Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 17:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Den første underjordiske by over jorden
Kære kaktusmestre.. jeg har et spørgsmål om San Pedro, som jeg håber, I kan svare på.

Det forholder sig sådan, at en god ven for ca. to måneder siden var så heldig at få tilbudt en ganske lille stikling af San Pedro, som skulle kunne slå rødder og begynde at vokse. Vi snakker en meget lille stikling - på kun ca. 4 cm's længde.

Min ven læste selvfølgelig først en masse om sagen her på forummet, samt på andre hjemmesider, og gik i gang:
Først ventede han halvanden uge, til snitsåret var helt tørt.
Derefter plantede han den i en lille potte med kaktusjord UDEN vand. Han satte potten helt ude i den ene side af vindueskarmen for at der ikke skulle komme for meget lys ned på Don Pedro.
Derefter tog han på to ugers ferie, og da han kom tilbage, opdagede han, at den del af kaktussen, der var over jorden, var blevet en smule hærget at se på - den var en anelse rynket og indfalden, mest på den side, der havde vendt mod solen.

Nu blev min ven nervøs for, at kaktussen var ved at dø, så han gravede den forsigtigt op, og der var desværre ingen rødder. Kaktussen var mere sund at se til under jorden, men toppen var blevet lidt blød, måske pga. manglende vand i depoterne? Der var ikke råd i den, men lidt sølle så den ud.

Så plantede han den igen, denne gang i steriliseret sandkassesand, som han vandede en smule for at se, om kaktussen kunne optage blot en smule fugtighed og måske lige klare skærene. Efter 3-4 dage var der ingen bedring at spore, og min ven blev bange for, at den måske kunne begynde at rådne, så Pedro kom op igen, og blev plantet i den rigtige kaktusjord endnu en gang, uden noget vand.

Derefter gik der en uge, i weekenden fik Pedro knapt én spiseskefuld vand, ingen effekt, så der var nok stadig ingen rødder. En uge mere gik, jorden var igen knastør, og Pedro fik så 2 spiseskefulde vand.

Der er stadig ingen ændring i Pedros tilstand. Intet nyt er jo godt nyt, siger man! Men har Pedro stadig en chance?

Er den simpelthen for lille til at kunne slå rod? Er der en minimumsgrænse?
Har solen måske kogt den så meget, at den ikke har overskud til at skyde rødder?
Eller er det fordi, kaktussen ikke er skåret over midt på stammen, men at snittet derimod ligger lige under den areole, hvor det nye skud var ved at vokse frem?

Jeg håber, nogen her på forummet kan give et godt råd!

Medlem
Brugeravatar

60 personer har læst, men ingen svar - så er der vel ikke andet for end at vente og se, hvad der sker ...

Medlem

hej, ja jeg er så en af dem der desværre ikke kan hjælpe, men bare syntes det var spændende at læse om :offtopic:

Anyway håber at pedro klarer skærene, god vind herfra :peace:

Junior medlem

Geografisk sted: Vejlby Downtawn!
:stupid:

Medlem
Brugeravatar

Ha ha, jamen det er da altid hyggeligt at få svar, så tak for det ! :)

Medlem
Brugeravatar

Til hjælp for evt. andre der har samme spørgsmål, kan jeg oplyse, at jeg har brugt en del tid på at søge svar online, og svaret burde være, at "Ja, en San Pedro på 3-4 cm længde burde godt kunne slå rødder".

Men spørgsmålet er bare stadig, om den har fået for meget sol for tidligt. Jeg har ikke kunnet finde noget om, hvorvidt det er normalt, at kaktussen rynker før den begynder at danne rødderne.

Man skulle tro, rynkerne betød, den virkelig manglede vand - men hvorfor tager den sig så ikke bare sammen og skyder et par rødder?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]