Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:38


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 29 jun 2020 22:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Interessant tråd :-) Jeg håber at den vil blive holdt i live, og at vi kan få nogle gode snakke her.
Jeg har selv brugt Reason i mange år, og det er med tiden blevet ret godt. Men hvis jeg kunne gøre det hele om ville jeg vælge at lære Ableton i stedet for, men nu har jeg brugt så lang tid i reason at jeg har et godt workflow deri, og det ville derfor ikke give nogen mening at skifte.
Men von Nordatlanten, fedt at du går i gang med verdens bedste hobby! Og hvem ved hvor det kan ende? :-) Det kan være lidt tungt i starten, hvor man ikke har et særlig godt workflow, men når du når hen til at have et godt kreativt flow, så er det en meget fyldestgørende og opløftende ting at bruge sin tid på.

En lektie som har taget mig tid at lære er at en stor (men underkendt) del af at lave god musik er at træne sit øre til at høre hvad der har potentiale og hvad der ikke har. Fordi i starten synes man næsten alt man laver lyder godt, og når man så hører det et år efter kan man slet ikke forstå at man nogensinde har tænkt at det lød godt og professionelt. Men med tiden træner man ens evne til at bedømme tidligt, om et nummer har potentiale, og man bliver bedre til ikke at bruge timevis på numre som aldrig helt bliver særlig gode alligevel. For der er ingen skam i at lave dårlig musik, hvis man hurtigt indser det og bevæger sig videre til noget bedre.

Mht til midi keyboard er hvilket som helst keyboard fint. Men synes ikke at man bør forsøge at undvære et, med mindre du kun laver ekstrem hård techno uden nogle toner, hvilket også kan være ret sjovt :-D
Mht monitor højtalere kan du også slippe af sted med at købe noget billigt, og stadig producere fin musik, men på den anden side kan du have det du køber i mange år, så hvis du har pengene bliver du rigtig glad for et sæt Dynaudio.
Med høretelefoner er det mere vigtigt ikke at købe alt for billigt efter min mening, for der kan man virkelig komme galt i byen. Du kan læse uendelig mange reviews og spørge tusinde folk, men den bedste måde at finde et godt par er ved at købe de 3 bedste par du kan finde ved Thomann, i din prisklasse - derefter prøve dem alle og så sende de 2 retur som du synes mindst om. Bare husk at du går efter ærlig lyd, og ikke den lyd du nødvendigvis synes lyder bedst.
For mig er Audia Technica klart at foretrække over Beyer Dynamic mht høretelefoner, men det havde jeg aldrig fundet ud af hvis jeg ikke havde bestilt flere par hjem og prøvet dem ved siden af hinanden.

Men det er jo bare min mening om tingene :-) Heldigvis er der mange måder at lave god musik på, og mange redskaber der fungerer fint.
Som Buttkraken også skriver er det bare om at komme i gang. I sidste ende er ens udstyr ikke særlig vigtigt.
Den vigtigste investering du kan lave for at få god lyd er faktisk at behandle dit rum akustisk. Dette vil påvirke din lyd og dine muligheder for at lave gode mix langt mere end en opgradering af dine monitor højtalere. Men det kan man altid gøre senere hvis man først bliver bidt af hobbyen og gerne vil udvikle den :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jun 2020 23:52 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2017 23:17
Indlæg: 27
.


Senest rettet af von Nordatlanten 31 jul 2020 00:24, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2020 00:07 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Noget der hjalp mig meget i starten var bare at se tutorials og straight up kopiere alt hvad de gjorde, på den måde lære man hurtigt, hvad de forskellige ting gør.
Når man er lidt mere inde i det, kan man også lære meget af at prøve at genskabe andre folks tracks, det kan virkeligt hjælpe i forhold til arrangement og opbygningen af en sang

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 jun 2020 14:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Kan anbefale den her. tutorial hvis man skal lære at bruge Ableton Live 10 Jeg har rodet med Ableton i flere år on/off, men har ikke rigtig formået at lave noget færdigt track, men den her video serie går igennem en masse fede tips og tricks. Det er ekstra motiverende for mig at man ender ud med et forholdvist psykedelisk track. Jeg er ikke blevet helt færdig med den endnu, men tror mine chancer for at lave et færdigt produceret track er noget større, når jeg er færdig med den. Han er ret inspirerende, struktureret og konkret. Synes man lærer ret meget af at det ikke bare er en teknik video, men at han viser hvordan forskellige teknikker flettes sammen til et færdigt nummer.

https://www.youtube.com/watch?v=rj9TxqhVDAA

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2020 12:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
von Nordatlanten skrev:
"MitLivMitValg" - når du beskriver at "... Det kan være lidt tungt i starten" - vil jeg ikke sige, at du tager fejl, haha...

Hehe, det bliver heldigvis bedre :-)
Fedt at du har valgt Ableton. Det tror jeg er et godt valg.
Hold os endelig opdateret med hvordan det går :-) Hvad for genrer laver du?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2020 18:29 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Hallo Ableton er sygt nemt.
MitLivMitValg: Ableton er så nemt, at du finder nye workflows inden for to uger.

NL: at komme igang igen.. Er ved at lure lidt FM-syntese, fuck det feeeee'.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jul 2020 13:42 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
https://clyp.it/oiyfuyml

https://clyp.it/p55yrcjb

https://clyp.it/unc42doi

er blevet ret glad for at lave tunge hiphop beats. bonusinfo: alle snares, claps, kicks og de fleste hi hats er alle lavet fra scratch i serum

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2020 00:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Købte Ableton og Native Instrument komplete for 10-12 år siden, og har stort set kun brugt det. Bruger mest Reaktor, Massive og Kontakt. Det fungerer bare og de lyder godt. Jo jeg har også brugt Spectrasonics Omnishpere en del, da den er meget nem at få til at lyder mega fedt. Filteret lyder virkelig godt og den har nogen spændende modulationsmuligheder også er der er en nogen fantastiske samples i Keyscape udvidelsen som jeg har brugt den del

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2020 12:10 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2017 23:17
Indlæg: 27
.


Senest rettet af von Nordatlanten 31 jul 2020 00:24, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jul 2020 09:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 05 maj 2020 12:07
Indlæg: 7
"Fordi i starten synes man næsten alt man laver lyder godt, og når man så hører det et år efter kan man slet ikke forstå at man nogensinde har tænkt at det lød godt og professionelt." Jeg hader når det sker, heldigvis sker det mindre og mindre. Pauser er ufatteligt vigtige så man ikke kører helt af sporet. Dejligt når man efterhånden behøver at kunne gennemskue hvilke retninger man ikke skal gå før det træder helt af sporet. I starten kunne jeg nærmest lave et pop omkvæd, og starte en ny reggae-feel sang i omkvæddet, uden at jeg syntes det manglede den røde tråd :D

Lækre beats Buttkraken, især synth lyden i det første beat.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2020 20:59 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Mig og Flux har smækket det her track sammen

https://open.spotify.com/track/7MinBmMC ... VR3WGjUrUQ

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2021 10:18 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2021 12:17
Indlæg: 151
Geografisk sted: Fyen
11-10-2021: Genopliver lige den her tråd for at lave lidt selvreklame! Laver sample-baseret psykedelisk dnb/jungle.
FL-11 fordi jeg er for doven til at få opdateret til den nye version. Sampler næsten altid sådan noget "yoga meditations" new wave-musik, da de har nogle fede soundscapes man kan smide beats over.
Phaser, Flanger, fuzz, alle de gode 70'er effekter bliver brugt en masse. Tit smækker jeg et nummer sammen ud af 5-6 andre sange.
Har lige været på lidt af en pause fordi jeg har for meget rod i hovedet. Får også spillet mere guitar end jeg får pillet med computeren efterhånden. Men får forhåbentlig snart smækket noget nyt sammen. :D

https://soundcloud.com/eshace26

_________________
"...Man in the future will no longer be a creation of nature, or of chance, or of God, but a manufactured product"
-Theodore Kaczynski


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2021 12:05 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Hvordan er du for doven til at opdatere fl? Der kommer jo konstant pop ups med at der er en ny version når man ikke opdatere og set tager jo ikke mere end 5 klik og man kan jo vælge migrate data fra tidligere version så alle ens indstillinger er som de skal være. Imo er du virkeligt gået glip af nogle rigtigt gode og fede ting hvis du ikke har opdateret siden 11. Glæder mig sygt meget til 21 kommer her snart

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2021 13:23 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2021 12:17
Indlæg: 151
Geografisk sted: Fyen
Buttkraken skrev:
Hvordan er du for doven til at opdatere fl?

Nok også fordi jeg har ret svær Asbergers og HADER når ting bliver ændret. Nu har jeg brugt FL11 i snart 7 år, så kan slet ikke overskue at skulle skifte, haha. Kan heller ikke lide det nye udseende, selvom det dog ser vildt smart ud med de der 'ledninger' på mixeren, så man faktisk kan se hvordan man har koblet sine mixerkanaler sammen. En eller anden skæbnesvanger dag glemmer jeg nok at overføre Fl11 installeren til min næste computer, og så bliver jeg tvunget til at få FL21 eller hvor langt vi nu er kommet der :)
Fede beats for resten.

_________________
"...Man in the future will no longer be a creation of nature, or of chance, or of God, but a manufactured product"
-Theodore Kaczynski


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2021 19:11 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Havde det på samme måde som dig i lang tid! men da jeg endeligt skiftede og fortsatte med at opdatere, så er jeg blevet så glad for det. Der er nogle småting man skal vende sig til er ændret helt klart, men det er helt klart det værd. Du er også gået glip af nogle fede nye plugins og opdateringer til gamle plugins

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team