Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 15:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg laver dette opslag for en god ven.
Først skal det siges at min ven er erfaren og har røget i 4 år nu.
Han er fornyligt begyndt at få hjertebanken når vi ryger.
Første gang var det slemt, og vi overvejede om han skulle med en ambulance.
Fremad var han lidt mere forsigtig for at se om det kom igen, og det gør det så. Dog ikke så slemt da han er lidt mere forsigtig med hvor meget han ryger.

Er der nogle bud på hvorfor det sker? Jeg synes især det er underligt at det kommer efter så lang tid.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Angst!

Hvis der kun er Cannabis involveret og hjertebanken er det eneste symptom så vil det højst sandsynligt kun gøre ondt værre at ringe efter en ambulance da disse mennesker typisk ikke ved hvordan de skal håndtere situationen når der ikke er noget helt konkret galt fysisk. Hvilket jeg bestemt ikke tror er tilfældet når hjertebanken er det eneste symptom.

Det er bestemt ikke ualmindeligt at kroniske brugere/misbrugere får problemer med angst på et eller andet tidspunkt i forløbet. Ofte starter det i sociale situationer men hvis man ikke får arbejdet med det og fortsætter sin rygning, så kan det med tiden udvikle sig til en mere generaliseret angst tilstand.

For store doser kan også være årsagen.

Derudover så er hjertebanken en ret almindelig bivirkning, selv når man ikke oplever angst i situationen. Men det er ikke farligt og går som regel over igen relativt hurtigt så længe man forsøger at slappe af og ikke begynder at overfortolke symptomet, da dette vil have en forværrende effekt i de fleste tilfælde.

Senest rettet af Farmand 16 dec 2014 15:39, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Mon ikke det er noget psykisk spm lure i baggrunden? En pause vil nok være en god ide.

Medlem
Brugeravatar

Prøver at høre ham ad senere.
Ang pause er det ikke længe siden han holdte en pause på 1 måned.

Jeg tror dog ikke det er angst i denne situation, men det ved jeg selfølgelig ikke. Han var helt nede på jorden, og ærlig talt ikke særlig påvirket da det skete

Medlem
Brugeravatar

Jeg kunne på andre forums læse mig til at det er naturligt at ens hjerte banker lidt hurtigere, især lige efter man har røget.
Kan det tænkes at det bliver værere, i takt med at man tænker over det, og bliver bekymret over det?

Moderator
Brugeravatar

@Farmand
Nu kan hjerte-kar problemer jo godt finde sted uafhængigt af ens rusmiddelforbrug, imo. hellere en ambulance-tur for meget, end en for lidt. Men enig i at sundhedspersonale ikke altid kan finde ud af at håndtere angst-anfald. Var selv afsted med en god kammerat, der fik et hidssigt angstanfald med stikken i hjerteregionen, rystede og var ude af stand til at formulere hele sætninger eller trække vejret bare nogenlunde normalt. Vi gjorde det klart at han havde indtaget cannabis, og ellers intet stofrelateret, så de kunne vide hvad de havde at gøre med. Ambulance-folkene var nogle røvhuller, og lægen vi kom op til, fortalte min kammerat at hans daværende tilstand meget vel kunne fortsætte resten af hans liv, og spurgte retorisk om jeg ville tage over, da jeg pointerede at det både var faktuelt forkert og virkeligt uhensigtsmæssigt at sige til en person i den tilstand. I det mindste endte det med at han fik noget beroligende deroppe, og havde det meget bedre da han vågnede næste dag.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Klart, men hvis han havde et eksisterende problem med hjertet inden hans forbrug, så vil jeg da tro at problemet ville være opstået meget tidligere i forløbet. Men du har da helt klart en pointe, for et eventuelt problem med hjertet kan jo sagtens have udviklet sig sideløbende med hans forbrug, uden at det på nogen måde har en direkte relation til forbruget. Jeg finder det dog usandsynligt, men bestemt hellere ikke umuligt. At få hjertet tjekket efter er nok hellere ikke nogen dårlig ide men at sende ham med en ambulance pga hjertebanken virker som vanvittigt overkill IMO. Jeg har i hvert fald selv oplevet ekstrem hjertebanken i forbindelse med Cannabis indtag, både i forbindelse med angst men også bare pga et lidt for stort sug på tjubangen, jeg var dog informeret om at dette er normalt inden så det var ikke noget jeg lagde det store i og det aftager altid relativt hurtigt i mit tilfælde.

Jeg kan se at du selv har været vidne til netop en af årsagerne til hvorfor jeg ikke mener at man skal sende folk med en ambulance i sådan en situation. De ved gangske enkelt ikke et klap om hvordan de skal håndtere situationen.

Moderator
Brugeravatar

@Farmand
Ja enig det er overkill ved en smule forhøjet hjertebanken, det var mere det kategoriske i aldrig at ville ringe efter en ambulance, når man kun havde indtaget cannabis, som jeg reagerede på.

Ja, det vil jeg da også mene jeg har, de kan nemt gøre ondt værre, og gjorde det nok også i overnævnte tilfælde, dog undtaget en dygtig sygeplejerske, der var klart den bedste til at håndtere situationen, på pågældende tidspunkt. Jeg ville dog nok stadig ringe efter en ambulance, i et lignende tilfælde medmindre jeg vidste at personen lider af angst/oplever et angstanfald. Det var så fysisk invaliderede, og så pluseligt opstået at jeg på ingen måde ville satse min kammerats liv ved blot at få ham til at slappe af igen.

@Soft parade
Ja det er ret normalt at man oplever forhøjet hjertebanken ved cannabis-indtag, både i intensitet og hastighed, og at det tiltager jo mere man bliver opmærksom på det. En anden gang kan du få ham til at tage langsomme og dybe vejrtrækninger og udåndninger, og så ellers få ham til at fokuserer på noget andet. Lidt sukkerholdigt kan også hjælpe da man relativt hurtigt opnår effekten af sukkeret, og oplever man får det bedre.

Medlem
Brugeravatar

Ok mange tak

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Bismann skrev:
@Farmand
Ja enig det er overkill ved en smule forhøjet hjertebanken, det var mere det kategoriske i aldrig at ville ringe efter en ambulance, når man kun havde indtaget cannabis, som jeg reagerede på.

Ah okay, jeg kan hører at vi taler forbi hinanden.
Jeg udtalte mig med henblik på denne specifikke situation. Altså hvor Cannabis er det eneste drug der er i spil og det eneste symptom er hjertebanken, der mener jeg klart at en ambulance er unødvendigt overkill og det vil højst sandsynligt kun gøre ondt værre for personen da det med meget stor sandsynlighed enten skyldes angst eller gangske enkelt bare er et af de mest almindelige bivirkninger ved Cannabis indtag som viser sig. Altså ikke noget der kræver professionel lægehjælp og da slet ikke akut.
Mit første indlæg er dog dårligt formuleret så jeg kan sagtens forstå at du opfattede det anderledes. Men jeg mener bestemt at der kan være situationer hvor en ambulance er på sin plads selvom der kun er Cannabis involveret. I den situation som du selv nævner havde din kammarat jo adskillige seriøse symptomer ud over hjertebanken, så jeg kan godt forstå at du ringede efter en ambulance. Jeg retter lige mit første indlæg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]