Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 05:29


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 apr 2017 20:44 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 apr 2017 18:58
Indlæg: 12
Hej Alle

Jeg har indenfor de sidste 3 år røget en pind engang imellem, og der kunne sagtens gå flere uger/måneder i mellem.
Efter jeg blev arbejdsløs for 6 måneder siden, er forbruget steget en del. Ca 2-3 gange i ugen (nogle gange mere, andre gange mindre).
Når jeg endelig ryger, så bliver der også røget en del joints over en hel dag/aften.

Til sagen:
I går aftes røg jeg 1 joint. Umiddelbart lige efter startede det, som jeg vil kalde for den mest ubehagelige oplevelse jeg nogensinde har oplevet! Simpelthen mit værste mareridt.
Efter jeg havde røget, husker jeg det som om at jeg kunne mærke der var et eller andet "på vej", og 3 sekunder efter siger det BANG, og på 0,5 får jeg en MEGET voldsom, hurtig og hård hjertebanken. (Har 2 gange før oplevet ubehag med meget hurtig og hård hjertebanken også hvor jeg har været lidt små nervøs for min tilstand, men ikke på niveau med igår)
Jeg bliver svimmel, med en følelse af at jeg måske er ved at besvime. Jeg havde en stikkende fornemmelse i mine ben og i spidsen af min tunge (Sikkert også andre steder kan ikke helt huske det). Det var værst i benene, især hvis de var strakt ud. Jeg kunne derfor ikke stå op. Jeg var virkelig bange for at det var meget alvorligt så som hjertestop/blodprop eller lign. og var meget tæt på at ringe 112.

Jeg satte mig ned på en stol udenfor på min terrasse og begyndte at tage dybe vejrtrækninger og prøvede at slappe af med at tænke på "Du kan ikke dø af at ryge Hash". Det er svært at tidssætte hvor længe den voldsomme hjertebanken blev ved, men jeg vil tro at det var ca. 10-15 minutter.
Da mit hjerte begyndte at falde bare en lille smule til ro, kunne jeg lige så stille kravle fra min stol på teressen og ind på sofaen. Jeg følte stadig ikke jeg kunne stå på mine ben, uden det var meget ubehageligt.

En time efter havde jeg stadigvæk den her stikkende fornemmelse forskellige steder i kroppen, stadigvæk mest i benene når jeg strak dem.
Efter et par timer kunne jeg "mande mig op" til at gå ud og tage et varmt bad og gik efterfølgende i seng og faldt i søvn forholdsvis hurtig da der var kommet ro på.

Til morgen havde jeg det helt fint, og der har ikke været noget i løbet af dagen.
Jeg har prøvet at google en masse, men jeg er bare blevet endnu mere forvirret, så jeg håber der er en herinde, som kender til/ har hørt om nogle af de ting som jeg beskriver.

Jeg kunne læse mig frem til at det skulle være "normalt" at opleve voldsom hjertebanken, men det her var altså VIRKELIG voldsomt, som sagt så slemt at jeg var tæt på at ringe 112. Jeg følte at min krop ikke kunne holde til den her hjertebanken, og var bange for at skulle dø.
Den eneste grund til jeg ikke ringede var fordi jeg vidste at man ikke kunne dø af Hash.
Men er det nu også rigtigt? Hvad Søren skete der med mig?

Denne episode har nok gjort, at jeg stopper med at ryge Hash, da jeg er nervøs for mit helbred hvis det skulle ske igen.

Burde jeg ikke tage til lægen og blive undersøgt efter sådan en oplevelse? Især når det er noget jeg har oplevet 2 gange før?

Beklager at min tråd blev så lang, føler ikke jeg kunne skrive det kortere.

På forhånd tak for svar


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2017 21:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 feb 2016 06:44
Indlæg: 123
Det lyder som et angstanfald. Har selv prøvet det, hvor ens hjerte banker 1000 gange i sekundet. Det er pisse ubehageligt men jeg fik dog vendt mit bad trip til noget positivt og lærte lidt om mig selv.

Ved min episode blev alting også i slowmotion og alle farver var skarpe, og jeg havde sådan en klovnemelodi fra et cirkus kørende i hovedet indtil jeg fik kontrol igen.
For mig lyder det som om du har brugt cannabis uansvarligt. Kun ryg hvis du er på toppen og det går godt i dit liv. Det lyder ikke til det går 100 procent eftersom du nævner det med du er arbejdesløs og dit forbrug er steget. Har nemlig selv erfaret hvis man ryger i træls perioder i ens liv bliver oplevelsen skræmmende.
Good luck


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2017 21:15 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Mit bud er også at det er et angstanfald, og hyperventilering. Sidstnævnte kan forårsages af førstnævnte, og stikken i ydre ekstremiteter kan forårsages af hyperventilering. Det er ret normalt med øget hjertebanken og fokus herpå, når man er skæv, og det kan få det til at eskalere. Har man tendens til angst, så er der ikke noget at sige til den kommer når man frygter en hjertefejl. Jeg synes det er en god ide at stoppe med hashen eller tage en lang pause. Jeg tror ikke nødvendigvis der er noget fysisk galt, men det er da en god ide at komme til lægetjek hvis man er i tvivl.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 apr 2017 11:57 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Sativa kan gøre mig angst, men ikke indica. Hvis du er vant til at ryge sativa, så prøv at gå over til indica.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 apr 2017 15:43 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 apr 2017 18:58
Indlæg: 12
Tusind tak for jeres svar.
I har nok ret i at det var et angstanfald.
Jeg vidste bare intet om det og især ikke at det kunne være så voldsomt.
Dét med at jeg ikke havde kendskab til sådan et anfald, var nok også med til at gøre jeg gik endnu mere i panik, hvilket gjorde min situation endnu mere ubehagelig.
Hvis det skulle ske igen efter en pause, vil jeg så ikke være bedre til at håndtere situationen nu når jeg har prøvet det før og ved hvad det er der sker med en?
Eller kan man slet ikke tænke klar i sådan en situation og bliver bange uanset hvad?

Dernæst kan jeg ikke lade vær med at tænke på, om der ikke kan være en reel risiko for end helbred når man kommer i sådan et anfald?
Jeg tænker specifikt på om det ikke kan være farligt når hjertet slår så hurtigt og voldsomt?

Hvis der er andre som har noget at byde ind med, så kom endelig med det :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 apr 2017 18:24 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Jeg tænker lavt blodsukker. Skulle du beslutte at forsøge igen, eller læser andre med, der måske ender i den situation, så drik en cola. De gange jeg er blevet overvældet af en hashrus har det hjulpet hver gang.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2017 00:16 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Man kan besvime af et angstanfald, men jeg har aldrig hørt om nogen, der er døde af det.

Prøv at læse om kognitiv terapi, der findes nogle redskaber til at man bliver opmærksom på hvor anfaldene er på vej, så man kan nå at nedtone dem, før de går op i en spids. Tror det er ret vanskeligt at gøre når først et anfald er i fuld gang, det er jo ikke rationelt med angst og hele kroppen er i fuld alarmberedskab når først det står på. Så det gælder om at undgå, at man kommer helt derud.

Men en god lang pause vil være en god ide uanset.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2017 00:39 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
synthaiz skrev:
Dernæst kan jeg ikke lade vær med at tænke på, om der ikke kan være en reel risiko for end helbred når man kommer i sådan et anfald?
Jeg tænker specifikt på om det ikke kan være farligt når hjertet slår så hurtigt og voldsomt?


et angstanfald er mega lammende.
Med mindre man lider af en hjertefejl, kan hjertet godt tåle at slå hårdt og hurtigt. Man skal først være bekymret hvis det ikke slår.

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2017 01:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 feb 2016 06:44
Indlæg: 123
Med hensyn til om du kan styre det hvis det skulle ske igen, ankommer helt klart på hvem man er som person, jeg kan huske at jeg kunne ikke rigtigt snakke fordi min stemme rystede selvom jeg følte mig sikker igen. Jeg tror min krop stadig reagerede på det der lige var sket. Jeg prøvede noget lign. en anden gang, hvor skævheden ramte mig hårdt lige pludselig, ligesom når et svampetrip kicker ind for real. men jeg analyserede situationen og prøvede at tomme mit hoved for tanker. Hvis du skulle prøve at forsøge med cannabis igen og du får endnu et angstanfald vil jeg anbefale at tænke over hvorfor det sker og hvad der sker, og prøvede at analyser det, eller prøv at tomme dit hoved for tanker.
Jeg kan godt se det er meget let at skrive end når man står i situationen, men jeg synes alligevel det er værd at nævne.
Vil også lige nævne at jeg har betroelses problemer i den forstand, at der skal meget til før jeg stoler på en person 100 procent. Så ryg med en person eller personer du stoler på 100 procent hvis dette sker, da der også kan komme dystre tanker.

Men hælder helt klar til Bismann forslag. Hold en lang pause til du finder en balance i dit liv. Jeg garantere næsten også at dit forbrug vil formindskes, men der er selvfølgelig undtagelser da det skifter meget fra person til person.
Held og lykke med det


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2017 11:57 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 06 okt 2015 12:35
Indlæg: 783
Jeg tror du bliver overvældet igen, og ikke kan tænke rationelt. Men drik en cola, som Bubber foreslår. Det hjælper faktisk. Det er ikke bare sukkeret, der hjælper, men også koffeinen. Ifølge min erfaring er det meget bedre at drikke cola end andre sodavander.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2017 13:30 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 09 jan 2008 01:22
Indlæg: 711
Geografisk sted: sted
Enspænderen skrev:
Jeg tror du bliver overvældet igen, og ikke kan tænke rationelt. Men drik en cola, som Bubber foreslår. Det hjælper faktisk. Det er ikke bare sukkeret, der hjælper, men også koffeinen. Ifølge min erfaring er det meget bedre at drikke cola end andre sodavander.


Nej. Faxe kondi er bedst. Der er endda lavet en sang om det. :o

_________________
even dwarves start small


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 apr 2017 19:47 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Du skal formentlig mest være opmærksom på arytmi ved hurtig og hård hjertebanken, samt at du ligger ned, så du ikke falder på noget hårdt, hvis du besvimer.
Ellers skulle der ikke være det store fysiske i angstanfald.

Dog vil jeg anbefale, hvis det er angstanfald, at du prøver at finde ud af, hvordan det er kommet. Oplever du meget stress, sorg, for lidt søvn eller lignende ting, så kan dette være grunden.
Det er i hvert fald fornuftigt at finde ud af, for i det lange løb at undgå lignende oplevelser.

kh miq

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2017 00:55 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Bubber skrev:
Jeg tænker lavt blodsukker. Skulle du beslutte at forsøge igen, eller læser andre med, der måske ender i den situation, så drik en cola. De gange jeg er blevet overvældet af en hashrus har det hjulpet hver gang.

Er helt enig her :)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2017 03:18 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 apr 2017 18:58
Indlæg: 12
Tusind tak for jeres input og rådgivning, det sætter jeg stor pris på.

Jeg overvejer som sagt at tage et smut til lægen, bare for at være 100% sikker på at jeg ikke fejler et eller andet alvorligt som jeg ikke er klar over.
Men hvordan tager man lige til læge med det jeg har oplevet?

Skal jeg bare ligge kortene 100% på bordet og fortælle om den situation jeg oplevede og sige at det skete efter jeg havde røget?

Eller er det i princippet "irrelevant" at jeg har røget hash og bare får undersøgt mit hjerte, blodkredsløb og hvad der ellers er nødvendigt?
Jeg er jo ikke helt sikker på at det nødvendigvis var et angstanfald, selvom det nok højest sandsynligt var det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2017 03:35 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5084
Jeg mener sagtens du kan fortælle om din oplevelse, uden at nævne at den evt. var fremprovokeret af cannabis, og at det gjorde dig bekymret over om dit kredsløb fungerer som det skal. Hvis det afslås med at du virker til at være ung, frisk og sund, og at det formentlig 'bare er psykisk', så begrund evt. tjekket med at du i så fald vil føle dig mere sikker, hvis det skulle ske igen. Hvis lægen stadig nægter så ville jeg skifte læge, sådan noget skal de imo. tage alvorligt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2017 09:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 790
Geografisk sted: Messier 45
Hej synthaiz. Jeg vover at tilføje mig koret her i tråden.

Citat:
Jeg er jo ikke helt sikker på, at det nødvendigvis var et angstanfald, selvom det nok højest sandsynligt var det

Ud fra det du beskriver vil jeg så godt som garantere for, at det var et angstanfald. Det er et arketypisk eksempel. Men du kan bare beskrive oplevelsen uden at nævne stofindtag, masser af folk oplever det samme i ædru tilstand og render til lægen med det, på daglig basis vil være mit sjus.

synthaiz skrev:
I har nok ret i at det var et angstanfald.
Jeg vidste bare intet om det og især ikke at det kunne være så voldsomt.
Dét med at jeg ikke havde kendskab til sådan et anfald, var nok også med til at gøre jeg gik endnu mere i panik, hvilket gjorde min situation endnu mere ubehagelig.


Jeg har lidt af angstanfald i nogle år nu, og jeg kan sagtens huske min første panikangst, da jeg ikke anede, hvad det var. Jeg troede også 1) at jeg enten var blevet sindssyg, eller 2) at jeg var ved at få hjerteanfald eller slagtilfælde. Når man får en bevidsthed om, hvad det er der sker, bliver det noget lettere at håndtere. Men angst er som nævnt i tråden en meget irrationel tilstand, og det er så godt som umuligt at stoppe det dødt, når man først er oppe i spidsen. Man må vente til det stilner af sig selv (og det gør det, kroppen kan kun skyde så meget adrenalin/stresshormoner ud).

Man lærer dog med tiden de små signaler, der leder op til, så man kan 'stoppe det' før det udvikler sig. Men det er meget subtile signaler man lærer, når man bliver fortrolig med det, og de første man får angst ser man det nok højest sandsynligt ikke komme og har en oplevelse af at blive kørt over af et tog. Lad os håbe, at det var et enkeltstående tilfælde, og at du ikke kommer til at skulle blive så fortrolig med det her. :)

Mit bedste råd til dig lige nu, er at holde en lang pause fra rygeren. Mine første angstanfald var i forbindelse med stoffer, og jeg var ungdum og naiv og blev ved med at tage mere og mere, indtil jeg ikke kunne tage et sug af en pind uden at få pulsen til at gallopere.
Får du sovet nok, går du og føler dig stresset for tiden, spiser du næringsrigt? Det er alle sammen faktorer der spiller ind ifht angst. Det er jo mere eller mindre en landeplage (fra studinen til håndværkeren og kontorchefen) og ud fra min erfaring er det især en stressfyldt hverdag og en halvskæv døgnrytme, der er syndere i forhold til at nære en sovende angst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2017 10:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 apr 2017 18:58
Indlæg: 12
-


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team