Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 14:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey derude.

Jeg hyggede mig igår med et par joints med pot og damiana. Jeg lavede også en kop te, hvor jeg brugte 1g kanna og 1,2g damiana i et te-filter. Jeg synes godt, at jeg kunne mærke en lidt anden form for psyko-aktiv effekt som mildt humørløft og lidt indre varme men slet ikke noget at skrive hjem om. Da jeg så sad og stenede tv lidt senere, blev jeg pludselig ramt af en ekstrem svimmelhed og kvalme - lidt til sammenligning med den følelse man har, når man har drukket og røget for meget (yderst ubehageligt)

Jeg gik tidligt i seng og vågnede op 9 timer senere. Har følt mig ret døsig i hovedet hele morgenen, men ikke noget som jeg følte, at jeg ikke kunne overkomme ret hurtigt. Efter lidt træning skete det pludseligt igen - jeg blev meget svimmel, og var næsten ikke istand til at stå oprejst, og fik meget kvalme igen. Jeg blev en lille smule panisk, da det virkede ret ekstremt, slog lige mine symptomer op, og alle symptomerne passede på virus på balancenerven. Jeg er selvfølgelig ikke helt sikker, men et eller andet må der være galt, siden at man kan komme ud i sådan en yderst ubehagelig tilstand uden at have indtaget nogle former for rusmidler. Det er nu en time siden, og jeg er ikke lige så svimmel nu, men er meget døsig stadigvæk, og føler mig en ret så påvirket på den dårlige måde, og har måtte tage en off-day da jeg ikke føler jeg kan præstere i denne tilstand.

Vil meget gerne spørge jer om nogle har oplevet noget lignende? Og hvis jeg skulle være så uheldig at have fået en virus på balancenerven, tror i så der kan være en sammenhæng mellem mit indtag af damiana og kanna? Det skal lige siges, at det er første gang jeg prøver det. Jeg ved godt at det er meget svært at svare på, men måske har nogle noget erfaring eller viden at byde ind med.

På forhånd tak :)

Dedikeret medlem

Det er virkelig svært at sige noget meningsfyldt, fordi det er sådan en enorm blanding af phytokemikaler du har indtaget. Man ved ganske enkelt intet om, hvilke interaktioner der kan være mellem alle disse stoffer og de biokemiske processer de påvirker. Faktisk kender man ikke engang hele paletten af kemikalier i de to urter.

Da Damiana ikke er særlig velstuderet, vil jeg undlade at inddrage det i mine tanker. Specielt da det mest lader til at være flavonoider og andre polyphenoler / antioxidanter der er tilstede i dens ekstrakt (jfr. Wiki).

Kanna, eller Sceletium Tortuosum, indholder hvad jeg ville kalde 'the prime suspect', i form af en PED4-inhibitor (hvilket angiveligt også er kilden til plantens brug som "medicin"). En bivirkning ved høj koncentration af en PED4-inhibitor er bla kvalme og ubehag.
Den sande årsag til dine symptomer er nok en mere kompleks synergi mellem stofferne i de urter du har taget. Jeg ved naturligvis ikke, hvad din motivation var for at indtage denne the, men mit råd vil dog være, at lade være med at indtage den slags ekstrakter uforsvarligt. Start lavere ud, gå mere systematisk til værks og undlad at blande ting samme, indtil du kender den rene effekt.
Bare fordi det kan købes i en helse-shop og kommer fra en plante, betyder det langt fra, at det er godt for kroppen at indtage. :)

1 g lader også til at være en ret høj dosis, i forhold til hvad fx. drøftes i denne tråd, fra et andet forum

I øvrigt er en "virus på balancenerven" en virkelig vag sygdoms kategori - specielt fordi det ikke behøver have noget med en virus at gøre, men egentligt er en inflammatorisk tilstand. Det skulle være et meget spøjst tilfælde, at det skete lige i samme tidsrum du indtog din the. Jeg tror bare der er en del symptom overlap, fordi det er sådan lidt vage [uspecifikke] neurologiske symptomer.

Håber det måske afklare lidt. Ellers uddyb gerne med mere information. :)

Medlem

Tak for svar :)

Du har ret omkring dosis, at den nok var lidt i den høje ende, men havde bare læst at folk brugte helt op til 3g damiana for en svag mærkbar virkning, så havde slet ikke regnet med noget vildt. Hvad jeg dog også fik læst, var flere advarsler omkring kombi af MAOI og SSRI. Da det hurtigt kan føre til et serotonin syndrom. Flere påstår også, at damiana fungerer som en MAOI, og kanna fungerer som bekendt som en SSRI. Så måske kan det forklare, den yderst ubehagelige tilstand jeg fik sat mig selv i.

Jeg er i øvrigt på toppen igen, så det er jo godt. Fremover vil jeg virkelig starte meget lavt, som du også nævner, uanset hvilken urt jeg har med at gøre. Nogle ting skal bare læres i praksis :)

Dedikeret medlem

Ah, i min hurtige søgning fandt jeg ingen information om at Damiana skulle indeholde en MAOi. Jeg tror helt klart også at en grad af serotonin toksicitet har spillet ind i den samlede effekt, hvis det er tilfældet. God pointe!

Det er lidt problemet med dårligt beskrevne / undersøgte planter, at man ikke altid kan være sikker på, hvad effekten af de forskellige phytokemikalier er. Godt at høre at du er oven på og ved godt mod. Heldigvis er dårlige erfaringer dem der hænger bedst ved, så det var i det mindste et godt sted at få et lille rap over fingrene. ;)

Til en anden gang, husk da også på giftlinjen. De ville være gode at konsultere i sådan en situation. De har en god viden og er omfattet af den samme tavshedspligt som alle andre i sundhedsvæsenet og kan bedre følge op på at få folk til at ringe tilbage senere eller evt blive sendt til tjek hos vagtlæge / observation på sygehus.
Naturligvis var din situation måske ikke så alvorlig, men den er god at have i baghovedet.

Medlem

Der er delte meninger, om hvorvidt damiana indeholder MAOi kan jeg se, og det er selvfølgelig også et resultat af manglende videnskabelig research, som du også nævner. Men ingen tvivl om at denne kombi ihvertfald er noget man skal passe meget på med. Det var lidt som om de forstærkede hinanden på en måde, for i starten havde jeg det ganske rart, bedre end den effekt kanna giver på egen hånd, men det blev hurtigt forvekslet til det stik modsatte.

Ved virkelig ikke hvorfor jeg ikke tænkte på giftlinjen. Valgte dog at tage et hurtigt smut til lægen, og få tjekket de basale ting som blodtryk, hjerterytme osv. Alt var fint som ventet. Jeg fik dog besked på at tage den med og undgå hård fysisk aktivitet de næste dage.

Men det er også godt at skrive sine erfaringer steder som herinde, tænker jeg. Når man bruger urterne virker mange af dem jo ganske harmløse. Mange af dem (herunder Kanna og Damiana) giver en meget mild rus sat op imod andre naturlige substanser som Kratom og Cannabis eksempelvis, men alligevel kan det altså være giftigt (og måske farligt) at kombinere høje eller bare relativt høje doser, som giver ubehagelig bivirkninger til følge. Så det er bare med at bruge dem med omtanke folkens! :)

Dedikeret medlem

Heysan skrev:
Men det er også godt at skrive sine erfaringer steder som herinde, tænker jeg. Når man bruger urterne virker mange af dem jo ganske harmløse. Mange af dem (herunder Kanna og Damiana) giver en meget mild rus sat op imod andre naturlige substanser som Kratom og Cannabis eksempelvis, men alligevel kan det altså være giftigt (og måske farligt) at kombinere høje eller bare relativt høje doser, som giver ubehagelig bivirkninger til følge. Så det er bare med at bruge dem med omtanke folkens! :)

Amen. Specielt når man rapporterer og følger så udførligt op, bliver det rigtig brugbart. Helt klart. :)

De fleste stoffer urter producerer er jo heller ikke stoffer de laver, fordi de er gode for fx mennesker. De gør det fordi de er gode for dem selv, og som urt er det ikke en god ting, at ende sine dage i en the. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]