Godaften forum!
Jeg har lidt spontant valgt at gå i gang med et kaktus grow, som jeg gerne vil dele med jer. Synes ikke vi har så mange kaktus grows fra bunden
IntroEfter at have noget fraværende fra siden det sidste halve år pga. travlhed på studiet, er jeg søgt herind lidt igen i sommerpausen.
Stødte på et topic startet af Trold, der fik vækket min lyst til at lege med kakti igen

Sidder faktisk i skrivende stund og nuker det nye grow i mikroovnen.
Det er faktisk ikke mit første grow. Har forsøgt to gange før, men det gik ikke så godt
1. grow blev ødelagt af nogen dårlige (gamle) frø med dårlig spiringsprocent, samt jeg nok gav de spirende fri luft for hurtigt.
2. grow valgte min hund lige at sabotere en dag mens jeg var på arbejde og min kæreste var på seminariet. Væltede potter var ikke så fedt at komme hjem til.
Nå, men man lærer jo af sine fejl, og jeg er ikke slået helt af hesten

Jeg havde sådan set alle remedier hjemme til det, deriblandt en del frø; mange T. Pachanoi, T. Bridgesii og T. Peruvianus, og så et par enkelte E. Grusonii.
MaterialelisteFrø
Mini potter
Plastkasse (flødebollekasse med låg)
Perlite
Kaktusmuld
Sand
Mikroovn
Stegetermometer
Forstøver
Vand - enten postevand (koges), demineraliseret vand eller regnvand
FremgangsmådeJeg har snydt lidt med billederne, de er nemlig ikke fra i dag. Det er nogen jeg tog under mit allerførste grow, men fremgangsmåden har jeg ikke ændret meget ved. Ikke alle billeder er lige skarpe desværre, det beklager jeg.
1. Frø fra forskellige steder. Frøene i de gennemsigtige zip bags var de dårlige frø fra første grow.

2. Kaktusmuld, perlite og flødeboller fra Samba!

3. Perlite vædes. Ikke så det løber fra dem, blot så meget som de selv kan suge.

4. Det fyldes så i potterne, jeg fyldte et lag på ca. 1 cm i mine små potter.

5. Så skal kaktusmuldet sies, så vi får frafilteret alle større legemer som bark o.lign.

6. Derefter fyldes det i potterne, og stampes jævnt.
De efterfølgende gange har jeg strøet en let lag sand over for bedre at kunne se de små frø på overfladen inden de har spiret.
7. Så er det bare med at montere stegetermometret inden potterne nukes i mikroovnen:

8. Der var lige et par lufthuller i kasserne, som jeg lukker af. Det er med til at forhindre kontamination under spiring (SVJH?).

9. Jeg giver dem en time i mikroovnen. Tip: Lav varme gør det nemmere at styre

10. Jeg prøver at holde mig omkring 66-75 grader, ikke under i hvert fald.

11. Derefter får potterne lov at køle ned til stuetemperatur i eget tempo.

12. Svært at se, men her er jeg (vidst) i gang med at så.
Frøene lægges blot på overfladen, de skal ikke under!
13. Så får overfladen nogen skvæt med forstøveren. Det skal ikke oversvømmes, men man skal kunne se de er fugtede. Det er vigtigt at dit vand er så rent som muligt, da frøene spirer under særdeles gunstige forhold for bakterievækst og fungi. Det er bl.a. også derfor vi nuker i mikroovnen.
Har du kogt postevand til forstøveren, så sørg for at det er kølet ned.
14. Kassen lukkes af og sættes et sted med godt sollys, dog ikke direkte sollys! En god temperatur på ca. 26-28 grader er også godt, og så skal kakti i spiringsfasen have godt med vand. Igen ikke så det driver, men når overfladen begynder at grænse til at være tør, skal de lige have et par skud med forstøveren igen. Låget bliver på kassen længere denne gang, i hvert fald de første fire måneder.
Her er første tegn på spiring fra mit 1. grow. Jeg vil tro vi er en uge inde her:

Her er fra mit andet grow, kort inden det gik galt med hunden.

Det var alt for nu. Tak fordi i læste med.
Jeg tager hellere end gerne fra råd fra jer! Jeg er bestemt ikke ekspert på området, så jeg tager mod råd med kyshånd!
Med venlig hilsen
Oversoul

-
sunshine reagge