Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 00:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
Altså, jeg har en ven der påstår at have læst en videnskabelig artikel om at ens hjerne tager skade af thc, hvis man holder røgen inde. Jeg har ledt på google, men kan ikke finde noget.

Hvis man foreksempel tager et stort bonghit og holder det inde i 15 sek. - man bliver meeeeget mere skæv på den måde, men kan det nu virkelig være rigtigt at man skulle tage skade af det? Hjernen kan jo umuligt nå at komme i ilt underskud på den tid. så det skulle skyldes en slags overflod af thc i hjernen?
- hans argument var at grunden til man bliver meget mere skæv er fordi ens hjerne har taget skade.

er ikke i tvivl om at, HVIS man tager skade, så er det i meget lille omfang, men er det 100% bullshit eller er der en smule om det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Hjernen kan vel tage skade, hvis den ikke får ilt nok. Men tror der bliver optaget mere THC, hvis man holder røgen inde længe, sådan har jeg det i hvert fald.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Det lyder mega dumt - tror han har røget for meget bong.

Men jo, det lyder da sandsynligt men i et så lille omfang at du nok ikke ville kunne måle det på nogen som helst måde - og hvis man kunne, tror jeg slet ikke det vil have nogen effekt på dig overhovedet.

"- hans argument var at grunden til man bliver meget mere skæv er fordi ens hjerne har taget skade." - jeg tror altså hans hjerne har taget skade af en eller anden årsag, for det var da et ufatteligt dumt argument.

Kom dog til at tænke at man kan vel godt tage skade af at holde vejret med røgfyldte lunger, da hjernen så får mindre ilt og at der er de giftige stoffer at tage i betragtning. Men jeg tror ikke der er noget hold i det, ellers ville professionele dykkere jo være hjerneskadet på det groveste (altså dem der dykker uden nogen form for udstyr).

Det han har læst i den artikel må enten være blevet læst/forstået forkert af ham, eller skrevet af ordblinde eller ret uintelligente folk. Som jeg tror det kunne misforstås, så har artiklen udtrykt det som at du kan blive skadet af THC hvis du indhalerer, hvilket jo på en måde er rigtig nok.

Må lige spørge om din ven var påvirket på nogen måde? Min post er slet ikke for at "disse" eller nedgøre nogen af jer på nogen måde, så beklager hvis jeg har udtrykt mig lidt hårdt :)

Godnat :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

nej det er sku okay, jeg var selv ret skeptisk, men jeg havde lige tage en kæmpe lunge på en bong og holdt det inde så lang tid som muligt, da han sagde det, og jeg blev uendeligt high. så jeg fik lidt nøjer over hvor skæv jeg var og tænkte en time eller sådan noget på om det ku være rigtigt.
- ja han havde også lige røget bong, men han holdt 100% fast i at hvis han tog sig tid til at søge på det så ku han finde det. - det skete aldrig fordi vi var for skæve.

det er de helt samme tanker som i har, jeg selv har haft om det :)

- hvis det var rigtigt tænker jeg også at alle dem som er mod cannabis ville bruge dét argument i stor stil! - så havde de endelig fundet noget skadeligt ved planten :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Hvis i nu tilfældigvis skulle finde noget info eller selve artiklen, er jeg meget nysgerrig, bare sådan af generel nysgerrighed :)

God stener ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

spørger ham om han kan finde den næste gang vi ses, før vi ryger :p

jo tak!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ude foran dit vindue, med en joint i hånden, og pikken i den anden.
tror den der går helt tilbage til de dyreforsøg, hvor aberne blev pumpet fuld af røg. kan ikke se hvordan hjernen skulle tage skade af ikke at få ilt i 15 sec. fridykker meget i min fritid og der er jeg da omkring 1-2 min under vandet, uden nogen form for ilt, og jeg føler mig ikke specielt hjerneskadet :) lol men det kan vel diskuteres :)

Dedikeret medlem

Det giver jo ingen mening at tro at THC skulle blive skadeligt af at man holder røgen i lungerne. Hvis en koncentration af THC over et vist niveau havde en skadelig effekt, ville man vel forvente at denne effekt indtraf ved en specifik koncentration fremfor ved en bestemt handling. Det er jo ikke fordi der er fantastisk meget THC/olie i almindeligt hash, så at tro at man opnår nogen speciel høj koncentration i kroppen, af at holde et bonghoved inde, tror jeg ikke er realistisk.

Derudover giver det vel sig selv, at flere skadelige stoffer kan diffundere fra røgen og ind i kroppen, når røgen holdes længere i lungerne. Om det er farligt er vist en vurderingssag. :)

Medlem

Geografisk sted: Meget langt væk fra virkeligheden
har en artikel her hvor de snakker om at man kun behøver holde røgen nede i 7-8 sek for at optage alt thc og så der efter kun de dårlige ting i røgen som man optager.
men ligefrem farligt tror jeg skam ikke det er ..
ret mig hvis jeg husker forkert, kan ikk li åbne siden lige nu da mit net er mega langsomt

http://www.markbraunstein.org/articles/ ... -risks.pdf

Dedikeret medlem

har også hørt at 90% af alt thc'en er optaget efter 3 sekunder så der er ingen grund til at holde det inde længere andet end at du måske for et little headrush af at mangle ilt hehe men ligefrem at det er farligt det tror jeg sku bestemt ikke så havde man vel nok hørt om det med smøger? :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]