Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 19:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Rygestop
Junior medlem

Emnet har sikkert været oppe tusind gange før, men jeg har sgu brug for at skrive i dag - jeg tror det hjælper.
På forhånd undskyld for en kedelig, usammenhængende væg af personlig tekst - take it or leave it.

Jeg er treogtyve. Jeg har røget siden jeg var tretten og jeg kan vist tælle de pauser jeg har holdt på leddene af én finger. Pauserne har været under én uge, bortset fra da jeg boede på opholdssted, der holdte jeg nok ca. to måneder, indtil jeg flyttede i en 'støtte-bolig' eller hva' fan' man kalder det...

Mit forbrug 'var' nok det man vil kalde et større misbrug; jeg 'plejede' at tage en tur eller to ind på staden om måneden, købe en plade og ryge den over måneden. Repeat. Jeg har nu, siden d. første juni, taget beslutningen om at stoppe. Jeg vil stoppe helt. Jeg læser til pædagog og jeg har et ønske om at blive misbrugskonsulent når jeg engang er færdig.

Misbrugskonsulent og heftigt skabsmisbrug hænger bare ikke specielt godt sammen.

Jeg havde aldrig troet at stoppet ville tage så hårdt på mig; jeg har det sindssygt dårligt både fysisk og psykisk.

Jeg har efterhånden sat det niende kryds i kalenderen over mit rygestop og det som om det bare bliver hårdere. Jeg havde regnet med at stoppet ville gøre mig mere klar, tja, frisk i hovedet, men det føles nærmest som det modsatte; jeg føler mig virkelig sløv - og det plejer jeg ikke at være når jeg ryger. Mit i forvejen nedslidte kadaver får tæt på ingen føde og jeg holder mig så meget som muligt væk fra sociale arrangementer. Jeg går så lidt udenfor en dør som muligt, kort sagt.

Jeg dulmer trangen med øl og sprut, og det er pisse dumt, jeg ved det; gå fra ét misbrug til et andet. Jeg ryger flere cigaretter end nogensinde før; jeg kæderyger dem og tænder gerne den næste smøg med røven fra den sidste. De seneste par dage er jeg begyndt at bryde ud i gråd - uden nogen grund overhovedet. Jeg bliver aggressiv over de mindste ting. Jeg har næsten ingen overskud til at møde op på seminariet, hvilket virkelig ærgrer mig, for jeg havde nul fraværsdage indtil mit rygestop startede.

Who the fuck cares.

Grunden til mit rygestop er mit helbred. Jeg er i forvejen meget tynd - hvilket nok skyldes mit massive forbrug og dårlige spisevaner. De sidste to år jeg har røget har jeg hver gang haft en underlig fornemmelse i min hals - som om den svulmer op og mit adamsæble bliver forstørret. Som en kræftsvulst der venter på at gå i udbrud.

Da jeg startede med at ryge røg jeg primært bong og tjubang i stride strømme - helst alene. Når der ikke var mere røg skrabede jeg gulvtæppet, fejede gulvet og ledte desperat efter noller. Jeg ledte i skraldespanden efter skodder, røg udskrab på bongen, eller gik en tur på staden for at samle skodder og tabte klumper. Fucking bumset, but thats the honest truth.

Jeg føler at min fortid med hash og stoffer efterhånden begynder at hale ind på mig. Da jeg fyldte tyve, stoppede jeg med bongen - jeg smed alle mine bonger ud, skar min læder tjubang op og gav mine chillums til andre ligesindede bumser. Jeg har kun røget joint siden. Jeg har heller ikke rørt stofferne siden da, kun LSD og svampe én enkelt gang.

Jeg har det som om jeg er skæv, uden at være det - bare på en meget ubehagelig og fremmed måde. Jeg føler at alle kigger på mig. Hver gang folk taler til mig har jeg det automatisk som om at de snakker ned til mig eller forsøger at gøre grin med mig; de vil håne mig. Jeg bader i sved om natten og jeg har ikke overskud til at skifte lagen eller rydde min lejlighed op - her ligner bogstavlig talt lort, og det har der aldrig gjort før. Her stinker af lort. Bananfluerne har efterhånden har indtaget de fleste af de tomme ølflasker, opvasken skriger på at blive taget.

Hele mit problem ligger i mig selv; jeg kan ikke huske hvordan jeg 'plejede' at være før jeg røg. Jeg har bygget hele min identitet op omkring tjald og stoffer, og det at være normal er nu en større rus end det at påvirket. Jeg har det som om jeg var mere produktiv for blot en måned siden; jeg passede min skole til punkt og prikke, tog på arbejde i godt humør. Mit hjem var renligt og der var aldrig skyggen af opvask i køkkenet. Lige nu føler jeg at jeg bare burde gå tilbage; ende mit liv med cancer-klumpen i halsen og en pind i hånden, og i det mindste have det bare nogenlunde godt til den dag jeg stiller træskoene; men så igen, nej.

Jeg føler ikke jeg er dum, jeg føler ikke at jeg ikke dur til noget, for det ved jeg at jeg gør. Men et misbrug det ved jeg at jeg har.

Hvordan helvede finder jeg mig selv igen i det her rod? Hvor finder jeg motivationen og glæden ved ikke at være skæv?
Tak fordi du gad at lytte.

Titel: Re: Rygestop
Insane psychedelia user!

Det tager noget tid at genfinde sig selv efter et langt misbrug, men det kan lade sig gøre.
Du har allerede gjort dig dybe og fornuftige tanker om din situation - motivation for stoppet og hvorfor du har det som du har nu.
Så det handler om at få sat noget mere tid ind på din konto som hedder ingen hash i dag :)
Sæt dig små mål for hver dag og husk at ros dig selv når du evaluere dagen.
Tag forbi din læge fortæl sandheden og bed om noget truxal eller seroquel til brug i en overgangs periode så du ikke ender med at hoppe på alkohol vognen.
Det giver godt nok ikke energi men giver en ok søvn og tager noget af den følelse af små paranoia du bøvler med.
Genfind gamle hobbyes, gerne aktive (jeg fisker igen, hvilket giver mig roen).
Start ud med en gåtur om dagen kom ud og få noget frisk luft og prøv og nyd sommeren.
Struktur er en god ting startende i hygiejne - både personlig og i hjemmet.

Håber du kan bruge det til noget og har du spørgsmål er du velkommen til at smide en pm.

Mvh

Junior medlem

Tak, Fso, for dit svar.

Jeg tror også jeg skal give tingene tid. Jeg må indrømme jeg var en smule sløret da jeg skrev indlægget i går - jeg havde bare brug for at komme ud med nogle tanker på 'papir'. Jeg forsøger at bruge tiden på at tegne - noget jeg altid har brugt meget tid på, men det som om at min kreative side er gået i stå, eller at jeg ikke rigtigt har lyst når jeg ikke sidder med en pind i hånden, den har ligesom altid hørt med.

Den med truxal har jeg overvejet, men jeg har aldrig været særlig meget for piller. Jeg er bange for jeg bare bliver afhængig af dem - det ville dog give meget mening at truxal er sundere end alternativet, nemlig alkohol.

Jeg tror jeg vil prøve at lave et dagligt skema; nu skal jeg gå, nu skal jeg spise, nu skal jeg på job - you know the drill. Som du selv siger så er struktur en god ting, og det er bestemt den jeg mangler lige pt.

Tak for svaret, holder hovedet nogenlunde højt!

Insane psychedelia user!

Truxal bliver du ikke afhængelig af det er det fede ved dem - gik for 50 mg hver aften i 3 mdr til nul uden at mærke andet end jeg blev væsentlig friskere igen. Kunne sagten sove uden brugte min søvn cd - Niels Larsen sov når du vil og det virkede fint.

Edit og super ide med skemaet - husk ikke at være for ambitiøs og giv dig selv kredit for det du klare UDEN at være skæv.

Dobbelt edit :) jeg tænker på noget fra før du startede med at ryge gerne en aktiv ting. Cykling, fodbold, gåtur i skoven... Et eller andet fra barndommen.

Junior medlem

Kræver det ikke andet end at jeg går over til min læge og forklarer ham min situation? I så fald vil jeg stærkt overveje det, for det med øllene holder sgu ikke i længden.

Jeg overvejer lidt at bruge nogle penge på en brugt racercykel, evt. en mountainbike så jeg kan køre nogle ture i skoven, det vil nok sætte de andre ting lidt til side og samtidig give mig en dejlig naturlig træthed når jeg kommer hjem. Tak for dine gode råd, jeg sidder netop og arbejder på mit skema :)

God aften!

Junior medlem

Hej 2BAKO,
Jeg faldt over dit indlæg og det rørte mig så meget, at jeg blev nødt til at oprette en profil :)
Jeg håber det går fremad med rygestoppet og at du er kommet dig over de første vanskeligheder. Synes det er en super flot og modig beslutning du har taget og du virker som en meget reflekterende og indsigtsfuld ung mand. Hvis du har lyst til at dele lidt om hvordan det går, ville jeg gerne høre om det. Og hvis ikke, forstår jeg det selvfølgelig :)
Alt godt - Bianca

Insane psychedelia user!

"Kræver det ikke andet end at jeg går over til min læge og forklarer ham min situation? I så fald vil jeg stærkt overveje det, for det med øllene holder sgu ikke i længden. "

Havde ikke set du havde svaret - jeg har i hvert fald fået den hjælp når jeg har været ærlig ved lægen. Så det går jeg ud fra i værste fald så skifte din læge, men det burde ikke være nødvendigt når du er ærlig.

Det lyder som en rigtig god ide med cyklen - komme ud og opleve den dejlige danske sommer og den skønne natur. Det giver ro i hovedet og naturlig træthed.

Mvh

Insane psychedelia user!

Truxal er totalt overkill når det er cannabis vi taler om, imo. Det er stærk psykofarmaka, som gør dig tom i bolden. Hvis ikke du kan sove, så se en film eller spil noget computer, søvnen skal nok komme.

Hvis du absolut mener der skal substitutter til, vil jeg mene Baldrian tabletter vil være meget bedre. Hvis de ikke virker så kan du eventuel bruge Promethazin. Det er antihistamin, og sælges i håndkøb under navnet Phenergan.

Insane psychedelia user!

"Jeg har det som om jeg er skæv, uden at være det - bare på en meget ubehagelig og fremmed måde. Jeg føler at alle kigger på mig. Hver gang folk taler til mig har jeg det automatisk som om at de snakker ned til mig eller forsøger at gøre grin med mig; de vil håne mig. "

Det virker som om at det er lidt mere end søvn problemer - grunden til jeg foreslog truxal er at det nemlig gør dig "Tom i bolden", hvilket er en ok løsning for en periode, når man skal have lidt ro oven på efter et 10 års misbrug.
Søvn delen er selvfølgelig også vigtig at få dækket, hvilket truxal også giver. Har selv prøvet baldrian - spiste så mange at min sved lugtede af gær uden jeg kunne mærke nogen effekt, men det er vel forskelligt fra person til person, selvom jeg er sikker på den dosis man er oppe på har en stor betydning for de bivirkninger man har ved ryge stop. Jeg har altid røget igennem når jeg røg, hvilket medføre en hårde abstinens periode end hvis jeg kun røg et gram om dagen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Truxal er totalt overkill når det er cannabis vi taler om, imo.

Jeg kunne ikke være mere enig.

Jeg kan selvfølgeligt godt se det smarte i at man ikke bliver fysisk afhængig af skidtet og sandsynligheden for at blive psykisk afhængig må også være minimal, for det er godt nok ikke noget medicin som er særligt rart at indtage.
Jeg har selv prøvet med 25 mg truxal en enkelt gang og 25 mg Seroguel en anden gang, netop for at få lidt ro de første par dage efter begyndt rygepause og det gør jeg aldrig igen.
Det hjalp en smule på søvnen, men hvor fedt er det lige når man alligevel er helt smadret dagen efter, selvom man har sovet 10-12 timer. Jeg endte faktisk med at blive så irriteret over mit sløve sind på 2.dagen at jeg dengang tænkte "fuck it" og udsatte pausen for dagen var alligevel ødelagt.
Dette er selvfølgeligt bare min personlige erfaring med det og det er mit indtryk at jeg nok er temmelig sensitiv og at det på alle parametre bare ikke er et drug for mig.

Tilgengæld kan jeg anbefale følgende

L-tryptofan, omkring 2-3 timer inden sengetid, husk at opholde dig i mørke omgivelser inden sengetid (Mørke/lys påvirker hvorvidt Tryptofanen i sidste ende bliver til enten melatonin eller serotonin)

Melatonin, 60-90 minutter inden sengetid.

Magnesium, 2 timers tid inden sengetid, ikke Mg oxid/hydroxid, men derimod Citrate eller aminosyre chelate. Det kan fås på nettet og har en afslappende virkning på krop og sind (især krop/muskelspændinger)

L-Theanin, en aminosyre (naturligt forekommende i grøn te) med en omdiskuteret virknings mekanisme. Nogle siger at det er en mild GABA agonist, andre at den påvirker Glycin receptorerne.
Men virker det gør det. Dejligt afslappende for både krop og sind, stress reducerende, angst nedsættende, søvndyssende.
I det hele taget et godt bud på en hjælp til et rygestop/pause.
Jeg har dog ikke selv prøvet det i denne forbindelse endnu da det er længe siden jeg har holdt en pause da jeg har brug for Cannabis medicinsk, men jeg er overbevist om at det nok skal gøre en forskel.

EDIT: Tryptofan og Melatonin er kun nævnt i forbindelse med indslumrings besvær mens Theanin og Magnesium vil kunne give dig lidt ro igennem dagen også. Magnesium har dog også en søvndyssende virkning, hvilket er grunden til at jeg syntes du skal tage det inden sengetid.

Insane psychedelia user!

Nu har jeg prøvet dem flere end en gang :) og ja man kan mærke det dagen efter især de første gange.
Det har virket for mig ligesom dit råd har virket for dig :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja? Jeg siger jo hellere ikke at det er et dårligt råd, men derimod at det er overkill, som i at der er muligheder med en mindre bivirkningsprofil som formengligt vil kunne yde tilstrækkeligt med lindring.

Jeg har da endda gjort det ret tydeligt at min negative holdning overfor antipsykotisk medicin til lindring af Cannabis abstinenser primært bygger på personlig erfaring - "Dette er selvfølgeligt bare min personlige erfaring med det og det er mit indtryk at jeg nok er temmelig sensitiv og at det på alle parametre bare ikke er et drug for mig."

Der er dog også massere af helt konkrete grunde til hvorfor de her medikamenter ligger meget højt på listen over skadelige drugs men det er dog primært ved meget høje doseringer, som ved medicinering af skizofreni feks, at de mere seriøse bivirkninger kan komme på tale. Ikke destro mindre, syntes jeg stadigvæk at det virker som et ret ekstremt sted at starte i denne her forbindelse (cannabis "abstinenser")

Junior medlem

Tak for jeres svar, det varmer virkelig!

Jeg er på femtende dag uden røg i dag, og det går faktisk en smule bedre. Jeg har dog ikke været hos lægen, men jeg har overvejet det kraftigt. Dog ikke for at få piller. Jeg er begyndt at hoste ekstremt meget sort slim op - hele tiden. Jeg ved det er normalt når man stopper med at ryge, men jeg er virkelig fokuseret på mit helbred lige for tiden; jeg vil tjekkes i hoved og røv. Totalt hypokonder.

Jeg kunne ikke været kommet igennem de her dage uden mine få venner og familie. Jeg har en ven der handler ind med mig lige for tiden, og jeg elsker ham sgu for det. Jeg drikker ikke så meget mere, en øl eller to om aftenen når dagene bliver for lange. Når jeg tænker på tjald drikker jeg en sodavand, spiser noget slik eller bruger tiden på at gøre rent; det hjælper mig utrolig meget.

Jeg har været hos min far denne weekend. Min far og jegs forhold har været ret kompliceret gennem årene, især da mit misbrug var på sit højeste og han måtte hjælpe mig økonomisk med at betale en større gæld til nogle skumle typer. Vi snakkede aldrig rigtig sammen derefter. Vi har lagt nye tagplader i bagende hede. Det sgu længe siden jeg har været så fysisk aktiv og svedt så mange liter sved. Jeg kan faktisk godt lide det. Jeg fik lov til at låne hans gamle MBK racercykel. Den er købt hos fri cykler i 1994. Jeg kørte turen hjem. Jeg tilbragte to timer i sadlen; prustede og stønnede som en overvægtig mand i træningscenter. Undervejs havde jeg en punktering. Hvor jeg før ville gå helt amok over småtingene fangede jeg mig selv i at holde overblikket; det tog mig godt nok næsten en time at skifte én skide slange (hvordan fanden gør rytterne det på to minutter?), men da jeg kom op på hesten igen og rullede videre følte jeg at jeg havde sejret, jeg smilte helt ukontrolleret, og resten af turen var legende let.

Jeg har fået langt mere overskud de her dage. Der ikke så meget opvask tilbage i køkkenet, jeg tager skraldespanden ud når stanken bliver for slem og pant flaskerne er røget i et par sorte affaldssække klar til en tur i Rema - skal bare lige hitte en indkøbsvogn så jeg ikke skal slæbe hele lortet. Jeg vil gerne finde en kæreste; noget jeg aldrig har brugt så meget tid på, jeg vil måske også prøve at gå en tur i byen igen for min angst synes ikke at være så slem mere; jeg føler stadig folk kigger en gang i mellem, men det ikke noget der rør mig yderligere; jeg kigger jo også på dem!

Tak fordi i læste. TBC!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det lyder til at gå den rigtige vej, super fedt 2BAKO.

Da du allerede er over det værste så tænker jeg sådan set at du slet ikke har brug for yderligere hjælp fra diverse drugs og sikkert vil have bedst af at tage den i stiv arm, så kan du jo altid benytte dig af en eller flere af de råd der er blevet nævnt her i tråden senere hen hvis behovet skulle opstå.

Held og lykke med fremtiden og hold os endeligt opdateret hvis du føler for det :)

Insane psychedelia user!

Farmand skrev:
Det lyder til at gå den rigtige vej, super fedt 2BAKO.

Da du allerede er over det værste så tænker jeg sådan set at du slet ikke har brug for yderligere hjælp fra diverse drugs og sikkert vil have bedst af at tage den i stiv arm, så kan du jo altid benytte dig af en eller flere af de råd der er blevet nævnt her i tråden senere hen hvis behovet skulle opstå.

Held og lykke med fremtiden og hold os endeligt opdateret hvis du føler for det :)

Tilslutter mig Farmand :) og super godt at høre 2BAKO især med din arbejdsdag med far og cykelturen :)

Junior medlem

Hvor er det fedt at høre, 2BAKO! Tak fordi du ville dele :) Jeg håber på det bedste for dig og at hver dag kun bliver bedre. Selvom du er nået igennem de første (meget) hårde dage, synes jeg, som du også selv overvejer, det vil være en god ide lige at snakke med lægen. Bare fortæl at du lige er stoppet et længerevarende misbrug og om de tanker og følelser der fulgte i kølvandet - ikke fordi jeg synes du skal i behandling, men måske der kommer en periode hvor du har brug for lidt ekstra støtte, og så ved lægen allerede hvad det handler om og hvor man kan sætte ind. Men det styrer du selvfølgelig helt selv :) Alt godt og god vind - Bianca

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

^ Jeg vil på det kraftigste opfordre til IKKE at involvere sin læge i noget som helst der har med hverken brug eller misbrug af illegale substanser at gøre medmindre at det er yderst nødvendigt, hvilket det typisk kun er hvis man skal bruge noget statsnarko til at komme ud af misbruget.
Det kan have nogle ret seriøse konsekvenser at involvere lægen i den slags og det gælder desuden også kommunen, jobcenteret osv.
Du kan i værste fald blive nægtet terapeutisk behandling eller medicin som du rent faktisk har brug for.

Jeg har selv erfaring på området.
Min mor havde på et tidspunkt informeret sin læge om at jeg røg hash. Åbenbart bare fordi hun havde brug for nogen at "vende det med".
Hendes læge, er så sjovt nok min læges hustru og tavshedspligten er en illusion.
Da jeg var hos min læge et par uger efter, for at "kræve" en henvisning til lokalpsykiatrisk afdeling med henblik på terapeutisk behandling, ja så fik jeg at vide at det kunne jeg ikke få så længe at jeg havde et misbrug så for at få en henvisning så skulle jeg først aflevere en negativ urinprøve.
Det gjorde jeg så 4 uger efter og fik min henvisning.
Men var det sjovt at undvære sin Cannabis, som jeg blandt andet bruger mod smerter som jeg døjer med på næsten daglig basis? Nej
Ej, hellere var det særligt sjovt at se mit selvværd blive voldtaget af det overgreb som jeg følte at det var at jeg først var blevet nægtet behandling og efterfølgende skulle ned og pisse i en kop på kommando.
Selv den dag i dag, render jeg rundt med en diagnose (no kidding) som hedder "Cannabis afhængighedssyndrom - afholdende". Rend mig!

Point being, at man ikke skal fortælle sin læge om noget som helst der har med brug/misbrug at gøre med mindre vi snakker lovlige rusmidler eller man ikke ser andre udveje.

Insane psychedelia user!

Tja det er som man tager det - havde din læge ikke fået dig til at ligge ren urinprøve inden du kom i distrikt psykiatrien, så ville de ikke tale mig dig før du havde et år clean, hvis de havde fundet ud af det.
Sådan foregår det i hvert fald her hvor jeg bor, ret nedderen besked kom igen om et år, vel og mærket hvis du holder dig clean.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det kommer helt an på hvem du sidder over for i psykiatrien kan jeg jo så forstå for den overlæge som jeg snakkede med (det var ham der stod for den medicinske del, hvis der skulle være nogen) syntes selv at der var tåbeligt og sagde at det hellere ikke var standard procedure men at mange læger agerede som om at det var (jeg spurgte selv ind til om det var en standard procedure da jeg var ret forarget).
Han nævnte desuden at der ikke var nogle regler som direkte sagde at de ikke behandlede misbrugere men at i praksis så henviste de videre til misbrugscenteret i de tilfælde hvor misbruget gjorde det umuligt at arbejde i terapeutisk øjemed. Hvor omfattende ens misbrug skal være for at man ryger i den kategori er nok forskelligt fra person til person, jeg tror ikke det er noget de har nogle "guide lines" for.

Der var desuden en radio udsendelse for nogle mdr siden omhandlende netop dette emne hvor det blev nævnt at der rent faktisk er nogle juridiske omstændigheder som gør at det ikke er lovligt det der foregår med at afvise misbrugere og kræve ren prøve inden behandling, desværre så hørte jeg det ikke selv, har bare fået det genfortalt uden detaljer.
Hvis nogen ved noget om den del så er jeg meget interesseret i at høre om det :)

Det med et år clean for at få hjælp lyder fuldstændigt sindsygt Fso, det er godt nok langt ude og jeg tror bestemt ikke at det er sådan på lands plan! Men det ville hellere ikke være første gang at kommunerne fortolker diverse regler på forskellig vis.

Insane psychedelia user!

Som jeg forstår det er det også et lokalt problem - distrikt psykiatrien i Esbjerg har ikke noget problem med at behandle misbruger.
Nå men da jeg blev selvmordstruet nok blev de jo nød til at indlægge mig i stedet, men behandling var der ikke noget af kun opbevaring og medicinering.
Godt jeg havde et rigtigt godt menneske på misbrugscentret som hjalp mig igennem det første svære år :)

Edit har også hørt et eller andet om den udsendelse men hørte den heller ikke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]