Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 03:34


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Gødning
Indlæg: 25 mar 2017 16:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 okt 2012 01:11
Indlæg: 75
Hej.

Er her nogen som kan rådgive omkring gødning af udendørs dyrkning. Mit spørgsmål er Hvad for gødning man kan bruge som er optimal - Helt almindelig blomstergødning man kan købe i netto/fakta osv. er det optimalt?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 25 mar 2017 17:14 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Nej optimalt er det ikke ligefrem, prøv at tjekke
Kode:
https://dcfonline.dk/cf/udstyr.htm#gødning


Her står blandt andet:
Citat:
Planter i det vegetative stadie kræver en gødning der indeholder meget Nitrogen, og mindre Fosfor og Kalium. Planter i blomstring kræver mindre Nitrogen, og mere Fosfor og Kalium.

En typisk N-P-K ratio for planter i vegetativt stadium kunne være 5-5-5 eller 10-5-5. Det vigtige er her at der er enten lige meget af de forskellige næringsstoffer, eller mest N.

En typisk N-P-K ratio for blomstring kunne være 5-20-10 eller 2-4-3. Her er det vigtige at planterne får mest P, mindre K og mindst N.

Problemet med mange færdigblandede gødninger i forhold til cannabis, er at cannabis yderligere kræver rimelige mængder af de såkaldte sekundære næringsstoffer Kalk (Ca, Calcium), Svovl (S, Sulphur) og Magnesium (Mg). Inden du køber en gødning, så check at disse er indeholdt, da nogle færdige blandinger indeholder meget lidt eller intet af disse. Særligt Magnesium kræves der meget af, så kan du ikke finde en gødning med nok Mg, kan du købe noget Magnesium Sulfat/Engelsk salt (eng; Epsom salt) og blande lidt i (1/4 - 1 tsk pr. 5 liter) når du gøder.

Yderligere skal du være opmærksom på at gødningen skal indeholde de såkaldte mikro-næringsstoffer Jern (Fe, eng; iron), Zink (Zn), Mangan (Mn, eng; manganese), Bor (B, eng; boron), Kobolt (Co, eng; cobalt), kobber (Cu), Molybdæn (Mo, eng; molybdenum) og Klor (Cl, eng; chlorine)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 26 mar 2017 10:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Bismann´s gødnings forslag er til indendørs brug, og er lidt svær at praltiserer på en udendørs plante. De har dybe rødder og skal nok finde det den skal bruge. Man kan ikke bare skifte gødning undervejs
Ved udendørs dyrkning skal man sørge for jorden ikke er sur ( rododendron bed ) med ganske alm lerjord. Jorden kan gødes med en ganske almindelig universalgødning til urtehaver. Følg doseringsanvisningen, der kommer ikke noget godt ud af at give den lidt ekstra.
Kan der gro ukrudt kan der også gro hamp, hvis der gror brændenælder er jorden topkvalitet.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 26 mar 2017 11:30 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
Jeg benytter Fausol (tidligere Binadan) hønse/kyllingegødning til guerillagrow. Det er organisk, kompakt og nemt at håndtere, og kan give næring til en hel sæson. Ellers er hestemøg godt, og kan tit afhentes gratis fra hesteejere rideskoler og stutterier.
Du skal nok også give et skud kalk, hvilket også er nemt at håndtere og overkommeligt i pris.


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 26 mar 2017 11:41 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Vil da gerne slå et enkelt slag for dette projekt:

http://gratisgødning.dk/


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 26 mar 2017 11:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:28
Indlæg: 163
HopIFjordeN skrev:
Vil da gerne slå et enkelt slag for dette projekt:

http://gratisgødning.dk/

Genialt!

Har selv overvejet at benytte hestegødning, da det jo kan hentes gratis. Men jeg er en doven skidderik, der hellere vil købe tørret og pelleteret hønsemøg.
Måske man skulle tørre og pelletere hestmøg, og lave en forretning ud af det :mrgreen:


/priestie

_________________
Vi vil alle sammen gerne være "Fritzie"


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 27 mar 2017 19:29 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Ryhudaso skrev:
Bismann´s gødnings forslag er til indendørs brug, og er lidt svær at praltiserer på en udendørs plante. De har dybe rødder og skal nok finde det den skal bruge. Man kan ikke bare skifte gødning undervejs

Huh? Hamp har da samme nærringsbehov udendørs som indendørs. Dyrker man i potter udendørs er rodnettet underodnet, dyrker man dirkete i jorden afhænger det selvfølgelig af den jord man dyrker i, men det er jo ikke anderledes end at det også afhænger af den pottemuld/jordblanding man bruger i øvrigt.
Bruger man en gødning med en helt skæv NPK fordeling så render man ind i nærringsproblemer, uanset om det så er udendørs eller indendørs. Jeg hører gerne hvorfor de ansvinger ikke kan bruges udendørs. Ikke mindst fordi jeg en hel del gange har brugt disse ansvinger udendørs, og også har forsøgt mig med billig-supermarkedsgødninger med mindre gode resultalter. .


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 27 mar 2017 20:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
@ Bismann
Det er absolut heller ikke forkert planter har forskellige behov i de forskellige vækstfaser, og en nøjagtig gødnings plan er nødvendig ved indendørs dyrkning og i potter. I fri dyrkning i jord skal man blot sørge for at jorden generelt indeholder det som der skal til, så skal planten nok selektivt selv sørge for at få det som den skal bruge i de forskellige vækst faser. Så en almindelig universalgødning til urtehaver og/eller noget naturgødning i tilstrækkelig mængde vil sørge for at nok af næringsstoffer for planten at vælge imellem.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 27 mar 2017 21:06 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Arh, så du mener bare at man kan være lidt mere laissez-faire udendørs? Det er jeg sådan set enig i, især hvis man forgøder jorden man bruger med dyremøg, der er noget breddere i nærringspektret, og i øvrigt også nedbrydes og optages på en anden og mere skånsom måde, end kunstgødning.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 22 jul 2017 19:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jul 2017 19:32
Indlæg: 3
Min erfaring viser brændenælder blandet med kløvergræs det dur. Det skal bare koges eller gære. Kaffegrums er også et hit.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2017 19:50 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jul 2017 19:32
Indlæg: 3
greengrow1 skrev:
Hej.

Er her nogen som kan rådgive omkring gødning af udendørs dyrkning. Mit spørgsmål er Hvad for gødning man kan bruge som er optimal - Helt almindelig blomstergødning man kan købe i netto/fakta osv. er det optimalt?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Gødning
Indlæg: 22 jul 2017 19:54 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 22 jul 2017 19:32
Indlæg: 3
Kog brændenælder og kløvergræs. Kaffegrums er også godt. Jeg har en stor spand jeg samler regnvand i sammen med de blade du plukker fra og en kattelort. Det virker også godt. I de 12 år jeg har dyrket har det gevet bedst resultat. P.s. Glem kunstgødning til udendørs, det ødelægger smagen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team