Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 18:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har det indtryk, at en hel del herinde ryger urt regelmæssigt, og at en del går på en gymnasiel- eller videregående uddannelse.
Det ville være interessant at høre, hvordan folk oplever rygningen påvirke studiet.
Er det meget sværere at lære, koncentrere sig, holde fokus, aflevere til tiden? Er der stor forskel mellem perioder med stort og mindre forbrug, eller har det overhovedet ingen effekt?
Selv er jeg ugentlig nyder, og vil nu forsøge mig med en pause, for at se om cannabis i weekenderne har været roden til min dovenskab.
Hilsen Skyggen

og de svære slipper fri.

Jeg er sådan set daglig ryger, dog har jeg været på pause i ca. 1,5 måned hvor jeg har røget i weekenderne.
Jeg synes ikke at det påvirker skolen på nogen måde. Dog bruger jeg længere tid om at lave lektierne hvis jeg er skæv, men jeg får det stadig lavet.
Indlærings mæssigt er der heller ikke stor forskel. Jeg får lært det jeg skal uanset om jeg ryger eller ikke, men måske jeg anstrenger mig lidt mere, for at kunne huske det hele, hvis jeg er skæv hele tiden.
Jeg har tid tilovers, plus at alt kører nemmere og lidt mere smooth hvis ikke jeg ryger hverdag. Ryger jeg hverdag har jeg ikke tid til andet end rygning og skole.

Ryge engang imellem er obligatorisk, hvis man skal bestå skolen:D

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg har røget som en skorsten i årevis, men er igang med en videregående uddannelse, og derfor har jeg besluttet at ryge væsentligt mindre. Det går fint, og jeg tror ikke det forbrug jeg har med de fleste weekender og en aftenjoint nu og da påvirker min skolegang negativt. Jeg havde en periode i forået med kærestesorger, hvor jeg røg en del mere og der kunne jeg mærke det gik ud over min evner og generel tage-sig-sammenhed.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Jeg ryger i de fleste weekender, og det har aldrig været noget problem for min skolegang heller. Det så befriende med en god ryger efter en lang uge :)
Tror dog at hvis jeg begyndte at ryge regelmæssigt hver dag, ville det gå lidt udover min skolegang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Har skåret mit forbrug ned fra 2-3 gange ugentligt, til under 1 gang om måneden. Jeg har oplevet en markant forskel på motivation, overskud og forståelse af undervisningen samt afleveringer. Jeg er også blevet bedre til at starte tidligt med lektierne og ikke side og svede over dem natten før. Kan også være jeg bare er blevet mere moden. Jeg er lige startet i skole igen efter et år ude i praktik. For mig harmonerer cannabis, på ovennævnte niveau, og skolegang/generelt overskud/overblik i hverdagen ikke. Men vi er jo alle forskellige og bliver påvirket forskelligt af forskellige substanser.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere around Barstow
Tror det varierer meget fra person til person det rammer mig rigtig hårdt når jeg ikke ryger er jeg deltagende og jeg lytter og husker når jeg har perioder jeg ryger kan jeg ikke holde fokus i mere end et par minutter så keder jeg mig allerede og ender med at falde i søvn eller sidde og tegne eller sidde og browse/spille på telefon...

Fuck narko og hash
Når man har kondi på glas

Dedikeret medlem

Min oplevelse er markant anderledes. Jeg vil gerne prøve at dele lidt, men det er selvsagt svært at give indsigt i ens liv, uden at give indsigt i ens liv.

Folkeskolen fangede mig aldrig rigtig, faktisk var det utroligt kedeligt. I slutningen opdagede jeg cannabis, hvilket om ikke andet fik tiden til at gå mere smertefrit. Denne oplevelse til trods, endte jeg på gymnasiet. Det var lidt normen, selv dengang.
Jeg vil påstå at det eneste der hev mig igennem gymnasiet - og endda en videregående uddannelse også, var at acceptere at det var ok at være skæv, når jeg havde lyst. Den gavnlige effekt af cannabis var for mig klart, at kedelige eller trivielle ting blev overkommelige. I min erfaring er (eller var) langt størstedelen af en gymnasiel uddannelse egentligt blot at møde op, hvilket var lettere hvis man ikke så et problem i fx at ryge en joint i et fritkvarter.
Derudover er det selvfølgelig vigtigt at lære hvad der fungerer med cannabis og hvad der ikke gør. Fx udnytte den ro og fokus det kan give (dog med manglende overblik) til at komme igennem kedelige og trivielle ting - eller til at løse slaviske/kreative opgaver som fx analytiske gennemgange af data, matematiske/fysiske/logiske opgaver o.lign.
En anden vigtig del var naturligvis også at lære, hvad det ikke harmonerer med, som fx komplicerede systemer hvor det er nødvendigt at holde mange ting i luften på samme tid, uden at miste overblikket.

Samtidig er der også mange situationer eller perioder, hvor det er komplet uacceptabelt at være påvirket. Hvilket jeg tror også er nødvendigt at kunne acceptere, for at kunne bruge cannabis mere eller mindre dagligt på en positiv måde, i en ellers egentligt ret travl hverdag. På den måde skifter cannabis også rollen fra at være noget dominerende, til at være et lækkert lille afbræk i dagen (Hvor man fx. samtidig kunne kigge psychedelia igennem), eller en rolig afslutning på dagen. Istedet for at være noget man starter dagen med, og som trækker en igennem den - hvilket klart var tilfældet i gymnasie årene..

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg røg hash igennem hele min HF.

HFen kom i hus, selvfølgelig på bekostning af lidt ekstra selvdisciplin, når man som for mit vedkommende, var high hverdag.
Trods Nate Dogg stilen, var der fag hvor jeg både fik 10 og 12 til min eksamen. - Og så var der fag, som det naturvidenskabelige, jeg kun lige akkurat bestod. Så hos mig ligger det i motivationen, altså om jeg kan lide det jeg laver,
og ikke i det faktum at jeg tænder op. Dog var der en tendens til at tingene lige skulle ind en ekstra gang, men så plejede de også at sidde der. Mit fravær var dog højt!

Medlem
Brugeravatar

Tusind tak fordi i gad tage jer tid at svare og fortælle så uddybende! Det er rigtig interessant at læse, især fordi det er så forskelligt, hvordan folk her opfatter og bruger rusen.
Jeg blev særligt overrasket over de erfaringer, at cannabis ligefrem kan være et hjælpsomt middel i studietid, det kunne være jeg skulle prøve det.
Jeg har i en længere periode gået og følt mig dum og doven. Jeg har ikke røget i noget tid, og det er kun blevet værre. Jeg synes selv, jeg kan tillade mig at konkludere, at cannabis umuligt har været roden til et svækket intellekt og en afbrændt viljestyrke.
Hilsen Skyggen

og de svære slipper fri.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]