samler skrev:
Den jord jeg har på billedet er efter jeg har skiftet jorden, der er intet i vejen med jorden.
Det er måske et spørgsmål om holdning. Jeg har altid selv tilsat ca. 10 % sand og 10 % grus til kaktusjord og toppet med 2 cm akvariegrus. Det fungerer optimalt og jeg har aldrig oplevet råd eller dårligdomme ved andet end købte Lophophora. Den ser i øvrigt meget våd ud, men det er altid svært med billeder.
samler skrev:
At skære hele kaktussen af sin rod????
Hvorfor det?
Fordi råd ikke kan kureres, så hvis det er rigtig at den er blød og smattet, dør der kun mere væv jo længere tid du lader den sidde på roden. Råd er notorisk svært at komme til livs i en kaktus hvis vævet skal heale, og når det ikke er en plet på siden, men sikkert hele roden der er inficeret, er det ikke noget den kommer sig over.
Det svare jo egentlig bare til et amputere et ben med koldbrand, det her er dog måske lidt lettere.

Du er selvfølgelig selv herre over hvad du gør, jeg kan kun sige hvad jeg ville gøre. Udover roden, er det jo en nydelig kaktus, der sikker skal klare sig fint, hvis ikke kernen er blevet ramt af råd også.