Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 23:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej,
Jeg har plantet nogle San pedroer fra frø af...
Jeg har dem i nogle potter i min vindueskarm - 1 stor potte med ca. 10 styk kaktusser, og 2 mindre potter med 2 kaktusser i hver. Plantet i kaktusjord med lecakugler for neden.
Billede

De er dog, efter ca. 4-5 måneder stadig meget små - ml. 1-1½ cm, og ser ikke ud til at have det vildt godt :?
Billede
Billede

Jeg mistænker at de måske får for lidt lys i det her mørke land :cry: Overvejer derfor at købe lidt lys til dem, har læst her på forummmet at CFL på 6400K skulle være the way to go.

EDIT:
I samme andledning har jeg tænkt at købe et par pærer til min dagligstue for at få lidt bedre belysning, når jeg læser bøger og sådan. Jeg tænker at købe sådan et par stykker her:
http://www.amazon.co.uk/Green-Lamp-Ultr ... B004G6VEGI

Vil det være fint? Man kan også få nogle 65w som ikke er specielt dyrere - vil det være bedre eller owerkill?

Skal der noget reflektorværk over, eller er det fint nok bare at hænge dem løst?

Hvor mange timers lys skal min babyer have om dagen, og er der noget specielt tidspunkt det er godt at give dem lys? (altså f.eks. om morgenen)

Et sidste spørgsmål er ang. gødning? Synes ikke jeg har kunnet finde så meget info omkring gødning til kaktusser - hvad og hvor meget?
Det med vanding og lade dem tørrre ud inden næste vanding, tror jeg at jeg har rimelig styr på...

På forhånd tusind tak for hjælpen :peace:

Senest rettet af Gryphon 15 okt 2012 14:08, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Forhandler links ikke tilladt

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Du kan godt købe en pære til ekstra lys, men det behøver ikke.
De første 5 måneder bliver de ikke særlig store, men så når næste sæson går i gang, så skal du se nogle planter som skyder til vejrs.
Vent med gødning til de er blevet større :)

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem

Det er jo ikke forhandlerlinks til stoffer, psykedeliske ethnogener, eller lign. - men jeg omformulerer lidt! Jeg har tænkt på at købe en pære til min stue, for at få lidt bedre lys, når jeg læser! :peace:

Medlem

Og tak for svar bomlee, det lyder rigtig fedt! Det vil jeg glæde mig til :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Troede også der var noget i vejen med mine, da jeg begyndte sidste år. Da de kun var 1-1,5cm, men så da sommeren gik i gang, bum 15-20 cm små kaktusser :D
Men nu er mine også T.Bridgesii som vokser rigtig hurtigt = Slanke men hurtigt store, hvor du har San Pedro, som er mere fed men langsommere voksende.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...

Medlem

Geografisk sted: hasselager
vil anbefale dig den her bog af en mand fra nordisk kaktus forening, så vil du få et rigtig godt svar på dine spørgsmål... jeg har møde ham fler gange og har selv bogen så jeg kan godt stå ind for den og det der står i den også den billig og penge vær..

Beskrivelse:

Kaktus er spændende planter. Mærkelige planter. Men også smukke planter. Kaktus findes i så mange forskellige former og farver, at der er noget for enhver smag. De fleste er lette at dyrke, og om foråret og sommeren har mange af dem et blomsterflor, som ikke står tilbage for selv de mest blomsterrige stue- og haveplanter.

100 Kaktus er en rigt illustreret opslagsbog, som beskriver 100 forskellige kaktus. Her er alt fra jule- og påskekaktus til meskalinkaktus, store søjlekaktus og den besynderlige, men smukke edelweisskaktus.

Fra bogens indhold:

- Kaktussernes biologi og historie

- Dyrkning af kaktus

- Kaktus i haven

- Formering af kaktus

Medlem

Geografisk sted: Der hvor du ikke kan nå mig
Ja tak trold den bog lyder sgu spændene. Men hvad hedder den?.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
100 Kaktus

Medlem

Tusind tak for tippet Trold, lyder som en god bog :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har også haft mit besvær med at starte kaktusser, men jeg kan forstå på det hele der er håb forude :) Mine virker som om de heller vil have varme end sollys her til at starte med. Jeg havde nogle jeg satte i en vindueskarm hvor de kun fik direkte sol en time eller to men det kunne de sku ikke li'. Så de er røget ind under en lampe (alm. glødepære) igen, hvilket de trives under. Skal lige siges at de er i en plastik kasse så jeg kan holde fugten oppe. Jeg havde endda fået en Loph. til at gro på en Pereskiopsis, men det var min kat tydeligvis modstander af :evil:

Dedikeret medlem

Stuetemperatur, ingen direkte lys og en høj luftfugtighed (men ikke vædet jord) er den simple opskrift på det første halve til hele år for stort set alle kakti. Man kan selvfølgelig korte tiden noget ned ved at skematisere tilvænningen til kraftigere lys osv, men generelt set er det 'fail-safe' opskriften.

Dine kakti ser sunde og fine ud Gryphon, det kræver bare lidt tålmodighed som bomlee skriver.
Jeg tror iøvrigt at du bliver træt af at have en 45W 6400K pære i din stue, det giver et pokkers skarpt og hvidt lys som ikke er særligt afslappende, men det er selvfølgelig bare min mening. :)

bindegal skrev:
Jeg havde endda fået en Loph. til at gro på en Pereskiopsis, men det var min kat tydeligvis modstander af :evil:

Jeg ved ikke hvad det er med katte og williamsii podninger på pereskiopsis, jeg har også mistet mere end et par stykker til nærgående katte..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Er ganske glad for at høre disse nyheder, mine ni T. Peruvians ligner meget Gryphons, min ene L. Williamsii og tre L. Williamsii caespitosa har heller ikke vokset synderligt meget igennem sesonen(skal lige siges, hvis nogen var tvivl, at de også blev plantet i foråret). Ville det være bedst at lade dem stå i vindueskarmen(med 50-50 direkte/indirekte sollys) og fortsat vande dem, eller lade dem gå i hi, som Bjarne Kjampff anbefaler i 100 kaktus.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad dem stå i et varmt vindue med mest mulig lys, gjorde jeg med mine og de har ikke taget skade :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Super, er der her tale om et vindue i et varmt rum eller over en radiator? Tak for svaret :)

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I et varmt sydvendt vindue :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad dem stå i et varmt vindue med mest mulig lys, gjorde jeg med mine og de har ikke taget skade :)

Bliver de ikke solskoldet af det? Jeg havde nogle i en vindueskarm med kun et par timers direkte sollys, i en kasse af polypropylen. Det var godt nok ikke en varm karm, men flere af dem begyndte at få rød skær og holdte op med at vokse.
Måske det bare har været for tidligt.....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig hvis de begynder at vise tegn på stress (den røde farve fremkommer), så skal de selvfølgelig, tages længere ind i rummet. Nu er solen jo ikke så stærk længere, så jeg vil tror det ikke vil være noget problem, men hold øje med dem, for en sikkerhed skyld.
De første kaktusser jeg såede, stillede jeg i et sydvendt vindue, over hele sommeren. De blev helt røde, men over vinteren fik de den grønne farve igen og de vokser fint nu :) 20cm på denne sæson :D

- Bomlee

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Mine er også blevet lidt røde efter noget i tid i en vindueskarm med meget (indirekte) sollys. De er nu stillet på spisebordet, med mindre lys, så de kan få deres flotte grønne farve igen :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Super mange tak for svarene :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]