Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 04:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Godaften forum!

Jeg har lidt spontant valgt at gå i gang med et kaktus grow, som jeg gerne vil dele med jer. Synes ikke vi har så mange kaktus grows fra bunden ;)

Intro
Efter at have noget fraværende fra siden det sidste halve år pga. travlhed på studiet, er jeg søgt herind lidt igen i sommerpausen.
Stødte på et topic startet af Trold, der fik vækket min lyst til at lege med kakti igen :) Sidder faktisk i skrivende stund og nuker det nye grow i mikroovnen.

Det er faktisk ikke mit første grow. Har forsøgt to gange før, men det gik ikke så godt :oops:
1. grow blev ødelagt af nogen dårlige (gamle) frø med dårlig spiringsprocent, samt jeg nok gav de spirende fri luft for hurtigt.
2. grow valgte min hund lige at sabotere en dag mens jeg var på arbejde og min kæreste var på seminariet. Væltede potter var ikke så fedt at komme hjem til.

Nå, men man lærer jo af sine fejl, og jeg er ikke slået helt af hesten ;)
Jeg havde sådan set alle remedier hjemme til det, deriblandt en del frø; mange T. Pachanoi, T. Bridgesii og T. Peruvianus, og så et par enkelte E. Grusonii.

Materialeliste
Frø
Mini potter
Plastkasse (flødebollekasse med låg)
Perlite
Kaktusmuld
Sand
Mikroovn
Stegetermometer
Forstøver
Vand - enten postevand (koges), demineraliseret vand eller regnvand

Fremgangsmåde
Jeg har snydt lidt med billederne, de er nemlig ikke fra i dag. Det er nogen jeg tog under mit allerførste grow, men fremgangsmåden har jeg ikke ændret meget ved. Ikke alle billeder er lige skarpe desværre, det beklager jeg.

1. Frø fra forskellige steder. Frøene i de gennemsigtige zip bags var de dårlige frø fra første grow.
Billede
Billede
Billede

2. Kaktusmuld, perlite og flødeboller fra Samba!
Billede
Billede
Billede

3. Perlite vædes. Ikke så det løber fra dem, blot så meget som de selv kan suge.
Billede

4. Det fyldes så i potterne, jeg fyldte et lag på ca. 1 cm i mine små potter.
Billede

5. Så skal kaktusmuldet sies, så vi får frafilteret alle større legemer som bark o.lign.
Billede
Billede

6. Derefter fyldes det i potterne, og stampes jævnt. De efterfølgende gange har jeg strøet en let lag sand over for bedre at kunne se de små frø på overfladen inden de har spiret.
Billede

7. Så er det bare med at montere stegetermometret inden potterne nukes i mikroovnen:
Billede

8. Der var lige et par lufthuller i kasserne, som jeg lukker af. Det er med til at forhindre kontamination under spiring (SVJH?).
Billede

9. Jeg giver dem en time i mikroovnen. Tip: Lav varme gør det nemmere at styre ;)
Billede

10. Jeg prøver at holde mig omkring 66-75 grader, ikke under i hvert fald.
Billede

11. Derefter får potterne lov at køle ned til stuetemperatur i eget tempo.
Billede
Billede

12. Svært at se, men her er jeg (vidst) i gang med at så. Frøene lægges blot på overfladen, de skal ikke under!
Billede

13. Så får overfladen nogen skvæt med forstøveren. Det skal ikke oversvømmes, men man skal kunne se de er fugtede. Det er vigtigt at dit vand er så rent som muligt, da frøene spirer under særdeles gunstige forhold for bakterievækst og fungi. Det er bl.a. også derfor vi nuker i mikroovnen. Har du kogt postevand til forstøveren, så sørg for at det er kølet ned.
Billede

14. Kassen lukkes af og sættes et sted med godt sollys, dog ikke direkte sollys! En god temperatur på ca. 26-28 grader er også godt, og så skal kakti i spiringsfasen have godt med vand. Igen ikke så det driver, men når overfladen begynder at grænse til at være tør, skal de lige have et par skud med forstøveren igen. Låget bliver på kassen længere denne gang, i hvert fald de første fire måneder.

Her er første tegn på spiring fra mit 1. grow. Jeg vil tro vi er en uge inde her:
Billede
Billede

Her er fra mit andet grow, kort inden det gik galt med hunden.
Billede

Det var alt for nu. Tak fordi i læste med.

Jeg tager hellere end gerne fra råd fra jer! Jeg er bestemt ikke ekspert på området, så jeg tager mod råd med kyshånd!

Med venlig hilsen
Oversoul

Senest rettet af OverSoul 25 jun 2012 14:41, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Lækker guide!

Held og lykke med growene

Medlem

det ser godt, tak for guide
ærgerligt at de forrige ikke gik, men 3. gang er lykkens gang som man siger ;)
held og lykke med dem, og håber da at du får noget ud af dem

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tak de herrer!

Ja det var ærgeligt med de gamle, det kunne være sjovt at se hvor store de var blevet nu :)

Her er et hurtigt billede taget lige inden såning i går, hvor man kan se det tynde sandlag. Det hjælper en del når man sår, da de små frø ikke er til at se i mulden. Jeg kommer nemlig ofte til at "tabe" to frø lige ved siden af hinanden, og så er det en fordel at man kan få dem rykket lidt fra hinanden - gerne så de står med min. 1 cm mellemrum.
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Genialt med en guide og meget lærerigt. Held og lykke!
Er også lige startet på kaktus, som ellers altid virket noget uopnåelig. Købt de mest populære Trichocereus og en pose Lophophora williamsii. Så det passer mig glimmerne at du har startet en log. Har lige puttet de første frø i jorden for en uge siden i et lille forsøgs grow, mest for at tjekke forskellige jord typer.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Fedt! Held og lykke med dit grow også, det er dejligt at køre lidt parallelt med en anden ;)

Jeg løb desværre tør for L. Williamsii frø, men hvis alt går vel kommer de også til flokken på et senere tidspunkt :)

Medlem

Får helt lyst til at give mig i kast med et lignende projekt.

Thumbs up herfra!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Dét der skal jeg også igang med inden længe, jeg er nemlig super previligeret og har fået nogle frø foræret :gud:

Du steriliserer simpelthen jorden i mikroovnen? For så er det nok nemmere at jeg bruger min trykkoger. Sidst jeg prøvede at bage jord (måske 15 år siden), stank hele huset af det og maden, der blev lavet i ovnen nogle dage efter, smagte mærkeligt.

Er der nogen af jer, der har overvejet at pode dem på en hurtigtvoksende kaktusart? Det skulle være langt den hurtigste måde at få "tripbart" udbytte ud af L. Williamsii.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det lyder godt Randy! Held og lykke med dit grow!

Jeg har ikke oplevet lugt- eller smagsgener ved at bruge mikrovnen, heldigvis da! :D Men en trykkoger er bestemt et glimrende alternativ til mikroovnen - ejer bare ikke en :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Uha det her er spændende :D
Godt at se du er kommet tilbage og endda med et grow! Følger meget spændt med her, da jeg har fået ansvaret for mine brors kakti frø som jeg snart skal stå som gardner for :D Vil helt sikkert prøve din metode da det virker meget simpelt og ligetil :P

Glæder mig til at se mere :)

Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Når det kommer til Lophophora williamsii, så der det næsten ikke muligt at komme uden om han her http://lophophora.blogspot.dk/ Han fik godt nok et hårdt slag ved forrige vinters hårde frost, men....
Hvad det angår podning så har jeg tænkt på Pereskiopsis, men også Selenicereus grandiflorus skulle være god og skulle være mulig at finde i div. butikker til forskel til Pereskiopsis som er lidt mere en særling.
Trichocereus'erne er også mulige at pode og senere på på. Bomlee skrev noget om det her http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=9349&p=556744&hilit=Pereskiopsis#p556744 Og hvade nogle fine resultanter.
Jeg har STORE håb til podning :mrgreen:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Uha det her er spændende :D
Godt at se du er kommet tilbage og endda med et grow! Følger meget spændt med her, da jeg har fået ansvaret for mine brors kakti frø som jeg snart skal stå som gardner for :D Vil helt sikkert prøve din metode da det virker meget simpelt og ligetil :P

Glæder mig til at se mere :)

Mvh

Jeg takker for den flotte besked - ønsker dig alt held og lykke til dig og din brors grow!

bindegal skrev:
Når det kommer til Lophophora williamsii, så der det næsten ikke muligt at komme uden om han her http://lophophora.blogspot.dk/ Han fik godt nok et hårdt slag ved forrige vinters hårde frost, men....
Hvad det angår podning så har jeg tænkt på Pereskiopsis, men også Selenicereus grandiflorus skulle være god og skulle være mulig at finde i div. butikker til forskel til Pereskiopsis som er lidt mere en særling.
Trichocereus'erne er også mulige at pode og senere på på. Bomlee skrev noget om det her http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=9349&p=556744&hilit=Pereskiopsis#p556744 Og hvade nogle fine resultanter.
Jeg har STORE håb til podning :mrgreen:

Ja, man må sige Periskiopsis er klassikeren når det gælder podning :)

Og tak for linket!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
På min brors vegne takker jeg :) Og det lyder meget spændende med det podning! Kan huske Kaktus Klausen engang var meget med i en tråd om podning generelt på kakti og syntes det både så flot og skørt ud, men også meget interessant, hvilket jeg selv har haft i tankerne mht. dette upcoming grow. Det ville i teorien vel være udbyttesrigt, men ved ikke lige hvordan det virker i praksis mellem de forskellige sorter. Vil dog læse mere op på det da det er interessant :D

Mvh

Medlem

Geografisk sted: hasselager
oversouls

rigtig flot post du har lavet og der jo ikke noget og sætte finger på, men syns godt nok du går meget teknisk op i det, men sådan er vi jo så forskellig :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

oversouls

rigtig flot post du har lavet og der jo ikke noget og sætte finger på, men syns godt nok du går meget teknisk op i det, men sådan er vi jo så forskellig :)

Mange tak for rosen, Trold!

Det er pudsigt du nævner min måde at sætte tråden op på, det er faktisk rigtig typisk for mig og min tankegang. Jeg skal helst have at vide præcist hvordan det skal gøres (med enheder og det hele), så jeg kan gå fuldstændig systematisk frem, når jeg giver mig i kast med noget nyt. Om det er fordi jeg er dummere end andre, skal jeg lade være uvist :D

Men det afspejles også meget i studievalg og hobbyer, at jeg nyder at arbejde teknisk - så du har ramt mig spot on. Derfor er psykedelika et lækkert værktøj for mig, da det kan bryde min normale tankegang :)

Medlem

oversouls ...

okay det er da dejlig nok, og jeg gik os systematisk frem i starten, men nu har jeg jo haft kaktuser vel snart 13-14år så jeg tager den på slum, også self erfaring, sådan får du det nok os :)

også er mit hoved ikke så systematisk mere hehe... men du kunne jo hjælpe når jeg skal lave nogen post som i andre skal havde gavn af :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hej igen Trold!

Ja, det er helt sikkert fordi jeg mangler erfaring - vi håber det kommer ;)

Og jeg vil da mægtigt gerne kigge på dine posts til den tid - helt sikkert! :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Kort update - i dag kiggede de første små op :)

Billede

Medlem

jeg har os helt fået lyst til og dyrke nogen fra frø igen må jeg indrømme :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Uha nu glæder jeg mig endnu mere til at få min san pedro stikling :D

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]