Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 apr 2024 21:51


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 sep 2017 21:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 mar 2016 20:36
Indlæg: 7
Hej. Nogle af jer andre der kender dette? Sorte tjære-agtig ting som flyder rundt når man ryger en joint indendørs. Gad vide om det kommer fra tobakken eller fra hashen :mrgreen: :mrgreen:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2017 22:15 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Prøv at bruge søgefunktionen... Har været 1000 tråde om det der og en af for nyligt.. Der er mange meninger om, hvad der forsager de her sorte "tråde" der svæver rundt. Folk siger alt lige fra hash, papir, plastisk og tobak så vidt jeg husker

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2017 10:56 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Der er ftalater i blød platik, du kan bruge ftalater til mange ting, men skulle man nu bruge det til at lave en super blød skunk hash som består af kun 30% hash, resten må man jo håbe er plantemateriale blandet med cannabis udtræk ( olie ).

Ved afbrænding af ftalater op står der små sorte klatter i luften, ligesom når du brænder plastik af som indeholder ftalater.

Dette er den konklusion jeg har draget efter at have røget i 10år, har hørt mange historier på hvad disse sorte spøgelser skulle være.

Når jeg kun ryger sort marok eller charas, så oplever jeg det aldrig, så det kan næsten kun være noget som er blandet i hashen, da det jo ikke kommer i hash til over 50kr grammet..

Håber noget gav mening, jeg føler selv det er en god forklaring...

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2017 11:50 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Men hvordan vil du så forklare at folk oplever det det ved skunk også? både købt og hjemmedyrket.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2017 12:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Jeg står ved, som før skrevet, at det er sod fra en ufuldstændig forbrænding.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2017 12:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2016 19:16
Indlæg: 149
Så dvs at hash klumperne kan være for store? Ham der har nolleret, har ikke gjort det ordentligt? Og ham der tørret skunken, ikke har gjort det ordentligt? :D Eller at produktet er kraftigt opblandet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2017 13:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Tja.. jeg tænker nærmere at der ikke er tilstrækkelig ilttilførsel til gløden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2017 14:59 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
jeg har aldrig nogensinde set ukendt sort materiale når jeg har røget skunk, så deler ikke samme erfaring, har kun oplevet det ved semi hash som tit er alt for blødt uden at klistre, thc olie er meget klistret, og det er dette som en plade hash blandet andet burde bestå af, men når du får tør hash som ikke klistre men er super blødt, hvad er det så der gør hashen blød.. ? mine kammerater sendte nogle prøver af 3 forskellige slags hash som er i DK lige nu, til Amsterdam for at undersøge indholdet, den som var den der typiske skunk hash som alle kender, blød plade som dufter af skunk, den kaldes TOPPEN, og den er der blandet ting i som ikke er cannabis, der når jeg røg den, der kom der nemlig de sorte partikler, og dette er linket sammen med en plade hash af ringe kvalitet som er blød..

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2017 18:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Så ryger du ikke nok skunk ;)

Jeg står fortsat ved at det altså bare er sod. Givet afføder afbrændingen af plastik sod, men det gør alle carbonhydrider under ufuldstændig forbrænding også.
Hvorfor skulle det lige netop være ftalater og ikke solsikkeolie, eller lignende?

Om hashen er ren eller ej ved jeg ikke, men i teorien er hash sammenpressede trikomer der er rystet af planten, og altså ikke et ekstrakt eller noget andet for den sags skyld.
Du kan evt. tage et kig på tråden her; https://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... =1&t=11967

Hvad sagde testen om cannabinoid indholdet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2017 11:34 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Her er en tråd der drøfter det, med lidt mere kød: https://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... ivas+engle

Og en til: https://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... ivas+engle

"Shivas engle", det er et ret godt udtryk. For den dovne læser, copy/paster jeg relevante dele af mit svar fra hver af de to tråde her:

Randomname (2012) skrev:
Jeg har også lagt mærke til dette fænomen i en bred vifte af forskellige cannabis produkter, værende det pot, skunk eller forskellige hash'er. Den konklusion jeg har slået mig til tåls med er at der er tale om sod.
Jeg synes at observere at det som oftest opstår efter et sug - hvor der er mest ild (gløder) tændt i jointen. Når man tager et sug, øger man ilt tilførslen og derved mængden der forbrændes i jointen, det er derfor gløden vokser. Når suget stoppes, stoppes ilt tilførslen og der er nu mere der brænder i forhold til hvad man kan kalde 'jointens hvile position' (den lille glød der er, når der ikke suges). Den mængde glød der brænder udover hvile positionen vil ikke få nok ilt, da hvile positionen er et det maksimal der kan forbrændes uden ekstra tilførsel af ilt. Da sod dannes gennem en ufuldstændig forbrænding synes jeg det giver mening. Sod er iøvrigt ren carbon (kulstof).

Jeg tror ikke der er tale om plastic (der iøvrigt ofte brænder helt rent, ved tilstrækkelig ilt tilførsel) eller andre kontaminanter, da jeg også har observeret det i hjemmelavet hash samt pot og skunk som bekendte har dyrket.

Det skal dog siges at jeg ikke er absolut overbevist om at det nødvendigvis er hele historien, men det er det bedste svar jeg har kunne tænke mig til...


Randomname (2016) skrev:
Rene forbrændinger findes nærmest ikke under ukontrollerede forhold, så det at ryge er et spørgsmål om mere eller mindre uren forbrænding. Om røgen i en joint så er mere eller mindre uren, når man trækker luft gennem den versus ved hvile, kommer nok mest an på suge-teknik. Højere temperatur og ilt tilstrømning øger dog renheden af forbrændingen markant - men for meget luft kan også køle/kvæle og danne meget sod. Tænk blot på at blæse et stearinlys ud.

Som Alf'n skriver, er der helt klart tale om sod, som danner disse "Shivas engle" (Jeg har hørt det navn brugt omkring fænomenet før). Hvorfor det sker, tror jeg dog ikke vides, men jeg tænker, at det kunne hænge sammen med cannabis røgs tendens til at 'klistre sammen' og hænge tæt i luften. Soden kunne blive tiltrukket af elektrostatiske kræfter til overfladen af små røg-formationer, hvilket giver disse små sjove papirs-tynde sod strukturer. Muligvis i forbindelse med at luftgennemstrømningen i jointen stopper.
I min erfaring opstår fænomenet oftest, lige efter et sug.

Har nogen oplevet det i forbindelse med anden rygning end cannabis / hash?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 okt 2017 02:30 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 mar 2016 20:36
Indlæg: 7
Tak for info folkens :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2017 16:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Det er rigtigt at en ufuldstændig afbrænding vil lave dette fænomen, jeg vil ikke sige at det hele er plastik og ftalater, da du har ret i at det kan være alt fra bivoks til bildæk, så ingen ved det præcist ( ud over laboratorierne som udfører disse tests ) men igen så er der noget nyt hash hver måned så man finder nok aldrig helt ud af hvad der der er i, men de sorte ting i luften, er jo en form for urenhed/uren forbrænding ? hvis jeg har forstået det korrekt.. Det kan vel kun være en af delene ??

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2017 20:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Heller ikke laboratorierne ved (nødvendigvis) hvad der er i, da det kræver at de specifikt undersøger tilstedeværelsen af eks. ftalater. De tests de udfører, udføres med en gaschromatograf tilsluttet et massespektrometer, hvor de på baggrund af målingen kan beregne den procentvise andel af det formodede stofs tilstedeværelse pr. masseenhed af den samlede mængde.
Altså ved at sammenligne deres måling med en kendt ren måling, kan de beregne masseprocenten af det formodede stofs tilstedeværelse; eks. THC indholdet i cannabis - foretages ved at bringe noget cannabissubstrat på gasform og sammenligne målingen med ~100 % rent ekstraheret THC (der er testet og bevist at være ~100 %)

Forbrændinger er karakteriseret som exotermiske reaktioner hvor stoffer reagerer med en oxidant (i dette tilfælde kulstof og ilt) . Soden er derfor ikke nødvendigvis et tegn på urenhed (tilsætningsstoffer der ikke er det ønskede stof) bare fordi den opstår, da den opstår på baggrund af den ufuldstændige forbrænding. Årsagen til at sod karakteriseres som urene kulstof forbindelser skyldes at dissociationen ikke er fuldstændig, jævnfør den ufuldstændige forbrænding. Kulstofsforbindelserne modtager altså ikke tilstrækkelig energi til at bryde deres binding, og klumper derfor sammen til de sod partikler vi kan observere - kontra CO og CO_2 - der begge er produkter af forbrændingen af kulstof i iltrigt miljø.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2017 10:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 maj 2016 15:12
Indlæg: 313
Alf'n skrev:
Heller ikke laboratorierne ved (nødvendigvis) hvad der er i, da det kræver at de specifikt undersøger tilstedeværelsen af eks. ftalater. De tests de udfører, udføres med en gaschromatograf tilsluttet et massespektrometer, hvor de på baggrund af målingen kan beregne den procentvise andel af det formodede stofs tilstedeværelse pr. masseenhed af den samlede mængde.
Altså ved at sammenligne deres måling med en kendt ren måling, kan de beregne masseprocenten af det formodede stofs tilstedeværelse; eks. THC indholdet i cannabis - foretages ved at bringe noget cannabissubstrat på gasform og sammenligne målingen med ~100 % rent ekstraheret THC (der er testet og bevist at være ~100 %)

Forbrændinger er karakteriseret som exotermiske reaktioner hvor stoffer reagerer med en oxidant (i dette tilfælde kulstof og ilt) . Soden er derfor ikke nødvendigvis et tegn på urenhed (tilsætningsstoffer der ikke er det ønskede stof) bare fordi den opstår, da den opstår på baggrund af den ufuldstændige forbrænding. Årsagen til at sod karakteriseres som urene kulstof forbindelser skyldes at dissociationen ikke er fuldstændig, jævnfør den ufuldstændige forbrænding. Kulstofsforbindelserne modtager altså ikke tilstrækkelig energi til at bryde deres binding, og klumper derfor sammen til de sod partikler vi kan observere - kontra CO og CO_2 - der begge er produkter af forbrændingen af kulstof i iltrigt miljø.



Jamen det er sku da til at forstå, tak for god uddybende information, hvad nu hvis man gerne vil undgå de ufuldstændige forbrændinger, skal gløden på jointen så være varmere for at forbrændingen sker hurtigere, eller skal man bare være ligeglad, tænkte bare at når den ufuldstændige forbrænding opstår, kan man så nå at inhalere sod partikler gennem jointen ? eller vil de blive filtreret fra gennem tobakken ?

_________________
Bonzai guru


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2017 12:13 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 sep 2014 17:34
Indlæg: 796
Ingen årsag.
Niks. Det er nært umuligt i atmosfæriske omdtændigheder at opnå en fuldstændig forbrænding (som randomname også nævner). Det eneste du i princippet kan gøre for at undgå det, er at anskaffe en vaporizer, da jeg antager at der også forefindes en del sod i røg. :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team