Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 00:28


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 jul 2017 20:47 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Jeg har længe haft en stor kærlighed til naturmedicin og især for planten Bacopa Monnieri som stammer fra Indien og siges at vokse på Ganges bredder.
Jeg har i det seneste år dyrket den selv i have samt vindueskarm med gode resultater og har erfaret at Bacopa er utroligt nemt at dyrke og har en hurtig vækst som gør at en lille vindueskarm kan være nok til at blive selvforsynende.

Planten er omtalt i de gamle vedaer som Brahmi en mentalt stimulerende plante som ifølge sagnet skulle få de gamle yogier til at memorere 800 siders tekster i hovedet. Ud fra nyere studier viser det at den forbedrer hukommelse, øger årvågenhed og studier med biopsier af rottehjerner viser at den øger synaptogenises. Dvs. øger mængden af forbindelser i hjernevævet som deraf bliver mere "tæt" Det har vist sig som effektivt imod mild Alzheimers af den årsag bl.a. Derudover har studier vist at den er utrolig effektiv som et alternativ til traditionel ADHD medicin. https://www.dropbox.com/s/8w7zh48opltze ... g.pdf?dl=0 En kvinde på reddit snakkede om at hun udviklede paranormale evner ved at spise et helt glas af tabletter med Bacopa om dagen, og store doser kan også være en verden til forskel fra små har jeg erfaret dog uden at skulle udtale mig om udviklingen af Siddhis (yogic powers) har noget med Bacopa at gøre.

Det jeg personligt har erfaret ved at tage både friske blade såvel som store doser ekstrakt er en væsentlig forbedring af hukommelsen, pudsige og pludselige flashes af minder fra 10-20 år siden, især af drømme jeg engang havde haft. Øget refleksivitet og evne til at bruge metatænkning over mine egne problemer. Formindsket angst og bedre evne til at rationalisere andres adfærd såvel som min egen, og generel mere ro i hverdagen. Dog kan det virke mildt sløvende de første par dage og tage op til en måned før fuld effekt træder ind, så jeg tager det om aftenen inden søvn i de perioder jeg har brug for et løft.

I de gamle tekster står der vidst noget om at man skal presse saften af en håndfuld blade og drikke det en gang om dagen, men det er en øvelse i sig selv da det er utroligt bittert. Det kan i stedet tørres, laves til pulver og spises i kapsler eller man kan lave tinktur på det og stadig få en god effekt af det.

Hvis nogen er interesseret i at starte selv, så send mig en pb så kan jeg sende stiklinger bare i selv betaler porto.

Billede
Billede
Billede
Billede
imageupload


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jul 2017 22:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jan 2009 13:36
Indlæg: 2115
Geografisk sted: Et sted få finder.
Lyder da som en yderst spændende plante!
Mærkeligt jeg ikke er stødt på den, dengang jeg undersøgte hvad der fandtes af naturmedicin!

Har desværre ikke lige tid til at finde studier på den nu. Har du nogle videnskabelige artikler til at ligge?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jul 2017 23:25 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Det er bestemt en plante som er værd at stifte bekendtskab med. Har læst af i nogle dele af Indien smører de bladene i panden på den nyfødte som en slags symbolsk handling, hvilket egentlig giver god mening hvis den senere i livet på sin vis "vækker" dem.

Ja sure, der findes et utal af studier, de fleste er lavet på mindre doser men viser alligevel imponerende resultater: https://thrivous.com/blogs/views/122660 ... a-monnieri

Noget som er ret cool ved det er at den positive effekt fortsætter selv efter man har stoppet med at tage planten. Lidt som at hælde gødning på hjernen som skaber en masse vækst som faktisk bliver der. Hvis du vil dyrke den sender jeg gerne nogle eksamplarer, men ellers kan du finde ekstrakter på ebay. Vælg Herbadiets.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jul 2017 23:30 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
SBME(standardized Bacopa Monnieri extract) significantly reduced the subtests scores of ADHD symptoms, except for social problems. The symptom scores for restlessness were reduced in 93% of children, whereas improvement in self-control was observed in 89% of the children. The attention-deficit symptoms were reduced in 85% of children. Similarly, symptom scores for learning problems, impulsivity, and psychiatric problems were reduced for 78%, 67%, and 52% of children, respectively. It was observed that 74% of the children exhibited up to a 20% reduction, while 26% of children showed between a 21% and a 50% reduction in the total subtests scores.”https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24682000 ”In a 12-week, double-blind, randomized clinical trial, children with ADHD who took 50 milligrams twice a day showed significant improvement over children receiving a placebo in tests of mental control, logical memory and paired associated learning.Evaluation of study subjects did not occur until four weeks after stopping bacopa usage, indicating that the supplementation had a lasting effect.” https://draxe.com/bacopa/

EDIT: Det er små doser der bruges i studierne så man kan kun gisne om resultaterne, havde de brugt større doser som også kan anbefales.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2017 10:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 jun 2007 15:11
Indlæg: 2500
Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Jeg elsker dine delte erfaringer med naturmedicin, hvilket er noget jeg selv læser meget op omkring lige for tiden!
Jeg sender lige en PB.

_________________
Halose findes ikke. Han bevæger sig under radaren, sætter sig imellem stole og vandrer alene rundt, imens du sover.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2017 11:33 
Offline
Stodder
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2007 15:19
Indlæg: 716
Det lyder rigtig spændende. Jeg har lige bestilt nogle kapsler fra ebay for at prøve det.

Her er en interessant artikel om emnet fra ncbi:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746283/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2017 16:37 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Jeg kan kun anbefale at have det i sit arsenal. Men husk hvis i bruger opiater så skal i være ekstra varsomme da Bacopa kan potentiere dem betydeligt. Havde engang glemt det, og tog Kratom i mindre doser dagligt men da jeg tog en kapsel Bacopa var jeg nær nodded væk, og det er endda på Kratom som er forholdsvis mildt.

Edit. Spændende artikel Leaf, den er rigtig grundig og bestemt værd at læse!
Halose: Fedt tak! Jeg er selv stor fan af podcasten Smart Drugs Smart (SDS) hvor de interviewer de førende på områderne indenfor alt fa naturmedicin og nootropics til breathwork og faste. Der er faktisk også en udsendelse om Bacopa her: https://www.youtube.com/watch?v=g_V9RpHtDVI&t=916s


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2017 15:41 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 okt 2010 20:21
Indlæg: 187
Geografisk sted: Kbh
Det lyder interessant!
En podcast jeg har hørt lidt på det seneste har et afsnit om den:
http://smartdrugsmarts.com/episodes/episode-126-bacopa-monnieri/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jul 2017 12:37 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2009 12:29
Indlæg: 147
Geografisk sted: Tjekker gulvtæppet efter rester.
Lyder som en super interessant plante! Dyrker du den bare i alm. muld, og hvad med gødning?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jul 2017 14:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 638
Geografisk sted: København
Er ekstraktet lovligt?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jul 2017 19:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2017 09:42
Indlæg: 52
Lille Rødhætte skrev:
Er ekstraktet lovligt?

ja så længe du ikke bliver høj af den


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jul 2017 00:35 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
John Abruzzi skrev:
Lyder som en super interessant plante! Dyrker du den bare i alm. muld, og hvad med gødning?



Du kan dyrke den i stærk gødet muld eller i vand i et akvarie og alt imellem. Den trives i fuld sol såvel som delvist skygge men tåler ikke udtørring i så høj grad da den trives bedst i våde områder. Jeg gøder den med almindelig blomstergødning men overvejer at lave noget god muld med noget hønsemøj i så den har masser at spise af næste gang jeg laver en ny krukke.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team