Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 22:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Fylder hashen mere i jointen når man varmer op ved nolring? Altså får man flere af de små klumper i mixet hvis man varmer det op, eller hvis man bare noller uden opvarmning. Slet venligst med et link til en anden tråd hvis dette har været oppe at vende før - Tak

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
Fylder hashen mere i jointen når man varmer op ved nolring? Altså får man flere af de små klumper i mixet hvis man varmer det op, eller hvis man bare noller uden opvarmning. Slet venligst med et link til en anden tråd hvis dette har været oppe at vende før - Tak

ALT udvider sig kontakt med varme. basic knowlegde. men om din mixerbakke bliver fyldt mere ud kan da godt være, men du mister virkning på at varme dit hash med ild

Junior medlem

Okay tak for svar.

Dedikeret medlem

gørdetnulovligt skrev:
Fylder hashen mere i jointen når man varmer op ved nolring?

Nej. Det fylder lidt mere i det du varmer det, men afgiver hurtigt den varme igen. Slut resultatet er derfor den samme volumen.
gørdetnulovligt skrev:
får man flere af de små klumper i mixet hvis man varmer det op, eller hvis man bare noller uden opvarmning?

Det vil være afhængigt af konsistensen af din hash, i nogle tilfælde vil du kunne danne mindre og finere stykker (noller?) ved at varme din hash op, i andre vil du have lettere ved det uden opvarmning.
Det varierer stort og derfor er det ikke muligt at sige at det er bedre at varme, eller bedre ikke at varme. Det vil være en vurderingssag (og måske endda også en smagssag.)

Mht at miste virkning af hash ved at varme det med ild, tror jeg at man skal være pænt følsom for at mærke forskel på om det er varmet med en flamme, eller ikke varmet. :P (Jeg kan i hvert fald ikke.)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På bunden af havet

Det når jo at køle af inden du har fyldt jointen alligevel, dvs. at det trækker sig sammen igen. og du opnår jo heller ikke en kraftigere virkning så hvorfor bruge tid på det. umiddelbart ville jeg ikke varme min hash hvis det er muligt for at undgå at skade potensen, samt det bliver ofte noget værre klistret stads når man varmer det :)

God ryger :joint:

Moderator
Brugeravatar

Hashen bliver da mindre ved at varmes op, i det trikomernes cellevæg brydes, konsistensen ændres fra fast til blød og formlig, hvilket gør at trikomerne (eller deres indhold) kan pakke sig bedre sammen. Medmindre man har et større problem med svedige hænder, eller lign burde ens hash ikke blive større af håndvarme.

Dedikeret medlem

Faktisk kan jeg ikke umiddelbart komme på andre stoffer end vand, som fylder mere på fast form end som væske. Tænk på at der skal en større afstand mellem molekylerne til for at de kan bevæge sig [som væske].

Eksemplificeret kan man betragte varme som oscillation af det enkelte molekyle. Mere varme = mere bevægelse = mere fylde. Når de bevæger sig nok, når de smeltepunktet og et givent stof bliver flydende. Hvis der stadig tilføres varme vil væsken nå dens kogepunkt og molekylerne kan rive sig helt fri fra væsken og være på gas form. :)

Moderator
Brugeravatar

Men glemmer du så ikke trikomernes botanik på makroniveau?
Trikomers dele er stilke og kugleformede, og lader sig ikke pakke fint blot ved tryk:
Billede
Billede

Når cellevæggen nedbrydes ved varme kan æteriske olier, cannaboider og andre mere eller mindre flydende stoffer pakke sig tættere, og hashen bliver mere kompakt.

Dedikeret medlem

Jeg tænker dog stadig at disse presses så hårdt sammen at deres form næsten ikke betyder noget, ellers ville hashen jo relativt let falde fra hinanden?

Men det er måske meget muligt at hash der presses uden varmen og specielt højt tryk opfører sig præcis som du beskriver, det er dog ikke noget jeg støder på blandt den "kommercielle" hash jeg (de få gange hash'en lokker over grønt) har adgang til.

Med lidt googleri fandt jeg frem til denne forum-tråd med ret lækre close-ups af (hjemmelavet) hash, og selvom den hash ikke bære præg af at være blevet presset nævneværdigt, er meget af trichome'enes struktur stort set kun synlig sporadisk på overfladen.
Jeg kunne desværre ikke finde billeder af den type hårde koldpressede hash jeg havde i tankerne som kandidat til at være præcis som du beskriver.

Moderator
Brugeravatar

Det er jo stadig ret klistret materiale, så trikomerne kan godt klistre sammen under tryk, uden at der fjernes alle hulrum/lufthuller.

Det meste kommercielle hash er jo også presset under varme, da det er både tids og trykbesparende, men finder man en koldpresset lys pollum og varmebehandler (fingervarme) noget af den kan man tydeligt se forskel på strukturen under et mikroskop/godt loup. Her kan man i øvrigt også se størrelsesforskellen ved at veje samme mængde op, og sammenligne størrelsen ved varme-, og ubehandlet.

Det du linker til er fremstillet ved 'ICE' metoden, hvor man køler trikomerne ned til omkring 4 grader ved at putte potten i isbad og rørre rundt, for at trikomerne derved stivner og knækker af, ved denne metode ødelægges cellevæggen i mange trikomer både ved hurtig temperatur-ændring og slag ved omrørring. Ved budder billederne er der yderligere typisk rørt rundt med en varm nål.

Dedikeret medlem

Det giver god mening. Opsummeret kunne man vel så konkludere at de mørke, klistrede hash typer oftest vil udvide sig under opvarmning, hvor de hårde, lyse hash typer oftest vil komprimere sig under opvarmning? :)

Lidt off-topic:
BisMann skrev:
Det du linker til er fremstillet ved 'ICE' metoden

Hvad får dig til at konkludere at det er fremstillet på netop denne måde?

Moderator
Brugeravatar

Opdelingen i 45, 75 og 120 micron, som man typisk gør ved 'bouble bags', samt måden det klumper på, som er typisk for våde trikomer der tørre i en bunke og renheden,trikomer ift. andet plantemateriale.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]