Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Billede

Det er min kaktus som jeg såede for mange år siden. Nu føler jeg at jeg endelig er klar til at prøve at spise den for første gang.
Det er én kaktus som har været høstet, og lagt ned, hvorefter den har skudt 2 toppe, eller hvad det nu hedder på kaktussprog. Grunden til at den hænger som den gør er at en rengøringsdame kom til at vælte den for nyligt.
Jeg har tænkt mig at koge den ind til en sirup masse, ved hjælp af guiden her i forummet. Ville egentlig gerne have lavet en rigtig extraction, men det virker lidt uoverskueligt at skulle til at skaffe og lege med opløsningsmidler og syrer.

Mit spørgsmål er, hvordan er styrken på en kaktus som min? Hvor mange trips er der mon i den?
Det er en trichocereus peruvianus.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Et 40-50cm stykke burde være nok, men det er svært at sige hvor meget der skal til.
Sidst jeg prøvede, var det et 35cm stykke og der kom der en svag bølge effekt ud af det, men som du jo nok ved, kan der være stor forskel fra kaktus til kaktus.
Nu ser din dog noget mishandlet ud, så den kan godt være meget potent pga stresset.

Edit:
Folk på nettet anbefaler en "nybegynder" 30-40cm, alt efter hvor stresset den ser ud.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Junior medlem

Fuck. Hvor. Sejt.

Hvor kan man købe/finde frø til sådan en? :))))))

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fuck. Hvor. Sejt.

Hvor kan man købe/finde frø til sådan en? :))))))

Google er din ven :wink:

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selve indkogningen ser nem nok ud, men er i tvivl om det er bedre at bruge eddike i stedet for citron?

Jeg er også lidt i tvivl om håndteringen af den. Skal jeg fjerne tornene, og i så fald ,hvordan?
Eller kan jeg bare skære den i skiver og koge det hele?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Eddike/citron det smager hæsligt uanset hvad. Har prøvet begge, citron smager af nyt opkast, eddike smager meget saltet. Så alt efter hvad du tror du kan håndtere, vælger du selvfølgelig.
Lad være med at koge det helt ind til bolsje form, da det er nemme at konsumere ved flydende form.

Her har jeg lavet en dejlig billede guide, hvis du skulle være i tvivl omkrig processen. Ellers spørg :)
viewtopic.php?f=1&t=27718

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så har jeg lige siddet 3½ time og fjernet torne, og nu er jeg i gang med at koge.
Jeg har 155 cm kaktus i det hele. Jeg tog ca 12 cm fra, som jeg har skrællet, og taget det mørkegrønne og lidt af det lyse kød fra, og det ligger og tørrer nu. Bare for at prøve begge metoder omtalt i guiden.

Jeg spiste også et par cm3 af kaktussen i dag, for at teste for allergiske reaktioner eller noget.

Hvor meget eddike skal jeg egentlig bruge i forhold til vand?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er så hyggeligt at pille torne af og stikke sig :lol:

Mener jeg bruget 0,5-1L eddike over hele kognings processen (5 kogninger), på nær nedkogningen selvfølgelig :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Alternativt, så kan du bruge denne guide.

Derefter du så kan lave en alkohol ekstrakt med isopropylalkohol. Det er så nemt og lige til, som det næsten kan blive.

Edit: Ups havde ikke set, at du allerede havde kogt din kaktus!

Senest rettet af BehindMind 28 sep 2012 18:14, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er på den sidste del af indkogningen, og er i tvivl om hvornår jeg skal stoppe, så det får den rigtige konsistens når det er koldt?

Lige nu er det som en anelse for tynd brun sovs, men mere sirup agtig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er helt op til dig hvornår du mener konsistensen er den rigtige. Jeg har prøvet begge. Bolsjer kan være trælse, da det smager grimt og de skal tykkes/rulles i stykker. Har dog den fordel at man ikke skal have særlig meget :)
Væsken smager grimt, men er nem at synke, alt efter tykkelse selvfølgelig, men der er mere af den.

Hvis det er begyndt at blive sirup agtig, så skrug meget ned for varmen, ellers kan du risikere at det koger over, hvilket det gør let, taler af erfaring ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Den første underjordiske by over jorden
Hvis du stadig er i stand til det, så vil jeg meget gerne høre om hvordan det gik med at få det ned, og hvad effekten blev :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har lige besluttet mig for at koge det lidt mere. Havde ellers kølet det.
Jeg skal ikke spise det i dag, men mon ikke jeg fortæller om det når jeg gør det.

Medlem
Brugeravatar

Det må da i hvert fald være spændende, når du har dyrket på den i flere år, og det nu endelig er tid til at se, hvad der sker ..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det må da i hvert fald være spændende, når du har dyrket på den i flere år, og det nu endelig er tid til at se, hvad der sker ..

Ja , det er spændende. Det er ca. 19-20 år siden at jeg såede den. I al den tid har jeg kigget på den og tænkt ´uh, 8-12 timer er godt nok lang tid´, men nu føler jeg mig mentalt klar til det, og føler at jeg har en bedre forståelse af det at trippe, end jeg tidligere har haft. Så det bliver spændende at se om jeg har ret.

Jeg har nu 224 gram sirup masse, svarende til 137 cm kaktus.
Jeg har også 4 gram pulver, fra den anden metode jeg prøvede, svarende til 12 cm kaktus.
Der gik 8 cm. top fra, til en ny kaktus, i forhold til de oprindelige 157 cm.

Poster et billede når det er kølet igen.

Senest rettet af Mr.Cookie 28 sep 2012 20:15, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu har jeg lige smagt på det, bare for at smage. Og rygterne taler sandt, for det er godt nok grumt. Det er helt oppe i samme liga som at spise muskatnød ren, måske endda værre.
Det undrer mig lidt, for som jeg tidligere skrev, spiste jeg en klump rå, 1x2cm, i går, og smagte grundigt på den. Den blev skum agtig, og slimet, i munden men smagte faktisk ikke så grimt, synes jeg. Så hvorfor spiser man den ikke rå, eller det er der måske også nogen der gør?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Yummy, hva!

bon appetit! ;)

Medlem
Brugeravatar

Det har altid undret mig, at folk anbefaler at koge med så store mængder citron eller eddike. For syren fordamper nok ikke, men bliver bare mere og mere koncentreret, dvs. man ender med noget der er a'la mavesyre, og så er det jo klart, det smager ækelt. Forresten kan jeg ikke se nogen grund til at tilsætte citron/eddikesyre, da vi jo i forvejen har stærk syre i maven?

Jeg har endnu ikke selv prøvet at tilberede/indtage kaktus, så jeg skal ikke kunne give nogen råd videre, men jeg synes det virker som værd at prøve at spise planten rå, evt rive den på et råkostjern først...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg bliver helt sikkert nødt til at gøre noget ved konsistensen af min sirup. For som det er nu er det virkelig noget der klister fast overalt inde i munden. Jeg har meget svært ved at se hvordan jeg skal kunne spise 50-100 gram af det som det er.
Tænker om jeg kan smøre det ud i sådan i ildfast glasfad, og så langsomt fordampe resten af vandet, f.eks. ved siden af min brændeovn, så det tørrer og bliver til krystaller/pulver, og derefter putte det i pille kapsler. Eller er jeg mon nødt til at varme det i en gryde igen?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]