Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 18:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg har netop erhvervet mig 3 stk. peuvian torch kaktusser. Jeg har tænkt mig at plante dem sammen over i en stor potte, og så er det her jeg kommer i tvivl om: Hvilken jordblanding er ideel at dyrke disse kaktusser i? Jeg har hørt noget med at man skal blande sand og muldjord i forholdet 1:1 - Er det det mest fornuftige at gøre, eller er der en bedre metode?

Spørgsmålet har muligvis været oppe før, men jeg har ikke kunnet finde noget relevant, trods ihærdig brug af TFSE...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Drupe skrev:
Jeg har hørt noget med at man skal blande sand og muldjord i forholdet 1:1

1:1... tror du mener 1:2...
Men "kaktus og sukkulent jord" skulle vist være en slags blandning af sand og muldjord.
Men hvis du f.eks. tager tre liter "kaktus og sukkulent jord" så ville jeg selv blande en halv litter DECO "pynte sand" (1) i sådan at koncentrationen af sand er lidt højere end normalt. Det vil jeg gøre for at jordblandingen skal kunne udtørre lidt hurtigere end den normalt gør med den købte blanding. Man kan jo selv lege lidt med det og ende som en ekspert jo :wink:

(1) se hvordan sandet ser ud, i mit topic om peyote frø.

Jeg er ikke ekspert... langt fra, så jeg har også lige et spørgsmål som kan være relevant i denne tråd..
For hvilken slags sand/grus/jordblanding er optimal for Peyote kaktuser? Jeg så at Kaktus Klausen havde en masse forskellige på sine billeder i vis din kaktus -topic'et. Så nu håber jeg lige at KK vil dele sin "hemlighed" med os der iler efter viden om dyrkning af de små knapper :D

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!

Prøv Kaktus.dk - Jordblanding.

Cope, er du ikke selv i stand til at søge på peyote (eller Lophophora williamsii) + soil? Lad mig give dig et hint: Klik her!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Personligt kører jeg alle mine kati med 50% muld, 25% sand og 25% groft akvariegrus. Det er vigtigt at derer god dræn i potten og det sørger denne blanding for.

/karma!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Nelson Muntz skrev:
Cope, er du ikke selv i stand til at søge på peyote (eller Lophophora williamsii) + soil?

Jojo :) Ville bare høre nogle af kaktus dyrkerne her på psych om hvilke blandinger de foretrækker..

Jeg har fulgt den jordblanding som kaktus.dk anbefaler.. dvs. at jeg omplantede den igår, og jeg HAR sørget for at blandingen var tør før jeg omplantede peyoten :P

Synes faktisk at det er mega hygge at side og rode med psychedeliske planter mens man hører noget psy trance eller the doors.. >off topic< :oops:

/Cope

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
jeg har mystisk nok haft udemærket succes med ren kokompost som et experiment.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]