Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Jeg hentyder selvfølgelig til cannabis. Jeg er blevet mødt med en påstand om at denne lagring "umuligt kan være sundt" er der nogle der kan be/afkræfte at der skulle være nogle deciderede skadevirkninger ved dette, gerne med link til en artikel eller videnskabelige papers und so?

Midlertidigt bannet
Brugeravatar

Jeg har hørt at jo federe du er - altså jo mere fedt du har, jo længere tid vil du have trang til hash når du stopper, og jo længere tid vil du gå og være små påvirket af hashen,
For når fedten forbrændes udskilder den metabolitter / affald fra THC, der stadig kan påvirke en smugle, man mærker selvføgelig ikke at man bliver skæv, men måske lidt sløv i en længere periode.

Du kunne jo prøve at google lidt http://www.sst.dk/publ/publ2000/rus_bio ... logi-4.htm jeg fandt det her.

Ved rygning af hash stiger koncentrationen af THC hurtigt i blodet (A), som det fremgår af kurveforløb A. Den aftagende plasmakoncentration af THC over de næste fire timer (B) skyldes hovedsageligt en optagelse af THC i fedtvævet (B). Herfra afgives det langsomt til blodet, metaboliseres og udskilles.
Men det er altså lidt forvirrende, har samtidig hørt et andet sted at metabolitter umuligt kan påvirke dig igen, men det går jeg altså stærkt ud fra at de kan.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Superlækkert svar!
Vil det så rent faktisk sige, at jo mere blommefed du er, jo sværere kan det være at stoppe?

Umiddelbart giver det meget god mening og jeg kan på et anekdotisk plan bekræfte det da mig og min nabo for nyligt er stoppet med at ryge fra den ene dag til en anden, efter ca. en måneds daglig røg.. Min nabo er lidt lasket da han normalt træner, men har forsømt det en rum tid, han fik så svedetur og hele molevitten.. Han lå tilmed og rodede hele sit gulvtæppe igennem efter noller og lavede en joint af skodder, ret desperat hehe... Jeg derimod, er megatynd og har altid været det, jeg fik ingen svedetur og følte mig på ingen måde desperat, selvom jeg dog røg med på skodtæppejointen da jeg blev tilbudt.. Det eneste jeg ku mærke var en anelse rastløshed og en svækket sult.

Men altså... Er det ikke sådan med såååå mange andre ting (alkohol f.eks.?), at det lagres i ens fedtvæv hvis kroppen ikke ka finde ud af at udskille det?

Midlertidigt bannet
Brugeravatar

Jeg har rigtig mange venner der ryger hash, også nogle som bare må have det vær dag, fra de står op til de går i seng.
Mange af dem er generelt ret tynde, men når de prøver at stoppe lader det ikke til at være det der er problemet, mere deres egen psyke.
Faktisk kender jeg en rigtig fed hashryger, han vejer vel 110 kg deromrking, han ha faktisk vist sig at være den stærkeste på det pungt med at stoppe,
han har nu kone og børn, og det var lissom det der skulle til, nu ryger han et par gange om ugen, og har det fint med det, han viste ikke engang nogen " cravnings " da han stoppede,
og blev med det samme frisk for vær uge der gik... det kan godt være det lyder som om jeg modsiger lidt mig selv nu, men jeg tror ikke at det har så meget at gøre med det er sværre at stoppe fordi man er fed..
Tror bare det er vijlestyrken og psyken der spiller ind..

Tror bare man godt kan gå og være lidt sløv i længere tid, jo mere fedt man har, altså føle nogen af bivirkningerne i lidt længere tid.
Jeg tror ikke det er sådan med alle stoffer, måske nogen men ikke alle, da THC er meget fedtopløseligt og let binder sig til det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Problemet er jo at cannabinolerne og fedtet er upolære (like dissolves like) hvorimod blodet er ret så polært. Det vil sige at cannabinolerne ikke er særligt opløselige i blodet men derimod i fedtvævet, organer m.m. Derfor vil cannabinolerne på deres vej i blodbanen let aflejres i kroppen, men kun i ringe mængde og over længere tid aflejres tilbage til blodet for derefter at blive udskildt.
Jeg tror som sådan ikke man er specielt påvirket af den ringe mængde der bliver aflejret tilbage i blodet efter endt rus, desuden bliver cannabinolerne også ret hurtigt metaboliseret i hjernen og bliver derfor ikke ophobet i så stor en grad her.

Har selv en ven der er skinny, han kan sagtens få nogle lede abstinenser. Vil da også mene (ud fra jeres teori) at det ville være nemmere for en person med lidt fedt på kroppen at komme over et længere varende forbrug af cannabis, da han i modsætning til den tynde langsomt vil trappe ned pga de store mængder han har ophobet i fedtvævet.

Medlem
Brugeravatar

Peter Ege (socialoverlæge i Københavns Kommune) har sagt noget om dette. Prøver lige at google mig frem til det. Ja i hans bog "Om Hash" skriver han "De THC-koncentrationer, der forekommer et døgn efter sidste indtagelse, er under de koncentrationer, hvor der kan registreres nogen som helst virkning af THC" (http://www.information.dk/18098)

Medlem

Hvor fed du er, har ikke noget at gøre med hvor svært du har ved at stoppe med hash. Metabolismen af cannabis går forholdsvis langsomt og halveringstiden er 2-5 døgn afhængig af forskellige faktorer. THC lagres i kroppens fedtvæv, men heldigvis er det næsten intet af det der lagres i hjernen. Derudover tyder undersøgelser på, at det ikke har nogen langsigtede skadevirkninger, at der har været THC lagret i kroppen. Dog kan det godt have negative virkninger de første dage.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]