Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 01:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: syd for storstrømmen
Heisan alle

Det er ikke fordi jeg egentlig regner med at nogle af jer skulle sidde med med svaret paa mit spoergsmaal, men proever nu alligevel.
Har nu boet i bolivia(dejligt land) i en seks maaneders tid og haft det sjovt med div.
For nylig har jeg saa vaeret paa en superturistet tur i El Pantanal paa graensen mellem bolivia og brasil. Da jeg havde betalt for en dag mere end de andre i min gruppe vidste jeg og guiden ikke helt hvad vi skulle lave da vi ligesom var blevet traette af at lave "oekologiske smykker" og fange/spise piraña. Saa kom guiden i tanke om mit spoergsmaal om hallucinogene kakti, og foreslog en flyvetur - yep den tager vi!

Nu sidder jeg saa bare tilbage med en uforglemmelig oplevelse, en mild kaktus-flyver, men overordentlig hallucinogen, men synes det kunne vaere rart at vide hvad jeg indtog. Da guiden var indfoedt pantanaler kendte han hverken dens navn paa spansk eller det videnskabelige navn.

- SPOERGSMAALET - : ¿Hvilken kaktus hedder "mandakarul" paa brasiliansk-portugesisk?

Varme bolivianske hilsner sendes mod nord til alle
Steffen

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ion fra thenook foreslår at det måske kan være en Discocactus. Så du den? Ellers er det her emne meget, meget interessant.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Damn.. ingen topics om det på google.. :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
det har da nok været noget San Pedro (spanske navn for meskalin holdige Trichocereus kaktuser) i form af Trichocereus Bridgesii eller Trichocereus Pachanoi eller Trichocereus Peruvianus ( Peruvianus er nok usandsynlig, da den vist kun skulle gro i Peru ).

Indtog i en tyg gvalmende "the" lavet på kaktusen eller?

Ellers har jeg ikke svaret :?

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Kunne det være den her:

http://www.desert-tropicals.com/Plants/ ... einii.html

Den hedder Mandacaru. Spændende hvis en cereus viser sig at være hallucinogen. Andre bud har været Trichocereus scopulicola, T. bridgesii, T. pachanoi.

Tag en søger på mandakaru.

Betyder navnet noget på spansk?

Mvh
Ash

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Man skal nok også huske på at mindre lærte folk ofte ikke skelner mellem forskellige arter da de ikke har den fornødne indsigt i nomenklaturen. Derfor kan et populærnavn godt dække over flere arter, som måske ikke engang er i den samme familie. Eksempelvis benytter huichol-stammen "Peyotl" til at benævne en 6-7 forskellige kaktusser. Så der kunne godt være tale om en Trichocereus art.

/karma!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: syd for storstrømmen
Heisan igen

Vi kogte et ordentligt stykke plante og pressede derefter saft ud ved snittet. Det blev en groedet masse, saadan en lille smule gelatine-agtig, som vi saa slubrede. han puttede forskellige plantedele i som jeg ikke ved hvad var, men saa vidt jeg forstod skulle det kun vaere for smagen(der ikke overraskende var....)

Mandakaru-kaktus-linket er utrolig vellignende. Det jeg maaske glemte at skrive var at, som halifax skriver, har mandakaru vist flere forskellige betydninger, for vendt hjem til Bolivia spiste jeg hos to brasilianinder som viste mig mandakaru(da mit lille stykke paa det tidspunkt var raadnet :( , men det var en ganske anden kaktus.

Er ikke godt inde i de familiaere forhold for kaktus, og kender ikke de andre du foreslaar Ashoka.
Har ikke kunne forklare hvilken kaktus det er til en mand jeg kender her der samler, men problemet er maaske ogsaa er navnet(saa vidt jeg har forstaaet) kun er dets portugesiske navn.

Ked af at jeg ikke kan hjaelpe med yderligere infomation, men jeg regnede det ogsaa lidt som et haabloest projekt fra starten.

uanset tak for svarende, maa nok "noejes" med at tage froe og bider fra alle de andre kaktier der er hernede(Yotalla, 8km, overfyldt med san pedro) :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Da jeg var i Pantanal i efteråret, spurgte jeg vores guide, om der groede san pedro i området, hvilket han svarede nej til. Jeg så heller ikke selv nogen. Jeg var dog i den brasilianske del og skal ikke kunne sige, om man kan finde san pedro i den bolivianske/uruguayanske del af Pantanal.

Håber iøvrigt, du nyder Bolivia, buddha! Ja, det er et dejligt land! Husk at besøge Salar de Uyuni med den store koralrevsø med hundredevis af carnegia gigantea-kaktusser i midten, hvis du ikke allerede har været der. Det er virkelig fascinerende!

Mvh

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]