Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Marietidsel
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hej alle.
Jeg har for 3 uger siden høstet frøene af mine marietidsler (havde 4 planter i haven) og har eksperimenteret en del med dem som middel mod tømmermænd på det sidste. Jeg har fundet frem til at en effektiv dose er 10-20 frø, indtaget 3-4 timer før man går i gang med at drikke. Jeg har bare tygget dem et par gange og så sunket det, men tror også man kan lave det i te eller kapsler, men smagen er ikke så slem. De nedsætter de fysiske tømmermænd dagen efter og fjerner også noget af ubehaget under selve rusen synes jeg (hvis man har drukket lige lovlig meget ;)). Har også prøvet at tage dem dagen efter, det virker også, men ikke helt så kraftigt.
Er der andre der har erfaringer med denne plante? Vil gerne have evt. forslag til dosering og tilberedning.
Mvh. Christian

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Interessant fund.
Hvad er din kilde for Marietidsels effekt vedr. alkohol?

Jeg skal gerne s0ge lidt rundt efter det ved lejlighed.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
En ganske interesant plante 8)
Hele planten skulle være ganske fremragende til at beskytte leveren mod alkoholskader og andre forgiftninger.
Og frøene indeholder et ekstra effektivt stof kaldet Silymarin, som bl.a. skulle kunne bruges til forebyggelse og behandling af leverskader, og som modgift ved forgiftninger forårsaget af fluesvampe!.

http://www.diet-and-health.net/Naturopa ... istle.html
Citat:
Milk Thistle - Silybum marianum

Other Common Names: Blessed Milk-thistle, Cardo Mariano, Holy Thistle, Kanger, Kenger, Ku'Ub, Lady's Thistle, Maria-Azami, Meryemanadikeni, St Mary's Milk Thistle, Thistle, Variegated Thistle, Silybum marianum

Range: S. Europe, N. Africa and W. Asia.

Habitat: Waste places, usually close to the sea, especially if the ground is dry and rocky.

The Marian, or Milk Thistle, is perhaps the most important medicinally among the members of this genus, to which all botanists do not, however, assign it, naming it Silybum Marianum.

Westmacott, writing in 1694, says of this Thistle:
'It is a Friend to the Liver and Blood: the prickles cut off, they were formerly used to be boiled in the Spring and eaten with other herbs; but as the World decays, so doth the Use of good old things and others more delicate and less virtuous brought in.'

There is a tradition that the milk-white veins of the leaves originated in the milk of the Virgin which once fell upon a plant of Thistle, hence it was called Our Lady's Thistle, and the Latin name of the species has the same derivation.

Milk thistle has a long history of use in the West as a remedy for depression and liver problems. Recent research has confirmed that it has a remarkable ability to protect the liver from damage resulting from alcoholic and other types of poisoning. The whole plant is astringent, bitter, cholagogue, diaphoretic, diuretic, emetic, emmenagogue, hepatic, stimulant, stomachic and tonic. It is used internally in the treatment of liver and gall bladder diseases, jaundice, cirrhosis, hepatitis and poisoning. The plant is harvested when in flower and dried for later use.

Silymarin, an extract from the seed, acts on the membranes of the liver cells preventing the entry of virus toxins and other toxic compounds and thus preventing damage to the cells. It also dramatically improves liver regeneration in hepatitis, cirrhosis, mushroom poisoning and other diseases of the liver. German research suggests that silybin (a flavonoid component of the seed) is clinically useful in the treatment of severe poisoning by Amanita mushrooms. Seed extracts are produced commercially in Europe. Regeneration of the liver is particularly important in the treatment of cancer since this disease is alwayscharacterized by a severely compromised and often partially destroyed liver.

The therapeutic effect of silymarin in all of these disorders has been confirmed by histological (biopsy), clinical and laboratory data. Silymarin is especially effective in the treatment and prevention of toxic chemical or alcohol induced liver damage.

The protective effect of silymarin against liver damage has been demonstrated in a number of experimental and clinical studies.

A homeopathic remedy is obtained from equal parts of the root and the seed with its hulls still attached. It is used in the treatment of liver and abdominal disorders.

The heads of this Thistle formerly were eaten, boiled, treated like those of the Artichoke.

Known Hazards: When grown on nitrogen rich soils, especially those that have been fed with chemical fertilizers, this plant can concentrate nitrates in the leaves. Nitrates are implicated in stomach cancers.

- Grieve. M. A Modern Herbal. Penguin 1984 ISBN 0-14-046-440-9
- Hikino, H. Kiso, Y., Wagner, H. and Fiegig, M., "Antihepatotoxic actions of flavonolignans from Silybum marianum fruits", Planta Medica, 1984, 50, pp248-50
- Salmi, H.A., and Sarna, S., "Effect of silymarin on chemical, functional, and morphological alteration of the liver. A double-blind controlled study" Scand.J.Gastroenterol., 1982, 17, pp 417-21
- Vogel, G., Trost, W., Braatz, R., et al., "Studies on pharmacodynamics, site and mechanism of action of silymarin the antihpatotoxic principle from Silybum marianum (L.) Gaert"., Arzneim-Forsch, 1975, 25, pp 179-85

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Nice, det vil jeg lige tjekke ud!

L0sningen maa vel naesten vaere, at man laver en Marietidsel-snaps (nu hvor vi alligevel har gang i et snapse-topic), og saa starter sin druktur med et par shots af den? :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dextrose > Det var ingen dum ide, men hvis du så glemmer det og vil ha et shot dagen derpå er snaps måske ikke den bedste løsning ;)
Hvis du har lyst til at eksperimentere med den og har en have kan jeg sende dig nogen frø af den (den er naturligvis lovlig).

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg er faktisk lige blevet den lykkelige indehaver af 50 kvm have, og den skal self. fyldes op med alt fra natskygger til jordbaer. :)
PM...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Faldt lige over denne opskrift http://www.astroheal.com/AstroPharm/lycium.html

Den ville måske virke som en "tømmermændsdrik" for de interesserede.

Den smager garanteret heller ikke så dårligt som frøene alene.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Dextrose skrev:
Jeg er faktisk lige blevet den lykkelige indehaver af 50 kvm have, og den skal self. fyldes op med alt fra natskygger til jordbaer. :)
PM...

Hva med et lille "springvand" med en masse Bufo Marinus frøer i? En masse lotus blomter som "å-kane" og så en masse MG planter til at gro
omkring? Masser af stimulanser og psykoaktiver :P

Offtopic... I know!

edit:

BUFO MARINUS ER GIFTIG! Hvis man skal have fat i tudsen der udskiller 5-MeO-DMT er det Bufo Alvarius man begærer.

-Nelson Muntz

Titel:
Medlem

Det lyder meget interessant da den og brændniller skulle være afforgiftende (formodentligt overfor meget forskelligt, ikke blot alkohol). Marietidsel skulle i øvrigt også være svagt smertestillende så vidt jeg husker. Noget du kan mærke Fenriz? Kan man købe frø på en planteskole?

Edit: Overså lige i første omgang den glimrende post af ThirdEyeFloond. Den afforgiftende virkning må være bevist. Jeg er stadig interesseret i at vide om den også virkelig skulle være smertestillende, da min eneste kilde er en naturmedicin bog og jeg har en vis mistro til den slags kilder.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kunne ikke mærke noget som helst da jeg indtog marietidslen, først dagen efter ;)

Frøene kan købes på http://www.urtegartneriet.dk relativt billigt.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Infected Cope skrev:
Hva med et lille "springvand" med en masse Bufo Marinus frøer i?

Nej, men jeg har cirka 3 kvm. kunstdam som skal fyldes op med Kalmus! :)

Titel:
In our memories

Marietidselfrø kan købes for kr. 80,- pr. kg., hvis man kigger sig lidt rundt omkring, i butikker der sælger den slags.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Dextrose skrev:
Infected Cope skrev:
Hva med et lille "springvand" med en masse Bufo Marinus frøer i?

Nej, men jeg har cirka 3 kvm. kunstdam som skal fyldes op med Kalmus! :)

Det ser også ud til at være et bedre bud end mit :oops:

Titel:
Medlem

Jeg har lige fået tjekket op på effekterne af Marie-tidsel. Jeg må have forvekslet den smertestillende med en anden plante, tilgengæld påstås det at planten skulle indeholde antidepressiver.

Titel:
In our memories

Fenriz, du skulle sq ha' taget patent på din tømmermænds-pille.

http://www.vivamedica.dk/default.asp?id=74&menutopid=26

Tømmermænd
Søvnforstyrrelser
Der er flere grunde til at man får tømmermænd når man drikker alkohol.
Vi indtager ofte alkohol til fester eller i byen, hvorved vi også udsættes for and-
re påvirkninger der kan bringe kroppen
ud af balance f.eks. cigaretrøg og for-
styrret søvnrytme. Vores søvnrytme forstyrres naturligvis fordi vi kommer senere i seng, men en væsentlig årsag
er også at alkohol undertrykker drømmesøvnen.
Dehydrering
Den rene alkohol, ethanolen er vand-
drivende og er derfor skyld i at man oplever en dehydrering af kroppen
som bl.a. giver hovedpine. Det skyldes
at ethanol hæmmer hormonet vasopres-
sin som styrer kroppens vand og salt-
balance.
Dannelsen af giftige stoffer
De fleste alkoholiske drikke indeholder små mængder af methanol (træsprit). Ved nedbrydning af methanol frigives giftige nedbrydningsstoffer (formaldehyd og myresyre) til blodet som gør at man får det dårligt. VIVA CLR modvirker tømmermænd, idet de bevirker, at nedbrydningen af methanol til formal-
dehyd og myresyre foregår langsommere
og derved ophobes der ikke så store mængder af de giftige stoffer i blodet.
Reparationsbajeren
Mange har prøvet at drikke en repara-
tionsbajer og observeret at det faktisk virker, man får det væsentligt bedre. Det er i princippet det samme der sker når man tager VIVA CLR, nedbrydningen af mathanol udsættes og derved ophobes de giftige stoffer ikke i nævneværdig grad.

læs om andre midler mod tømmermænd her: http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 384#111384

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]