Jeg har desværre aldrig været i Dammen og ryge, men kun bestilt hjem fra hollandske sider.
Det var da god røg, men egentlig ikke bedre end hvad man kan købe på Staden, hvis blot man åbner øjnene derude.
Dog tror jeg at troværdigheden og kvalitetssikringen på hollandske produkter er langt langt bedre end hvad du kan finde i Kbh.
I Holland/Amsterdam fordrer det legale aspekt og kundesegmentet et minimum af kvalitetssikring og indehaverne coffee shops´ene sætter en ære i at det nu også er den strain eller den type hash der bliver langet over disken, som står listet på menukortet.
Derimod ved jeg, at det IKKE er sjældent, at Stadens strains er mere eller mindre randomiseret navngivet. Du kan med andre ord være mere sikker på, hvad du køber i Dammen, end på Staden. Jeg ville stole langt mere på en sort nepal fra "Holland", end én som er købt på Staden til den halve pris.
Men jeg skal love for at Staden er kommet godt igen med deres sortiment. Efter det store raid i 2005, så har kvaliteten og udbuddet været sølle, men det seneste års tid, kan man igen vælge mellem rigtig mange forskellige slags produkter. Hash, pot, skunk, ryst, nol, budder, ice og hvad det nu hedder alt sammen
På Staden kan du opleve at kunne købe noget rigtigt godt skunk den ene dag, hvorefter du objektivt kan opleve det "samme" produkt i en langt lavere kvalitet blot nogle få dage efter.
Det samme gælder hash. F.eks en super marok eller -Kashmir eller whatever. Det bliver navngivet, som vinden blæser og kvaliteten kan variere som dag og nat næsten fra time til time.
Og nu hvor tråden også har berørt andre steder end Europa, så...
I Seattle WA har jeg prøvet flere forskellige batche af BC Buds, som dog ikke var overbevisende gode.
Det smagte ganske udmærket, men potensmæssigt var de langt bagefter det bedste skunk, som handles på Staden i Kbh.
I Vancouver - skunkens eget domæne - har jeg handlet en kvalitet af BC Buds, som ikke var meget bedre end noget middelmådigt dansk pot, som jeg selv kunne dyrke for 20 år siden.
Men det skal så retfærdigvis siges, at købet foregik med en forudgående telefonisk samtale med en ellers rigtig hyggelig gut, som jeg havde aftalt købet med via en hjemmeside, hvor "brune bude" reklamerer med udbringning. Jeg kendte ikke sælgeren, han kendte ikke mig, han skulle tjene penge og sandsynligheden for at vi skulle mødes igen var næsten ikke-eksisterende og kvaliteten bliver også derefter.
Jeg ved dog ud fra erfaringer med onlineforhandlere fra Canada, at der findes langt bedre kvalitet, end hvad en turist fra DK kunne opstøve "på gaden" i Vancouver