Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 01:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, første post her. Jeg har ofte læst om diverse planter på jeres forum, men havde ærligt talt ikke regnet med at skulle poste - slet ikke om det her emne.

Jeg har været i behandling for skizofreni i snart ti år. Jeg har forsøgt alle former for behandling som den tilbydes her i DK og har aldrig opnået andet end en mild og meget kortvarig placeboeffekt med tusindvis af bivirkninger, senest livstruende (kvælning). Det eneste der giver mig en lille pause fra symptomerne, som bliver værre og værre, er nogle nervepiller jeg har fået til behov. Dem vil jeg naturligvis helst ikke blive afhængig af, og det er nok lidt den vej det kommer til at gå.

De sidste par måneder har været slemme og jeg står med en sidste mulighed: jeg kan gå i permanent behandling med de gammeldags antipsykotiske midler nu eller vente et par uger til (det er dem med muskelstivheden). Jeg har set andre i min familie i den behandling og er meget overbevist om at det ikke er for mig, derfor vil jeg gribe chancen og forsøge mig med noget alternativt.

**Jeg ved godt at ingen her er læger, og jeg lover at være ekstremt forsigtig (i den hypotetiske situation som overhovedet ikke er relevant - intet ulovligt her, officer!), at sørge for at nogen holder øje, at starte langsomt og at følge min læges råd hvis jeg får det værre. Jeg går til regelmæssige samtaler men modtager ingen medicinsk behandling udover de nævnte nervepiller (1-3 stk på en måned maks) som jeg helst ikke vil tage flere af.**

Jeg har læst om de nylige forsøg med CBD mod skizofreni. Da jeg fra mine tidligste teenageår har været klar over at min hjerne ikke var rask, har jeg aldrig rørt nogen form for cannabis (eller noget andet end alkohol og det jeg har fået gennem psykiatrien). Jeg ville i en hypotetisk situation, hvis jeg skulle prøve det, først og fremmest forhøre mig hos bekendte, der i forvejen er nørdede i deres tilgang til planter og anskaffe det gennem dem. Er det sandsynligt at jeg kan finde noget med lavt indhold af THC her i danmark? Jeg kan se at det absolut er mest populært at få så meget thc som muligt.

Hvis en person teoretisk skulle indtage noget med så meget cbd og så lidt thc som muligt, hvordan skulle det så gøres? Er der gode alternativer til rygning og fordampning for de af os der er idioter til at inhalere? Det lyder som om smør og chai og kage pga af opvarmning er brugt for at aktivere THC, passer det? Forslag der ikke involverer røg modtages med kyshånd.

Hvilken del af planten ville man skulle gå efter for den bedste effekt? Igen: jeg vil ikke have en rus. Og endelig, hvis man i denne hypotetiske situation gerne ville prøve med ca 30mg CBD (ser ud til at være en typisk dosis i forsøgene), hvor meget svarer det så ca til i plantedele?

Har nogen af jer desuden erfaring med cbd uden store mængder thc, og kan I fortælle mig ... hvad som helst? Hvordan det føles, om det er nødvendigt med regelmæssigt indtag eller om det kan foregå efter behov?

KH en gigantisk newbie <3

Medlem

Jeg er hverken læge eller psykiater, men jeg synes som udgangspunkt ikke at cannabis lyder som en god behandling mod skizofreni. Det er dog ikke noget jeg ved noget om.

Det eneste jeg kan svare dig på er en metode til at undgå røg. Her kan jeg varmt anbefale en vaporizer. Jeg bruger selv en der hedder E-nano som jeg er svært glad for. Generelt så er det der kaldes "log-style vaporizers" ekstremt økonomiske i forhold til mængde og virkning. En god vaporizer koster dog snildt 1500 kr, men den er tjent ekstremt hurtig hjem igen fordi man bare bruger så meget mindre materiale.

Insane psychedelia user!

På staden kan der købes produkter udelukkende med cbd som alkaloid(det er jeg ret sikker på - har ikke nærlæst flasken/pakken). Det er svjv fremstillet til Holland, måske det forhandles på nettet også.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Tror ikke at nogen kan give dig korrekte/brugbare råd herinde.
Det er sku for farligt at kloge i, når der er psykisk sygdom involveret

Vil mener at en læge eller psykiater, vil være rigtigst at konsultere.

Held og lykke:-)

-John Rooney.

Insane psychedelia user!

Jeg tvivler stærkt på at du kan få din psykiater, med på idéen(eller nogen anden prof.). Præcis som med cancer er det, cannabis som medicin, noget vi kommer til at kigge langt efter. Eller selv må lege med.

Slf er selvmedicinering ikke nogen god idé. Der er risiko for at det kan gå galt i flere retninger.

Junior medlem

Okay, tak for svarene. Jeg forstår hvad I mener, men samtidig vil jeg gerne lige gentage at jeg HAR snakket med ALLE de læger jeg kan finde og at jeg er i behandling. "Behandling" betyder desværre bare ikke det folk tror det betyder. For mit vedkommende er der tale om samtaler med min faste psykiater et par gange om måneden og fornyelse af recepter på sovepiller og nervepiller - begge dele kendt for at forringe patienters helbred. Jeg er lidt en lost cause, hvilket folk ikke altid ved er noget der findes. Der er en del mennesker der ikke reagerer på antipsykotisk medicin, og som ingen gavn har af kognitiv terapi og støttegrupper og alt det andet, og så er man åbenbart nogle gange fucked. Det medicin jeg kan få gennem alverdens læger er med 100 % sikkerhed mere skadeligt på en uge end cannabis, og jeg har ingen planer om at fortsætte efter første forsøg, hvis jeg mærker den mindste forværring. Jeg taler ikke om at selvmedicinere med et rusmiddel men om at udnytte cannabidiol, som ligner et stof hjernen hos skizofrene mennesker i forvejen producerer i store mængder for at dæmpe symptomerne.

Der er adskillige forsøg, store forsøg, fra adskillige lande, og resultaterne er så vidt jeg kan se entydige og udelukkende positive. Jeg ønsker ingen rus, og det jeg kan læse mig frem til er at CBD ikke vil give mig en. Jeg poster gerne links hvis det ville lette nogens samvittighed at tjekke mine idéer efter i sømmene.

Jeg ville heller ikke overveje det hvis det ikke var fordi jeg ikke har flere alternativer. Jeg får det overordnet set kun dårligere, og jeg tvivler på at jeg kan forvente nogen særlig livskvalitet hvis jeg ikke finder et eller andet der kan mildne symptomerne så jeg kan bremse den onde cirkel jeg er i, der består af overfølsomhed for stress, angst, panikanfald, søvnløshed (er pt på tre måneder uden ordentlig søvn), mere eller mindre maniske tilstande afløst af psykoser og depression. Jeg siger alt det her fordi jeg håber der sidder nogen derude, der tør stole på at jeg ikke gør det her for sjov. Jeg spiller ikke hasard med mit liv eller min psyke.

På den anden side kan jeg også sagtens forstå hvis I ikke har lyst til at udtale jer under de omstændigheder. Kan dog afsløre at der ER forsøg i Københavns kommune med cannabidiol som antipsykotisk, problemet er at det naturligvis er blinde forsøg og at deres kontrolgruppe skal behandles med et præparat som jeg (heller) ikke kan tåle.

Dedikeret medlem

Selvsagt er der jo ikke nogen herinde, der kan hjælpe dig med at anskaffe et CBD-holdigt produkt, hvilket lader til at være din største hindring. Så det vigtigste element i dit selvmedicinerings forsøg står du selv for.

Rusmidler (og medikamenter generelt) kan have en ret forskellig effekt på forskellige personer, så i stedet for at læne dig for meget op ad andre personers erfaringer, synes jeg at du skal danne dig dine egen. Starte meget, meget, lavt ud og se hvordan det påvirker dig. Evt. bed folk omkring dig (venner / familie) om at være opmærksomme på dig og om de ser ændringer i dig - positive som negative - over den periode du vælger at forsøge dig.
Det kan være svært selv at se små ændringer i sig selv objektivt, og det er ikke garanteret at din psykiater kan heller.

Generelt, hvis ikke du kan finde noget voldsomt troværdigt CBD-ekstrakt, ville jeg undgå at varme på det, hvis jeg var dig. THC bliver væsentligt mere potent, hvis det bliver opvarmet. Derfor kan du, ved ikke at opvarme det, undgå en del af effekten af eventuel tilstedeværende THC i det købte produkt.

Du kan fortynde en CBD olie i en anden olie. Vær dog opmærksom på at udregne koncentrationen af din blanding! Og start lavt, hellere opdosere lidt anden gang, end fejle første gang.
Fordelen ved at fortynde det i en olie er også, at du kan lave blandingen så svag, at du kan indtage mængder af en størrelse der er til at måle, uden nødvendigvis at risikere at blive påvirket.

(Du kan nok skimte, at jeg ikke forventer at det er muligt at finde en CBD-olie helt fri for THC :) )

Junior medlem

Tak for jeres svar. Fra hvad jeg kan se indeholder industriel hamp masser af cbd og, som I sikkert ved mere om end jeg, så godt som intet thc. In case nogen med behov for den viden skulle google sig hertil.

Hvad mig angår har jeg, som sagt tidligere, ingen problemer som sådan med anskaffelsen. Det er også derfor jeg stiller ret specifikke spørgsmål til en masse andet.

Igen, tak for svar. I er søde.

Medlem

Ja, der har jo kørt en tråd sideløbende med denne de seneste par dage om præcis det produkt du efterspørger; en tråd hvor jeg selv er blevet klogere undervejs. Det ER tilsyneladende muligt at købe noget cbD-rigt olie lavet på industrihamp. Det skulle der vel i princippet ikke være noget i vejen for at prøve, heller ikke for folk med et skrøbeligt sind.

Igen: Jeg er IKKE læge. Jeg er derimod oprindeligt uddannet journalist og derfor nok også lidt kritisk af natur... Og som jeg også skriver I den anden post så vær opmærksom på ikke at blive udnyttet. Vær især opmærksom på, at du ikke tømmer dine egne lommer unødigt på grund af en placebo-effekt. Det er jo en reel risiko, når der er tale om psyken, og noget man virkelig håber virker.

Held og lykke med det. Hvis det er noget du går videre med, så kig gerne forbi igen og del dine erfaringer.

De bedste hilsner

Edit: Jeg har sendt dig en privatbesked.

Junior medlem

Nu er jeg heller ikke læge, men jeg har netop beskæftiget mig lidt med emnet i skolen. CBD skulle ikke have nogen negativ effekt på sindet. Hvis du går ind på linket nedenfor, vil du kunne finde evt. studier om det.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... izophrenia

Moderator

Geografisk sted: Messier 45
Til en anden gang, så må du gerne se på trådens dato før du poster. Tråden er fra 2014.

Vh

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]