Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 20:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Goddag godtfolk!
Jeg faldt over denne plante på vej hjem i dag og synes den lignede gråbynke en del.
Den lugter ikke synderligt af noget (som jeg har hørt de plejer), højst lidt som skovbund/svamp.
Den er blevet lidt mast da jeg har haft den liggende i min jakkelomme i et stykke tid så dens form er måske ikke helt som den burde være.
Hvad tror i jeg har fat i her? :?:
[hsimg]http://i52.tinypic.com/2ppjv6b.jpg[/hsimg]

På forhånd tak :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Synes den ligner ganske godt. Prøv at gnide et blad godt mellem fingrerne, så skulle lugten gerne dukke frem.

Du er dog nok lidt sent på sæsonen, ved ikke om der er noget aktivt tilbage i den hvis den har nået at få den første nattefrost, men ser ikke at der skulle være nogen problemer i at bruge den som krydderi.

Junior medlem

rubberlizard:
Tak for dit svar :)

Æv, jeg havde ellers håbet på at kunne bruge den som drømmeplante.
Ellers må jeg bare bestille en portion af den tørret. Du kender vel ikke tilfældigvis et godt sted man kan købe det? (må man sende forhandlerlinks som PM?)

Téen smagte overraskende godt! Det er ikke sidste gang jeg leger med den plante.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
svjv plejer gråbynke at se sådan her ud.
Billede
Men det kan jo være den har smidt frøende på denne tid hvem ved,
men lige til en lille advarsel, pas på med at lave the på fremmede urter og planter
som du ikke er helt sikker på hvad er :-) undersøg det godt og grundigt inden.

Jeg ved ikke om jeg misforstod det du skrev i din tråd, men det kunne godt lyde
som om du bare lavede noget the på den inden du fik svar.

Men drømmeplante ? vil du ikke uddybe det lidt.
Altså hvad du forventer af få ud af denne plante.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der var et emne herinde om drømmeplanter for noget tid siden.

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=29183

Så vidt jeg kan se på billedet har du dog ikke ret meget, som sagt lidt sent ude. Jeg plukker generelt 20-50 planter per sæson og tørrer dem til vinteren. Held og lykke med drømmeprojektet dog.

Jeg har tidligere brugt bynke (og kan give ret i smagen) som drømmeplante, det tog dog noget tid omkring fem dage, før jeg havde nogen effekt, og det var ikke synderligt brugbart for mig (var dog heller ikke i træning til lucide drømme på den tid.)

Lige som en note er det næsten umuligt at forveksle gråbynke med noget i den danske natur, da den blandt andet har de tofarvede blade.

Jeg kender dog ikke ret meget til giftigheden af den og tror ikke der er forsket synderligt i det, men har dog aldrig haft problemer selv, men har også kun røget eller drukket i begrænsede mængder.

Junior medlem

eskapisme skrev:
men lige til en lille advarsel, pas på med at lave the på fremmede urter og planter
som du ikke er helt sikker på hvad er :-) undersøg det godt og grundigt inden.

Jeg ved ikke om jeg misforstod det du skrev i din tråd, men det kunne godt lyde
som om du bare lavede noget the på den inden du fik svar.

Nej jeg kunne skam aldrig finde på at indtage en plante jeg ikke var sikker på hvad er. Det er hverken mine nosser eller min dumhed stor nok til ;)

eskapisme skrev:
Men drømmeplante ? vil du ikke uddybe det lidt.
Altså hvad du forventer af få ud af denne plante.

Jeg har læst mange steder at planten skulle kunne forstærke evnen til at huske drømme, samt give mere klare og 'meningsfyldte', mindre kaotiske drømme. :) Lucid dreaming er ikke noget jeg har tænkt mig at kaste mig ud i det helt store projekt med foreløbigt, men jeg kunne godt tænke mig at kunne huske flere drømme / have klarere drømme.

rubberlizard skrev:
Der var et emne herinde om drømmeplanter for noget tid siden.

http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=29183

Så vidt jeg kan se på billedet har du dog ikke ret meget, som sagt lidt sent ude. Jeg plukker generelt 20-50 planter per sæson og tørrer dem til vinteren. Held og lykke med drømmeprojektet dog.

Jeg har tidligere brugt bynke (og kan give ret i smagen) som drømmeplante, det tog dog noget tid omkring fem dage, før jeg havde nogen effekt, og det var ikke synderligt brugbart for mig (var dog heller ikke i træning til lucide drømme på den tid.)

Lige som en note er det næsten umuligt at forveksle gråbynke med noget i den danske natur, da den blandt andet har de tofarvede blade.

Den må jeg lige se at få læst den tråd.
Ja du har ret jeg plukkede kun 2 planter da jeg ikke var sikker på hvad det var.
Det var egentlig mest bare af nysgerrighed og for at kunne identificere den til en anden gang :)
Jeg skal da helt klart ud og plukke løs og eksperimentere med planten når sæsonen er der.
Det kunne også være sjovt at bruge den som krydderurt i kødretter osv.
rubberlizard skrev:
Jeg kender dog ikke ret meget til giftigheden af den og tror ikke der er forsket synderligt i det, men har dog aldrig haft problemer selv, men har også kun røget eller drukket i begrænsede mængder.

Umiddelbart skulle man da tro at den ikke er mere giftig end absinthium. Jeg kender dog ikke til andre af dens indholdsstoffer udover thujon.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
nejnejnej :)
jeg siger det også bare,
og jeg aner ikke om der er planter der kan forveksles som er giftige,
og der findes jo folk derude der kan forveksle .. alting med alt... når det gælder planter og svampe :)
men siger det bare for en sikkerheds skyld, taler ikke om netop denne plante men
om planter generelt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

eskapisme skrev:
nejnejnej :)
jeg siger det også bare,
og jeg aner ikke om der er planter der kan forveksles som er giftige,
og der findes jo folk derude der kan forveksle .. alting med alt... når det gælder planter og svampe :)
men siger det bare for en sikkerheds skyld, taler ikke om netop denne plante men
om planter generelt.

Og du har helt ret, vær altid så forsigtig som muligt. For der findes planter der forveksles, bad en af mine hekse om et eksempel og hun nævnte stormhat (aconitum napellus), hvis rødder eftersigende skulle ligne sellerirødder til forveksling, dog uden den kraftige lugt. Hvor selleri smager nam-nam, kan 5g stormhat slå en voksen mand ihjel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]