Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy
Vile lige høre om der er nogen der ved hvordan folkeskoler vil/skal? agere hvis de finder ud af at man ryger hash uden for skoletiden. Spørger fordi at en af mine lærere har snakket med en af mine kammerater angående rusmidler, fordi at der går nogen rygter på skolen om at vi ryger hash...
:peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
De kontakter sikkert ssp, hvis det er en ordenlig skole med ansvarsbevidste lærer.
Vent med ar ryge til du bliver ældre og pas din skole.

-John Rooney.

Junior medlem

De kontakter sikkert ssp, hvis det er en ordenlig skole med ansvarsbevidste lærer.
Vent med ar ryge til du bliver ældre og pas din skole.

Århh vidste næsten at der ville komme en moralprædiken, jeg passer min skole, får fine karakterer og får lavet mine lektier. Desuden vil jeg også mene at det er en del bedre at sidde og nyde en pind eller 2 med nogen kammerater engang imellem i stedet for at drikke sig i hegnet hver weekend som mange af mine jævnaldrende gør...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det må du jo tage med, når du som mindreårig søger svar på et spørgsmål om hash.
Godt du passer din skole :D

-John Rooney.

Medlem

Hej Psy
Vile lige høre om der er nogen der ved hvordan folkeskoler vil/skal? agere hvis de finder ud af at man ryger hash uden for skoletiden. Spørger fordi at en af mine lærere har snakket med en af mine kammerater angående rusmidler, fordi at der går nogen rygter på skolen om at vi ryger hash...
:peace:

På min tidligere skole fandt mine lærer ud af at jeg og et par venner havde røget hash på en lejertur. De ringede til mine forældre, derefter gav de mig og mine venner en advarsel. Nogen måneder senere fandt de på en eller anden måde ud af at jeg røg hash i fritiden og efter en moral prædiken ringede de igen til mine forældre. Jeg gik på privatskole og der var aldrig noget kontakt med kommunen/SSP.

Bare opfør dig ordenligt overfor dine lærer og lad være med at spille smart. Hvis du behandler dem ordenligt, behandler de også dig ordenligt.

Du skal slet ikke være nervøs så længe du passer dine ting og ikke dukker op til tysk med knaldrøde øjne.

God Ryger :peace:

Medlem
Brugeravatar

Hvis de giver en fuck, så ringer de nok til jeres forældre og ssp, og så skal du være opmærksom på at ALT hvad du siger til en ssp'er går direkte videre til din skole, politi og forældre.

Men jeg kan da forestille mig at de fleste folkeskoler er pisse ligeglade med hvad i laver i jeres fritid..

Junior medlem

Hvis det er en folkeskole med styr på deres shit, så vil de tage kontakt med jeres forældre som et minimum, og jeg er sikker på at SSP nok også bliver blandet ind i det, HVIS skolen vurderer, at det kan gå hen og påvirke jeres fremtid negativt. Jeg arbejder selv på folkeskoler, da jeg er lærerstuderende og lærervikar, men så vidt jeg ved, er der ikke en national procedure. Jeg vil gerne lige forhøre mig om det ude på den skole jeg arbejder på.

Uanset hvad, så synes jeg I skal vente et par år med at ryge. Ja, en moralprædiken, men der er sgu forskel på at ryge bønner når du er 22 frem for 15. Og husk, alt med måde.

Junior medlem

Hvis de giver en fuck, så ringer de nok til jeres forældre og ssp, og så skal du være opmærksom på at ALT hvad du siger til en ssp'er går direkte videre til din skole, politi og forældre.

Men jeg kan da forestille mig at de fleste folkeskoler er pisse ligeglade med hvad i laver i jeres fritid..

Haha nej, folkeskoler går også op i hvad eleverne bruger deres fritid på. Det er vores etiske pligt.

Insane psychedelia user!

Haha nej, folkeskoler går også op i hvad eleverne bruger deres fritid på. Det er vores etiske pligt.

Etiske pligt?? Vil du ikke lige styre dig, hr Blomme. Det er forældrenes ansvar hvad børn/unge laver når skoledagen er slut.

Dedikeret medlem

Men derfor vil lærerne alleligevel gå op i hvad eleverne gør i deres fritid som påvirker deres skolegang fx ryge hash det er da helt sikkert.
Og det er deres ansvar/pligt at dele deres observationer som minimum med forældrene.

Til vedkommende som slettede mit sidste indlæg, gider du sende en forklaring næste gang så vil det glæde mig!

Junior medlem

Etiske pligt?? Vil du ikke lige styre dig, hr Blomme. Det er forældrenes ansvar hvad børn/unge laver når skoledagen er slut.

Vi har skærpet underretningspligt, så nej, jeg vil ikke "styre mig". Vi SKAL underrette sociale myndigheder, herunder kommunen, hvis et barn lever under bekymrende forhold, OGSÅ i deres fritid.
Som folkeskolelærer fortæller jeg bare sandheden. Like it or not.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

KingAndLionheart@
Det lyder godt, en glimrende ting at være ops på :)

-John Rooney.

Dedikeret medlem

@KALH-er det da et etisk bekymrende forhold hvis individdet selv vœlger at konsumere cannabis i dennes fritid?

@bimsen: hvis du holder dig til at ryge højest et par gange hver måned, i weekenden hver gang, så kan det ikk gå helt galt.. -men vent hvis du kan! det vil komme dig selv til gode i sidste ende! jeg røg selv en hel del som ung, og jeg har skam masser af tid til det nu her, som arbejdsløs.. ;-) all im sayin: jeg ku sku godt tœnke mig at jeg havde ventet lidt, og lœrt noget mere mens jeg kunne..
peace out

Junior medlem

@KALH-er det da et etisk bekymrende forhold hvis individdet selv vœlger at konsumere cannabis i dennes fritid?

Ja. Børn skal ikke ryge hash eller tage stoffer. Det må man vente med til man bliver voksen

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila

Det kommer vel an på forskellige faktorer, f.eks. individdets alder. Jo yngre man er, desto dårligere er man til at træffe gode beslutninger.
Nogle forældre har ikke forudsætninger til at opdage et evt. hashforbrug og derfor er det kun venligt af folkeskolens lærere at fortælle om den slags. Så kan forældrene selv tage stilling til, hvad de synes om det. Lærere skal ikke gå ind og opdrage alt for meget på børnene, men jeg synes det er god stil at voksne i samfundet tager et fællesansvar overfor vores fremtid.

Medlem

KingAndLionheart skrev:

Ja. Børn skal ikke ryge hash eller tage stoffer. Det må man vente med til man bliver voksen

Grundlæggende er jeg helt enig. Men måske er den latterlige firkantethed og komplette mangel på lyst/evne til at sætte sig bare lille smule ind i de unges situation, du udtrykker her, med til at forværre problemet. Det er jeg næsten helt sikker på. Nu har jeg selv en del førstehåndserfaringer, og den stigmatisering en unge oplever, når man underetter sociale myndigheder, herunder kommunen, om at han/hun ryger hash er slet ikke konstruktiv, tvært imod er det ødelæggende for både barn og familie.

Senest rettet af lykkeli 07 okt 2013 10:49, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Enig med dig lykkeli, men det ændrer vel ikke på, at det er fair nok at lærere kontakter forældrene. Hvordan lærerne kontakter forældrene er en anden diskussion. Jeg synes personligt, bare det skal være information om den unge, ligeså vel som jeg synes lærere skal fortælle forældre, hvis barnet aldrig laver sine lektier.

Medlem

Enig. Jeg synes da også det er fint, at skolen gør noget aktivt for at hjælpe barnet ud af problemer. Men i de fleste tilfælde, tror jeg ikke de underrettede myndigheder har nogen anelse om, hvad de foretager sig. Jeg har i hvert fald aldrig set eksempler på andet

Junior medlem

KingAndLionheart skrev:

Grundlæggende er jeg helt enig. Men måske er den latterlige firkantethed og komplette mangel på lyst/evne til at sætte sig bare lille smule ind i de unges situation, du udtrykker her, med til at forværre problemet. Det er jeg næsten helt sikker på. Nu har jeg selv en del førstehåndserfaringer, og den stigmatisering en unge oplever, når man underetter sociale myndigheder, herunder kommunen, om at han/hun ryger hash er slet ikke konstruktiv, tvært imod er det ødelæggende for både barn og familie.

Jeg har slet ikke snakket om min private holdning. Jeg konstaterer bare hvad min pligt som folkeskolelærer er. Jeg har skærpet underretningspligt, som endda vægter højere end tavshedspligten.

Det betyder reelt, at hvis en elev kommer til mig og fortæller, at han/hun ryger hash eller andet, så SKAL jeg gå videre med det.

Igen, jeg fortæller bare hvordan jura er på området. Jeg forstår udemærket, at der er mange aspekter i at en ung begynder at ryge hash. Hell, jeg har selv været der i to år af mit liv. Jeg dømmer ikke, men det er min klare holdning at man ikke skal ryge hash eller tage stoffer før man er blevet voksen.

Medlem
Brugeravatar

@KingAndLionheart
Jeg vil lige spørge af ren nysgerrighed. Er reglerne om underretningspligt de samme på en privatskole som på en folkeskole?
Kan være du ved det.
Mvh

og de svære slipper fri.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]