Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 17:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej. jeg er en dreng på 17 der nu efter tidligere forsøg prøver at stoppe med at ryge. Har prøvet flere gange men gav op da det stortset var umuligt at stoppe for mig, da søvnløshed var så stort et problem, at jeg ikke kunne fungere i en normal hverdag medmindre jeg røg. Vil mene mit søvn problem er langt større end normalt, hvad jeg hørt rundt omkring. Har overvejet at gå til lægen for at få nervemedicin, men hvis jeg så ikke kan stoppe alligevel vil det være et problem at få lægeerklæring til kørekort, som er snart.
Nogle der har nogle tips eller tricks til at få sovepiller eller andet der kan hjælpe??

Junior medlem

Ja. Tal med lægen. Få sovepiller til de første svære uger og KUN disse! Supler med motion, gerne i store mængder, så du bliver godt fysisk træt inden sovetid! ;-)

Junior medlem

problemet ved at gå til lægen er, at hvis han finder ud af jeg ryger skal han have en urinprøve når jeg engang skal have en lægeerklæring til kørekort.. men må lige have spurgt lidt rundt omkring om nogle venner/venners forældre tager sovepiller, som jeg lige kan gøgle mig til.. men tak for rådet :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selv om det er røv irreterende ikke at kunne sove, er det IMO. kun et par dage, og ikke uger. Så måske du gør problemet værre end det er i dit hoved?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg går ud fra at du har søvn besvær fordi du prøver at stoppe med at ryge hash? Der er absolut ingen grund til at begynde at rode med sovepiller eller nervemedicin. Det er to-tre uger du skal igennem hvor du sover dårligt. Stå tidligt op, få dagen til at gå med noget og dyrk noget motion så du er træt om aftenen! Dyrk noget sex! Jeg tvivler på at din læge vil give dig sovepiller alligevel. Sovepiller er ekstremt vanedannende, og du ville stå i en meget mere alvorlig situation hvis du byttede et cannabis misbrug ud med et benzo misbrug. Så bid tænderne sammen og kom igennem de få uger hvor du ikke sover ret godt! :wink:

Junior medlem

ja det er på grund af hash, ellers havde det ikke lagt under cannabis generalt :D - men vi snakker at jeg knapt sover om natten, falder stortset ikke i søvn, hvis jeg gør er det 1-2 timer, kan bare ikke rigtig få hverdagen til at hænge sammen når jeg falder i søvn ved 4 -5 tiden og skal op i skole ved 8 tiden, fåes der milde sovepiller/sovemidler der hjælper en på vej mod søvnen, muligvis nogle der er recepfrie? :)

Dedikeret medlem

Jeg står præcis i samme situation, folk siger: Løb en tur, drik en øl eller 2 :)
For mig er det psykisk, det gælder enlig bare om at du skal komme af med den tanke om at du ikke kan sove uden, jeg er før faldet i søvn uden at ligge mærke til det, og der har jeg ingen problemer med at sove, tror muligvis det kan være fordi du ikke tænker på andet end at du ikke har røget, og ikke kan sove, når du faktisk burde sove.
Uden at vide for meget, så tror jeg sovepiller er næsten umuligt at få fat på, og som nævnt flere gange, så er de meget vanedannede.
Bliv ved med at prøve at falde i søvn, lige meget hvor fristende det er at ryge, så lad vær, det ødelægger det bare igen :)

Over hvor lang en periode har du røget hver dag inden du skulle sove?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sådan er det for alle MineSanserC. Det er en overvejelse man skulle have haft med, inden man røg ud i et misbrug. Du må bare bide tænderne sammen og holde ud. Undersøg Baldrian!

Junior medlem

ja kan godt være det bare er psykisk, det er fra idag af jeg begynder for alvor, så nu må jeg se hvordan det går med søvnen. har været aktiv hele dagen og sådan, men regner med de første par aftenener/nat bliver sværest. har røget hver dag sidste 2 år, med få meget små pauser indimellem, har vel haft 3 pauser, på under en uge..
Vil du mene at jeg nærmest "skal starte fra ny" med søvnen, hvis jeg ryger engang imellem om cirka 1 månedstid? :/
har sat mit mål på 1 måned til at starte med, så kun ryge engang imellem efter.

Arthur Spooner, tror ikke rigtig jeg har haft nogle overvejelser med overhovedet. Men tak for tippet med baldrian, vil hvertfald give det et forsøg :)

Dedikeret medlem

MineSanserC skrev:
Vil du mene at jeg nærmest "skal starte fra ny" med søvnen, hvis jeg ryger engang imellem om cirka 1 månedstid? :/.

Nej overhovedet ikke :)
Mente at hvis du nu falder i søvn i aften, uden at ryge, men så ryger igen i morgen fordi trangen er for stor, så er det bare forfra, og det må du ikke lade ske, hvis du holder første aften, så bare hold ved det, hvis det bliver alt for uudholdeligt, så kan du ryge i løbet af dagen, bare ikke inden du skal sove, men ville nok også fraråde det.
En måned er en god start, bare pas på ikke at falde i fælden igen.

Held og lykke med det herfra. :)

Junior medlem

Ja tror også bare det er bedst helt at lade være, ellers begynder man at finde for mange smuthuller til at ryge.
Men mange tak skal du have :) - skal nok lige give feedback, når jeg lige er nået over den svære del :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Et godt tip er at komme ud af sengen når man ikke sover. Hvis man har svært ved at falde i søvn er det bedre at lave en eller anden simpel aktivitet indtil man næsten ikke kan holde sig vågen mere.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
Jeg er desværre kommet i lidt økonomiske udfordringer og har derfor valgt at skære min udgifter ned, især på det område der hedder hash og stoffer. Da jeg har røget hash dagligt i næsten 10 år er det en meget stor omvendning for mig, mine vaner og min krop. Jeg er nu på den 6. dag uden røg og har de sidste to nætter haft stor vanskeligheder med at sove, da jeg tidligere har læst at mange har haft god erfaringer med baldrian piller har jeg købt lidt forskelligt slags af dem i matas. Nu sidder jeg så og læser indlægsseddellen der fulgt med dem og bliver lidt urolig, da der står at man først for fuld effekt af dem efter 3-4 ugers brug...! Så ville høre om der er nogen der har fået effekt ud af dem hurtigere end det? Da det nok bliver svært for mig hvis jeg skal vente 3-4 uger med at få noget ordenligt søvn.
Måske der er nogen der kan anbefale et mærke som i har brugt eller noget..?

Moderator
Brugeravatar

@Violet
Det virker skam også ganske fint før de 3-4 uger, og uanset om du spiser baldrian eller ej, skal du nok få sovet en nats søvn før end det. Hvis det ikke hjælper nok, så se om du kan få fat i noget baldrian rod at lave the på, det skulle have en bedre beroligende effekt end pillerne.

Ellers synes jeg også det hjælper at oparbejde en nogenlunde fast døgnrytme, og ikke døse hen hvis man er træt efter at have sovet dårligt natten før. Lav noget aktivt, drik kaffe, dog ikke for sent på dagen. Evt. springe en nats søvn over, og holde sig vågen til et passende tidspunkt om aftenen og så ikke sove alt for længe, så man kan sove natten efter, og så holde den kørende sådan noget tid, til man kan sove normalt.

Medlem

Geografisk sted: Helt væk
@Bismann
Jeg fik en nogenlunde søvn i nat, det tog dog 3 timerstid at falde i søvn. Normalt har jeg altid startet morgen med en løbe tur på 4 km. så motionen mangler nok ikke. Jeg har fået nogen truxal til min rådighed som jeg vil prøve at tage her to en halv time før senge tiden. Ang. det med at holde en fast døgnrytme så er jeg stået op samme tid uanset hvor meget søvn jeg har fået. Men jeg holder ud og lige nu ville jeg ønske jeg havde taget den her pause for år tilbage...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]