ryge hash og 3.5% brugte det hver dag - de tal er nok vokset - ret sikkert.

PLUR

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Citat:
2: Indlærings evnen endnu en gang.

Hehe, den er svækket? :D

(bare en dårlig joke, ikke noget personligt :))

Junior medlem

Child of Aum skrev:
Du er ikke kommet dig efter 24 timer - halveringstiden på THC er vist omkring 2-5 døgn - så du påvirket dagen efter også.

Tak for svaret :) Det med halveringstiden overrasker mig da jeg husker det som kun 3timer O.o. Hvis jeg skal være helt ærlig lyder begge tal lidt underlige, men tak alligevel :)

Child of Aum skrev:
Tallet er højere end 5% og mindre en 75% - i 1997 havde f.eks 22% af alle HF og Gymnasie Elever Prøvet at ryge hash og 3.5% brugte det hver dag - de tal er nok vokset - ret sikkert.

Hehe... Over 5 og mindre end 75 :D.... Havde selv nået den konklusion, men tak :)

Nogen der har et lidt nyere og præcist tal? (No offence)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Min erfaring siger mig at indlæringsevnen kun er svækket under selve rusen. Jeg fungerede i hvert fald helt fint i skole dagen efter jeg havde røget fede.
Men ja, et par dage som CoA siger, så er det ude af systemet... Ikke alt det pjat med at man er påvirket i flere måneder og dekader.

Junior medlem

orangejuice skrev:
Citat:
2: Indlærings evnen endnu en gang.

Hehe, den er svækket? :D

(bare en dårlig joke, ikke noget personligt :))

xD... Men jo, hvis jeg er skæv eller bagskæv funger den ikke optimalt, men holder mig for det meste fra tjald i hverdagen. For desuden fine karrektere, især i mine "favoritfag" :p.
Ps. Dårlig humor er nok den bedste humor... O.o

Medlem

Har ikke nogen kilde, men mener da at have hørt / læst, at det et sted mellem 16-24% af danmarks befolkning har røget hash. om det rigtig skal jeg ikke kunne sige. Men synes en 20% passer meget godt :P

Medlem

Jeg har fornylig skrevet en kæmpe opgave om emnet, som du kan læse noget af hvis du vil: http://www.megaupload.com/?d=E08YMCPK
Der er både statistikker, men også de biologiske aspekter ved indtagelsen af cannabis bliver gennemgået meget grundigt. Alt der står i opgaven er der kilder på.
Vil dog sige at hvor hurtigt man kommer sig efter at have indtaget hash er individuelt.

Junior medlem

basssher skrev:
Har ikke nogen kilde, men mener da at have hørt / læst, at det et sted mellem 16-24% af danmarks befolkning har røget hash. om det rigtig skal jeg ikke kunne sige. Men synes en 20% passer meget godt :P

Er enig, men eks. går der en dreng i min klassse der er meget imod legalisering (Det skal der også være plads til), men det lyder som om hovedårsagen til dette er uvidenhed og forkerte fakta. Han mener fx det ligger på 70% :). Men tak

Roland skrev:
Jeg har fornylig skrevet en kæmpe opgave om emnet, som du kan læse noget af hvis du vil: http://www.megaupload.com/?d=E08YMCPK
Der er både statistikker, men også de biologiske aspekter ved indtagelsen af cannabis bliver gennemgået meget grundigt. Alt der står i opgaven er der kilder på.
Vil dog sige at hvor hurtigt man kommer sig efter at have indtaget hash er individuelt.

Super går ind og tjekker den nu! :)

Tak for alle de hurtige svar folkens :peace:

Junior medlem

Lige hvad jeg manglede Roland :)
Undersøgelsen i din opgave går på de 16-44 årige. Ved du (eller nogen andre) hvordan tallene forholder sig for de 44+ årige? Eventuelt bare om det ligger højere, lavere eller nogenlunde det samme :)
Tak igen

Medlem
Brugeravatar

Bøøøøøøh man
http://www.dope-smoker.co.uk/top-ten-toking-countries/

Junior medlem
Brugeravatar

Shperma skrev:

"Percentage of population who smoke cannabis" Arrgh. Det tvivler jeg på.

Det lyder som de mener % af befolkninger der har et faktisk forbrug af cannabis. Jeg tvivler på over hver tredje har et forbrug af cannabis. Jeg ved ikke om de mener hvor mange der har prøvet. Men det lyder ikke sådan. Jeg ved ikke om den kilde er helt troværdig.

In our memories

Geografisk sted: I busken, udenfor dit vindue..
AntiKristian skrev:
Shperma skrev:

"Percentage of population who smoke cannabis" Arrgh. Det tvivler jeg på.

Det lyder som de mener % af befolkninger der har et faktisk forbrug af cannabis. Jeg tvivler på over hver tredje har et forbrug af cannabis. Jeg ved ikke om de mener hvor mange der har prøvet. Men det lyder ikke sådan. Jeg ved ikke om den kilde er helt troværdig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adult_life ... by_country

Citat:
Lifetime prevalence of cannabis use among all adults in surveys among the general population.[1][2] Lifetime prevalence means any use during a person’s life.[3] Unless another reference is indicated (see "Refs" column) all the data comes from the European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: asteroide B-612
Roland skrev:

jeg har lige læst din opgave og syntes den var spændene. :tnx:

du skrev blandt andet:
Der er aldrig blevet konstateret dødsfald, som direkte skyldes indtagelse af for meget cannabis. Ved undersøgelser med forskellige dyr, har man konstateret, at de kunne overleve doser, der svarer til 5000 gange en normal dosis, som giver euforiserende virkning. Det svarer til, at en person på 70 kg spiser 70 g ren THC.

-jeg ved næsten ikke hvad der er vildest...
at man har givet dyr så store mængder thc, eller at man kan spise så meget uden at dø... :?

:joint:

Moderator
Brugeravatar

http://www.emcdda.europa.eu/publication ... data-sheet

Citat:
Lifetime prevalence of drug use among all adults (15 to 64 years old) — cannabis - 2008 - 38.6 %

Generelt er EMCDDA (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction) guld værd mht. stof statestik.

Junior medlem

BisMann skrev:
http://www.emcdda.europa.eu/publications/country-overviews/dk/data-sheet

Citat:
Lifetime prevalence of drug use among all adults (15 to 64 years old) — cannabis - 2008 - 38.6 %

Generelt er EMCDDA (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction) guld værd mht. stof statestik.

Lækkert, mange tak, vil præve at huske den hjemmeside :)

Og endnu en gang tak til Roland, tror jeg kommer til at læse din opgave mange gange i fremtiden :D...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]