Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 maj 2025 20:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kaktus Frø
Junior medlem

Geografisk sted: Kolding
Jeg har lige købt 10 Peyote frø Og 20 San Pedro frø,og er kommet i tvivl om frem gangs måden for sent.Er der nogen der kan fortælle mig om hvor stor risikoen er for at der går svamp i mine små våde frø.De har nu ligget i et mini drivhus i en lille uge,og der er ikke sket noget endnu.
V.H.Drunkspirit

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Frøene skal ikke ligge i noget drivhus.

Lav en jordblanding med 50% pottemuld og 50% småsten (arkvariesten er gode).
Sørg for at jordblandingen er meget fugtig!
Lag nu dit frø oven på jorden og dæk det med et lag småsten. Sørg for at jorden hele tiden er fugtig, så skal de nok spire. Når den lille mini kaktus rigtig har sat sig (2-3 uger) så stop med at vande den for ofte. Den skal overhovedet ikke vandes i efteråret og om vinteren. Forår og sommer maks. 1 gang om ugen - gerne mindre.
Har ikke selv prøvet fremgangsmåden, men jeg kender en proffesionel kaktus gartner der har sagt ok for denne metode.
Billede

------------------
zIoN iS fOr ReAl -

Medlem

Hvis du allerede sår frøene nu skal du selvfølgelig vande spirerne, nøjagtig som andre spirer.

Gør som zionboy siger, men dæk potten/potterne med helt tæt film. Når du så kan se de små kære titte frem, prikker du efter ca. 2 uger ganske små og få huller i folien. Disse huller gøres lidt større ca hver 2. uge, indtil luftfugtigheden er den samme under som udenfor filmen. Dette tager ca. 1½-2 måneder.

Herefter fjernes filmen og de skal nu behandles som "rigtige" kaktusser, dvs gerne gennemvæde jorden ofte, men sørg for at jorden når at tørre HELT ud nogle dage imellem vandingerne.

Man skal holde lidt øje med Peyoten, da den simpelthen kan sprække hvis den overvandes. Er der derfor tegn på dette, skal den have en tørkekur.

San pedro har tendens til at blive høj og tynd ved for meget vand.. lidt lige som en karamelstang der trækkes ud..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]