Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 maj 2025 11:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, jeg skriver pt. studieretningsprojekt om cannabis.

Jeg synes det er meget svært at finde information om den kemiske opbygning af THC. Er der nogen der kan hjælpe mig?

Jeg kan ikke forstå, hvorfor der på Wikipedia står "Delta ni er det sted de fire vandmolekyler og cannabinol-molekylet er bundet sammen." - Hvordan kan der være 4 vandmolekyler, når stoffet kun indeholder 2 oxygenatomer og 4 hydrogenatomer? Er dette ikke en fejl?

Jeg ønsker information om kemien bag ting som opløselighed og optagelighed (i kroppen, fra lungerne).

:gud: :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jo dét der er en værre omgang vås! :D

Har du prøvet den engelske wiki?
Man kan ofte finde langt mere detaljerede og ofte også mere korrekte oplysninger på engelsk.

Junior medlem

blazR skrev:
Jo dét der er en værre omgang vås! :D

Har du prøvet den engelske wiki?
Man kan ofte finde langt mere detaljerede og ofte også mere korrekte oplysninger på engelsk.

Det tænkte jeg nok! :D

Ja, men der står desværre ikke meget om kemi.. ihvertfald ikke med henblik på det jeg skal bruge det til :(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Har du prøvet at sammenligne THC(Δ9-tetrahydrocannabinol) med CBN(cannabinol)? :)

Hahah, læste lige lidt på den danske wiki;
Citat:
Ved medicinsk brug udvælges Cannabis-sorter efter THC indhold og CBN og CBB indholdet.

Junior medlem

Har du prøvet at sammenligne THC(Δ9-tetrahydrocannabinol) med CBN(cannabinol)? :)

Hahah, læste lige lidt på den danske wiki;
Citat:
Ved medicinsk brug udvælges Cannabis-sorter efter THC indhold og CBN og CBB indholdet.
:P

Ja det har jeg. Ærligt talt er det ikke min stærke side, og det eneste jeg kan se er at THC har 4 H-atomer mere. Kender du noget til den kemiske opbygning af CBN/THC? :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil foreslå, at du låner nogle bøger og finder nogle videnskabelige artikler om emnet. Wikipedia og psychedelia.dk er ikke et særlig godt udgangspunkt for et SRP.

Men held og lykke da ihvertfald! :)

Dedikeret medlem

Så vidt jeg er bekendt, relaterer navnet ikke til hydroxyl gruppen eller æteren i cannabinol molekylet (hvilket heller ikke ville give nogen mening, da disse er tilstede i alle cannabinoider med CBN udseende). Men derimod, som skrevet i den danske wiki, nogle vandmolekyler som ikke er kovalent bundet til cannabinolmolekylet. Jeg kan desværre ikke finde yderligere information om dette sådan umiddelbart, men rent navngivningsmæssigt er det også det eneste der umiddelbart ville give mening. Se evt: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabinoi ... nnabinoids

Hvad er et studieretningsprojekt? Noget gymnasielt?

Junior medlem

Har masser af materiale, men den kemiske opbygning er folk åbenbart ikke interesseret i - kun stoffets egenskaber...

Jeg er kommet en del nærmere det. Studieretningsprojekt er en 20-siders opgave i 3.g :)

Delta-9 er udtryk for placeringen af den dobbelbinding der sidder ved carbonatom nr 9.

Lækkert folk svarer så hurtigt og aktivt :) bliv ved!!

Dedikeret medlem

Ah ja, nu vågner hjernen lildt: Tetrahydro relaterer selvfølgelig til 4 hydrogen atomer..

Hvis du stadig undre dig om den kemiske forskel mellem THC og CBN, er den primære forskel nok den åbne (CBN) og lukkede (THC) pyran ring. Jeg ved ikke umiddelbart om det at æteren bliver til en hydroxylgruppe spiller nogen speciel rolle, sammenlignet med det.

Måske hvis du kunne finde noget data om biosyntesen, ville det være lettere at belyse de kemiske forskelle gemmen de processer, der leder til de individuelle færdige molekyler?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]