Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 apr 2024 01:36


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 apr 2017 11:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 apr 2017 10:57
Indlæg: 3
Geografisk sted: CyberSpace
Hej alle sammen. Jeg elsker alle planter med koffein, yerba mate, guarana, kaffe, colanød osv.
I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at prøve at dyrke nogen af dem.
Grunden til at jeg vil lave en dværgplante er, at jeg bor et sted hvor der ikke er så højt til loftet (Bogstavligtalt) Har i noget viden i kan dele ud af, eller litteeratur/fagbøger i kan henvise til?
Engelske som danske. Kan godt finde bøger ved at søge, men vil gerne have den bedste og mest lige til bog. Har i noget i kan anbefale?

Mange tak,
Creaper


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2017 17:37 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Jeg vil tro det handler om at lade dem gro langsomt i mindre potter end de normalt ville kræve, og uden at give særlig meget næring. Jeg kan dog ikke forestille mig de vil sætte frugt under de forhold, ihvertfald ikke uden flere års pasning, men hva' ved jeg...

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 apr 2017 18:08 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5086
Prøv at læs om Bonsai. Teknikkerne går grundlæggende ud på at beskærer kraftigt, både når det gælder nye vækstskud og rodblokken. 'Potten' er meget begrænset størrelse, men der ompottes relativt ofte ved at skære kanterne af rodblokken for at give ny jord til at erstatte den man har skåret væk. Der er overdrevet mange bøger og guides om bonsai, så det er bare at komme igang med læse hvis man går denne vej. Det er dog ikke alle planter der egner sig til bonsai, da målet er at producere et miniature træ, der for så vidt muligt bare ligner en nedskalleret udgave.

Man kunne også gå hamp-teknik vejen, f.eks. HST med pinching/topning, eller LST med nedbinding/scrog. De vil i så fald holde planterne nede i højde men få dem til at udvide i bredden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 apr 2017 15:07 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Lille potte, ompot årligt med rodbeskæring (trævl resterende rødder ud)
Bind ned og giv planten en passende form
Klip skud tilbage, når de har 5-6 vækst punkter (hvor et blad samt et nyt skud vokser ud fra stænglen)

Google lidt, prøv dig frem på dine planter. Det er hyggeligt og let at gå til, planter er meget tilgivende organismer


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team