Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 03:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Først og fremmest TAK for nogle utrolig dedikerede og velbeskrevet indlæg. Hermed nyt medlem, og hilser alle goddag.

Jeg har efterhånden "tygget" mig igennem hele tråden >>visionære planter<<, med ene fokus på Lophophora Williamsii.
Dog efter at have læst dette forum godt igennem, er jeg stadig lidt usikker på hvilken art/afart jeg har anskaffet mig.

Som jeg læser, http://www.magicactus.com/description.html, er der 4 arter af Lophophora og 6 variationer. Dette også omtalt
i flere indlæg på dette board. Mit eget bud på min nye hobby er: Lophophora Williamsii var. Caespitosa
(3 stk.)
Hvad mener i?
Billede

Billede

Billede

Håber min første post virker!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jeg vil mene at det er en lophophora williamsii cluster :)

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Det er i hvert fald williamsii.. Men hvilken variant skal jeg ikke kunne sige. :)

Hvis du dyrker med henblik på at indtage kaktussen eller ekstrahere meskalin, er peyote måske ikke det bedste bud - san pedro er klart at foretrække i den sammenhæng. Men det er nu også hyggeligt at have dem til at stå, jeg har selv puslet om en peyote i et års tid og den ser skøn ud i vindueskarmen. :D

Dedikeret medlem

Ud fra den nuværende vækst, ville jeg ikke gisne om hvorvidt der er tale om en regulær L. Williamsii eller var caespitosa. Rent morfologisk er den eneste reele forskel caespitosas tendens til 'caespitøs' vækst; altså at vokse i en klynge. Caespitosa vil typisk blive til en muldvarpeskuds-formet klynge af små skud. En L. Williamsii vil beholde et tydeligt hovedskud. Begge har samme blomst og er selv-bestøvende, så kun tid vil definitivt besvare spørgsmålet - men de 3 kakti ligner ingen caespitosa jeg har set.
Måske mere erfarne har skarpere øjne.

Har du modtaget dem i de potter? Personligt finder jeg, at hvis man erstatter de første 5 - 10 mm jord med groft grus, fx akvariegrus, er planten langt mindre disponeret for svampeinfektioner og andre fugt-relaterede dårligdomme.

Tillykke med din nye hobby, den er spændende men kræver tålmodighed. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror også det er Lophophora Williamsii var. Caespitosa du har fat i der. De er rimelige alm. fordi de er så lette at dele og lave nye kaktusser med. Og det er jo altid nice med en hobby, men det er super nice med en hobby man kan dele.

Junior medlem
Brugeravatar

Psyduck; tak for svaret!

Plejadestjerne; I starten var planen at udføre en "young guns seance" :-) Men kan allerede nu mærke, at der kommer al for meget seriøsitet ind over...
Så derfor er der nu bestilt San Pedro-cuttings, og ekstra frø (L.W.), jagten på periskiopsisfrø/cuts er også startet, men har endnu ikke fundet dem.
Eneste rigtige udfordring er nu kun...... pladsmangel :-)

Randomname; Ja, og tak for din beskrivelse! Tid, skal der til. -Og en pokkers god forklaring til konen, omkring nedprioritering af ligegyldige orkideer etc.
Til fordel for "de der små rynkede grønne dimser". Jeg købte dem i meget små plasticpotter, og har omplantet dem, som Kaktus Klausen beskriver.
Men får helt sikkert lagt et lag småsten på toppen. Syns allerede at de kender mig......!? :shock:

bindegal; En hobby... snarere en besættelse, men på den fede måde!

Dedikeret medlem

Måske hvis du kompenserede med en vanilje orkidé til samlingen, bliver konen både gladere og orkidé dyrkningen mere spændende. Men det kræver næsten mere tålmodighed end Lophophoraene. :lol:

Jeg ved ikke om det er på er kanten af retningslinjerne, men jeg ved at der er flere større tyske gartnerier der har P. Spathulata. Det kan måske begrænse din søgen lidt.

Omkring San pedro, trichocereus og bridgesii kan det godt svare dig at købe frø. De koster næsten intet og er omkring 20 cm på 2 år med nærmest intet krav andet end et vindue; når først de er ovre kimplante stadiet. Jeg fandt i hvert fald at stiklinger dels er ulovlige og dels koster flere euro. For samme pris kan man få 100 frø med en spire procent langt over de 70 (sådan et groft overslag på gamle erindringer).

Junior medlem

Har lige købt et par L. W. i en butik. De sagde den var lovlig at sælge fordi den var dyrket på dansk jord og derfor ikke fyldt med meskalin. Kan skam ikke finde noget literatur der taler meget for det. Betyder det at de kan gøres aktiv igen, bla. ved podring? Nogen der kan hjælpe?

Senest rettet af LængeLeveDK 15 jun 2015 23:01, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Det er noget værre vrøvl at blot fordi din Lophophora w. er dyrket i Danmark skulle betyde at den ikke indeholdt Meskalin.

Den er som alle andre Peyote kakti. Måske soltimer osv kan have noget at sige mht koncentrationen af Meskalin, 'de varme lande' vs. DK. At den ikke har aktivt alkaloid, alene fordi den er dyrket her i Danmark, er noget sludder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Lophophora Williamsii var. Caespitosa :) Har selv et par stykker stënde

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ragamuffin skrev:
Det er noget værre vrøvl at blot fordi din Lophophora w. er dyrket i Danmark skulle betyde at den ikke indeholdt Meskalin.

Den er som alle andre Peyote kakti. Måske soltimer osv kan have noget at sige mht koncentrationen af Meskalin, 'de varme lande' vs. DK. At den ikke har aktivt alkaloid, alene fordi den er dyrket her i Danmark, er noget sludder.

Har du nogen erfaring med at indtage Lophophora der var dyrket i DK? Der er også en diskussion om hvorvidt Lophophora der er vokset op på egne rødder er mere potente end dem der har været over en Podning/grafting. Nogen med praktisk erfaring?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]